michelle

Michelle Obama: Mina 3 bästa karriärtips till dig

Michelle Obamas bästsäljande självbiografi är fängslande läsning om ett ovanligt människoöde. USA:s förra presidentfru levererar även i form av insikter kring karriären. Här är hennes bästa råd.

I sina självutlämnande memoarer ”Min historia” berättar Michelle Obama om sin märkliga livsresa, från uppväxten i en tvåa i Chicagos fattigare delar till att bli en av världens mest inflytelserika kvinnor.

Rollen som presidentfru är visserligen per definition intimt förknippad med vad partnern presterar, men faktum är att Michelle Obama gjorde egen karriär långt innan hon flyttade in i Vita huset.

Här är några karriär- och livslärdomar ur hennes bok:

1) Allt sker inte över en natt

I sin bok beskriver Michelle Obama vikten av förebilder, särskilt i miljöer där hon som ung svart kvinna upplevde det svårt att passa in. Men i slutänden är det ändå hennes uthållighet, kämpa-glöd och tro på gradvis förändring som sticker ut. För att inte bli överkörd av alla privilegierade överklassungdomar på elituniversitetet där hon efter hårt arbete kom in, utvecklade hon en attityd av överpresterande ”control freak” men utan att det märktes utåt: ”Under min avslappnade collegetjejfasad levde jag som en mer eller mindre isolerad liten vd, som tyst för mig själv, varje stund på dygnet fokuserade orubbligt på att prestera.”

Hennes supereffektiva vanor, som att sätta väckarklockan på 04.45 för att hinna med ett workout-pass innan det var dags att lämna barnen till skolan, kan säkert verka avskräckande för en del men Michelle lärde sig redan som liten vikten av noggrann planering och att inte bara komma i tid, utan före utsatt tid.

Hennes pappa, som skötte värmepannorna på vattenverket, insisterade på att gå till jobbet trots att han blev sjuk i ms – ”man får försöka ta kontroll över det man kan”.

avskedstalet

Läs också: 5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

2) Byt karriärspår om du inte trivs

Stegen var stabil och pekade rakt upp. Vid 25 års ålder hade Michelle ett luxuöst kontor med sjöutsikt, egen assistent och tjänade mer pengar än föräldrarna någonsin gjort.

På den fina juristbyrån var Michelle helt uppslukad av jobbet och mätte sitt värde i antalet timmar hon fakturerade. Det var då insikten drabbade henne: hon avskydde att vara jurist. Något som var svårt att erkänna med tanke på hur hårt hon jobbat och hur skuldsatt hon var. ”Med min förblindande drivkraft att briljera och mitt behov av att göra saker perfekt hade jag missat skyltarna och tagit fel väg.”

Men vad skulle hon göra i stället? Under alla år av utbildning hade hon aldrig klurat ut vad hon egentligen brann för; ”som ung person hade jag utforskat noll”.

Michelle försökte ingjuta mod i sig själv, utan att göra någon form av abrupt för-ändring. Hon bad om mer utmanande arbetsuppgifter och försökte koncentrera sig på dem som verkade mest meningsfulla, samtidigt som hon höll ett öga på jobbannonserna och gjorde sitt bästa för att knyta kontakter.

När hon till slut tog språnget till ett nytt jobb på kommunen hamnade hon i ett fönsterlöst rum i stadshuset där hon fick ägna sig åt komplicerade, ändlösa frågor som hade med politiken och sociala missförhållanden att göra. Vid ett tillfälle var Michelle tvungen att avstyra ett slagsmål vid en pensionärspicknick. Lönen var bara hälften så stor som tidigare men jobbet var människocentrerat, energigivande och nästan alltid intressant.

obama-2

Läs också: Obamas 3 skäl till varför du måste misslyckas – ibland

3) Du har betydelse 

Michelle Obama inser att hennes tidiga framgångar i livet var en följd av den osvikliga kärlek och de höga förväntningar hon omgavs av som barn, både hemma och i skolan.

Alla har inte samma tur. Det var därför hon startade mentorsprogrammet Reach higher i Vita huset, för att uppmuntra ungdomar att sträva mot högre utbildning och därmed få möjlighet att komma in på den globala arbetsmarknaden.

Budskapet som Michelle Obama vill föra vidare till en ny generation lyder: Du har betydelse, du hör hemma här, jag har höga tankar om dig.

I de orden ligger en stor kraft. Med den bekräftelsen i ryggen, från andra men även från sig själv, finns goda förutsättningar att gå hur långt som helst.

stevej

Läs också: 3 sätt: Så gjorde Steve Jobs sina möten superproduktiva

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

lonen123
Karriär

5 gånger du ska lämna lönesamtalet – och byta jobb

Din lön är lägre än den borde vara. Då är lönesamtalet ett utmärkt tillfälle att ta uppfrågan. Men det finns också tillfällen när det bästa är att gå skilda vägar.
Överbefälhavare Micael Bydén leder Försvarsmaktens stora förändringsarbete. Foto: • Ronnie Hammar/Försvarsmakten
Annonssamarbete Chef + Försvarsmakten

ÖB: Så vänder vi Försvarsmaktens värderingar

Försvarsmakten ställer om – från neddragningar till full fart framåt.
Värderingar, arbetsplatskultur och strukturer ska hänga med i svängarna.
ÖB Micael Bydén berättar om ett massivt förändringsarbete.

fordumsfull
Karriär

Forskare: ”Vi är inte medvetna om våra negativa stereotyper”

Fördomarna frodas vid rekryteringar, menar forskaren Kåre Vernby som tittat närmare på frågan.
chilla1
Karriär

Forskare: ”Chilla” på jobbet – är bra för karriären

Ta en extrasväng förbi kaffeautomaten och stressa inte upp dig i onödan – det är bra för karriären.
rappory
Karriär

Ökning: Dubbelt så många kvinnliga chefer – på 20 år

Antalet kvinnor på beslutsfattande nivå ökar. Nu släpper Svensk Näringsliv en rapport som visar på en fördubbling de senaste 20 åren.
petrag
Karriär

IBM-chefen om bakslaget: ”Det bästa som kunde hända”

En knäskada satte stopp för Petra Goudes OS-satsning i hästhoppning. Nu är hon en av toppcheferna hos nordiska IBM. ”Skadan tvingade mig till ett annat liv.”

Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

nya-2
Karriär

3 saker du bör veta som ny chef

Äntligen en chefsposition, efter åratal av hårt arbete. Spännande med ditt första jobb som ledare – men säkert också överväldigande. Här är några tips för dig som är ny som chef.

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden