Stol med texten

Frånvaro-mejl? Undvik dessa tre dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.

Sammanhängande ledighet är mumma för både kropp och själ – ett växande antal forskningsrapporter ger stöd för detta. För att inte ruinera ledigheten, och därmed dig själv, finns det därför tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.

1. Du skall icke kolla din e-post sporadiskt.
Om du inte har skrivit det själv, har du garanterat fått dem i retur: De automatiska mejlen som meddelar att ja, jag är ledig, men nej, jag kommer inte kunna slappna av.

Var tydlig, var ledig.

Att meddela att du kommer läsa dina mejl sporadiskt under dina semesterdagar är helt enkelt en dålig idé.

Som sändare signalerar du att du inte släpper jobbet under ledigheten. Du kommer att ha betydligt svårare att slappna av om du vet att din mejlkorg sakta fylls på av avsändare som förväntar sig ett svar ”lagom” snart. Som mottagare förstår du ingenting: Kommer du få svar i dag, i morgon, nästa vecka, nästa månad?

Var tydlig, var ledig.

Handslag och uppvända handflator

Läs också: 5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

2. Du skall icke vara informell.
Emojis, asterisker, referenser till glögg och champagne? Kul jargong bland chefskollegerna, måhända, men inte ett bra svar på externa mejl – eller till (kanske arga/ledsna/oroliga) medarbetare. Var korrekt.

3. Du skall vara omtänksam – och gärna lite klurig.
Du är inte på kontoret, och det är du stolt över. Bra där! Men kanske har du författat en rapport, en artikel, besökt en nyttig webbsida eller sett en bra Youtube-film, som du vill dela med dig av till dina affärskontakter? Var frikostig och dela med dig av något matnyttigt i ditt autosvar!

Dessutom bör du planera för din återkomst redan nu. Börjar du jobba igen måndag om två veckor? Skriv att du börjar jobba på tisdagen – så slipper du onödig stress den där första, förvirrade dagen efter ledigheten.

skog

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

Trött chef som arbetar övertid vid sitt skrivbord
Arbetsmiljö

Chefer arbetar mest övertid – utan ersättning

Chefer är den grupp på arbetsmarknaden som arbetar mest övertid utan kompensation, visar en ny rapport från SCB.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Kvinna på äldreboende
Arbetsmiljö

Närvarande chef viktig för att att minska smittspridning

Ett närvarande och tydligt ledarskap är en av de viktigaste nyckelfaktorerna för att minska smittspridningen inom äldreomsorgen, visar en rapport från IVO.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.