chicago-techstop-google
Bilden kommer från Googles Tech Stop i Chicago. Foto: Google

Så tar Google död på byråkratin

Överdriven byråkrati kan ta kål på ett innovationsdrivet bolag. Det har teknikföretaget Google tagit fasta på.

I sin strävan att ständigt utveckla företagets produkter har man inte bara rekryterat ledarskapsforskare som ser över organisationsutvecklingen, utan även anställt så kallade byråkrati-”busters”, vars uppgift är att ”döda” all onödig byråkrati som uppstått under året.

Det berättar Chalmersforskaren Annika Steiber, som under ett års tid har följt och intervjuat medarbetare och chefer på Google, i en intervju med Veckans affärer.

Hon säger också att en av Googles framgångsfaktorer är företagets förmåga att snabbt ställa om sin organisation efter vad som händer i omvärlden.

”Det finns ingen stabil, fast organisation utan en organisation som är i ständig förändring – och medarbetarna är beredda på det”, säger hon till Veckans affärer.

En annan ingrediens som lett till Googles snabba tillväxt är att alla medarbetare bidrar med idéer till företagets utveckling.

”Samtidigt som alla måste leva upp till tuffa krav på deadline och leverans förväntas samtliga bidra till en kontinuerlig nyutveckling av företaget och produkterna. Men en organisation som Google kan inte bara vara inriktad på att göra innovationer, de ställer krav på alla att klara både produktivitet och innovation”, säger Annika Steiber till Veckans affärer.

Läs mer: Hon har avslöjat Googles bäst bevarade hemlighet (Veckans affärer)

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

omslagnyhetsbrev
 

Här är finalisterna till Årets Chef 2019

Väntan är över! Nu kan vi äntligen berätta vilka chefer som är finalister på Chefgalan 2019. Klicka här för att ta reda på vilka ledarna är!
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.
chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
startsida1
 

Hylla en kvinnlig ledare som betytt mycket för dig

Tacka eller berätta om en kvinnlig chef, mentor eller kollega som har haft betydelse i din karriär: #honlyftemig
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden