googliness
Är du en ledartyp med ett skarpt intellekt? Grattis, då kanske du har vad som krävs för att få jobb på Google. Men ropa inte hej för tidigt – först måste du visa att du har tillräckligt mycket googliness. Foto: Anneli Hildonen.

Rekrytering enligt Google — metoden steg för steg

Google är många studenters drömarbetsplats. Men långt ifrån alla har vad som krävs för att passa in. Teknikjätten vet vilka medarbetare den vill ha och rekryterar enligt en noga uttänkt struktur. Har du hört talas om 10x, googliness och Project Oxygen?

Att ta sig igenom nålsögat som arbetssökande på Google är inte lätt. De kandi­dater som klarar den första fasen, screening av cv:t, har fyra intervjuer med lika många intervjuare att vänta.

Och det är inte bara den rekryterande chefen som gör jobbet, utan också blivande medarbetare eller kolleger. Även personer från helt andra delar av företaget kan vara med.

Varje person gör en intervju var och fokuserar på olika dimensioner. Sammantaget tittar intervjuarna på fyra aspekter:

1. Kognitiv förmåga

2. Ledarskapspotential

3. ”Googliness”

4. Rollspecifika krav

Den andra dimensionen, ledarskapspotential, bedömer precis som namnet antyder kandidatens förmåga att få andra med sig.

Läs mer: Därför struntar Google i topptalangerna

”Ledaregenskaper är viktiga även om personen inte har sökt en chefsroll. Det kan ju bli aktuellt med en sådan längre fram. Förmågan att leda andra är dessutom viktig för att kunna hålla i ett projekt”, säger Martin Eriksson, rekryteringsansvarig på svenska Google.

Vad Google anser vara bra ledaregenskaper är inte någon slump. Företagets ledarskapsfilosofi bygger på något som kallas Project Oxygen och som beskriver åtta punkter för ett bra ledarskap.

”Punkterna har tagits fram genom analyser av företagets mest framgångsrika team och vad som utmärker personerna som leder de teamen”, säger Gustaf Brusewitz, kommunikationschef på Google i Norden.

I den första dimensionen, kognitiv förmåga, använder intervjuarna en lite annorlunda typ av frågor där de inte alltid själva har svaren. I stället ligger fokus på hur kandidaterna resonerar för att komma fram till sitt svar.

”Tidigare kunde vi fråga saker som ’Hur många pianostämmare finns det i New York City?’. Nuförtiden handlar frågorna om något som har anknytning till vår verksamhet, exempelvis ’Vad är värdet av online ads-marknaden i Sverige?’. Men det är fortfarande resonemanget och inte svaret som är det intressanta”, säger Martin Eriksson.

Den fjärde och sista dimensionen, googliness, handlar om egenskaper och värderingar som krävs för att passa in på företaget, som ”don’t be evil”.

En annan aspekt av denna googliness är ”bias to action” som innebär att vara driven, nyfiken och orädd för att göra fel. Google uppmuntrar sina anställda att ta risker – och att misslyckas är helt okej så länge den som gör det lär sig någonting. ”Fail fast, fail often” är ett av företagets ledord.

”Däremot bör du inte miss­lyckas med samma sak två gånger i rad”, säger Gustaf Brusewitz.

Anledningen till att Google håller egenskaper som driv, nyfikenhet och slutledningsförmåga högt är att företaget arbetar efter principen 10x. Den innebär att sträva efter att bli tio gånger bättre i varje steg.

För att en kandidat ska anses platsa på Google måste samtliga intervjuare vara överens.

”Om någon av dem säger nej, blir det också ett nej”, säger Martin Eriksson.

Innan det slutgiltiga beslutet fattas krävs det dessutom ett accept från det internationella huvudkontoret i Kalifornien. Först när det blir tummen upp därifrån kan kandidaten få sitt efterlängtade ja.

Och efterlängtat är det. Google rankas ofta högt när studenter får frågan om var de helst vill jobba.

Martin Eriksson tror att företagets ambitiösa rekryteringsprocess spelar en viktig roll för företagets popularitet.

”Vi har en hög hiring bar och strävar efter att ta in tredimensionella medarbetare som vill fortsätta utveckla sig och som delar våra värderingar.”

Läs mer: Så tar Google död på byråkratin

Läs mer: Så förändrar big data ditt chefskap

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

forslag
Digital HR

Vd:ns förslag: Skriv ut lönen – redan i jobbannonsen

När är rätt läge att börja diskutera lönen? Man kan gissa och tro – eller analysera data och få ett tydligare svar. Rekryteringsfirman Aevy valde det senare.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

vinst
Mångfald

De gick från 2 kvinnliga chefer – till 55 procent

Stamnät, elförsörjning, infrastruktur – av tradition en mansdominerad sektor. Ändå har Svenska Kraftnät lyckats närma sig en jämn köns­fördelning.

goooogla
Rekrytering

Det här googlar chefen fram inför en nyanställning

Ska din arbetsplats nyanställa? Då lär du som chef googla kandidaterna. Här är det cheferna främst söker efter.
distans-3
Rekrytering

Experten: Svenska företag är dåliga på rekrytering

Att många företag idag har svårt att hitta kompetens beror bland annat på att man är för dåliga på att rekrytera. Man gör som man alltid har gjort, utan att förstå att rekryteringsbranschen har förändrats, enligt Linus Zackrisson, rådgivare inom rekrytering och sociala medier på Optimal Advice.
happy-woman-exults-pumping-fists-ecstatic-celebrates-success-1
Rekrytering

Fem frågor du bör ställa på intervjun

"Har du några frågor till oss?" Det är en klassisk avslutning på varje anställningsintervju. Så här hanterar du den bäst.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
rekra
Rekrytering

Följ din jobbansökan – från första mejlet

”I rekryteringsbranschen har det funnits ett svart hål: Kandidaterna skickar in sina ansökningar men har sen inte en aning om vad som händer. Det ville vi göra något åt”. Så förklarar Charlotte Ulvros, digitalchef på rekryteringsfirman TNG, den nya tjänsten "Följ din ansökan.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden