gunther

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.

”Jag går inte och lägger mig med mindre än att 60 000 personer har tagit del av det jag kommunicerat, sju dagar i veckan.”

Günther Mårder har satt ett högt mål för sin aktivitet på sociala medier och han har bara misslyckats en enda dag sedan årsskiftet.

Det ska inte gå en enda helg, inte en söndag, utan att han skapar närvaro och relevans kring sig själv och sitt uppdrag som chef på Företagarna. Och han är övertygad om att de stora följarskaror som han byggt upp främst på Twitter, men även på andra plattformar, var en starkt bidragande orsak till att han fick jobbet som vd.

”Min sedan tidigare starka ställning på sociala medier, trots att jag främst hade kompetens från finansbranschen, förkortade startsträckan för Företagarna att kunna komma ut och påverka.”

För honom är det självklart att följar-skaror på sociala medier kommer att bli en allt begärligare valuta i framtiden. Han tar fotbollsstjärnan Zlatan som exempel som ju blivit en frontfigur för Vitamin Well, där han ger företaget tillgång till sina följare mot att han fått en andel av företaget.

När sociala medier exploderade för knappt tio år sedan och blev en naturlig del av vardaglig kommunikation var Günther Mårder vd på Aktiespararna.

”Intresseorganisationer som Aktiespararna måste vara där människor är. Därför var det självklart att flytta ut en del av kommunikationen som tidigare bara skett i fysiska möten. Och avkastningen har blivit väldigt hög i både medlemsrekrytering och i förutsättningar för det opinionsbildande arbetet.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

När han senare blev ekonomisk talesman för Nordnet upptäckte han att de sociala kanalerna till och med var en starkare kommunikationskanal än traditionella medier. ”I dag skickar vi sällan ut pressmeddelanden. När rapporten Välfärdsskaparna kom för några veckor sedan bjöd vi bara specifikt in de journalister vi ville ha på plats via Twitter.”

Gunther Mårder lägger i dag mer tid på sociala medier än på sin egen mejlkorg. Hans assistent, som han gör av-stämningar med fyra gånger om dagen, svarar på alla hans mejl, bokar möten och resor.

”Många reagerar på att jag har en person som tar hand om allt det där. Vi rationaliserade ju bort den tjänsten när allt digitaliserades och man började göra allt själv, men det frigör tre till fyra timmar om dagen för mig då jag kan skapa högre värden än vad direktkommunikation och allmän administration ger.”

Han fortsätter:

”I ledarskapshänseende har vi historiskt sett lagt för mycket tid på direktkommunikation. Avkastningen är för låg oavsett om det är ett fysiskt möte, telefon eller via e-post. Vi måste se potentialen i delad kommunikation. Tänk att du i samband med ett ledningsgruppsmöte samtidigt kan kommunicera till anställda, media och andra intressenter, berätta om besluten och vad som kommer att hända framöver, det kan till och med bli en ’call to action’. Delad kommunikationen är en katalysator för att åstadkomma det du vill.”

Så lyckas du i sociala medier

1) Ha ett tydligt budskap i en polariserad fråga.

2) Överraska med fakta.

3) Gör enkla visualiseringar som förstärker budskapet.

4) Ha förtroendeingivande källor.

5) Tagga och/eller #hashtagga smart.

6) Tänk på tonalitet.

7) Ha rätt tajmning.

Gunther Mårder har 29 800 följare på Twitter och ligger bland annat bakom 2016 års mest spridda tweet på Almedalen, med 123 288 -visningar, 602 retweets och 740 gillar.

En lördag i september videosände Günther Mårder, som håller liv i sitt intresse för privatekonomi, en föreläsning under rubriken ”Så blir du miljonär” från en restaurang i Visby. Tolv personer närvarade på plats men 6 500 personer såg sändningen på nätet varav 1 000 personer såg det i realtid och interagerade med honom under föreläsningen.

”Video har förändrat mitt sätt att agera som ledare. Jag kan prioritera helt annorlunda. Nu är förutsättningarna för sändning som uppkoppling, bra scen med ljussättning, viktigare än vilka som fysiskt kan närvara.”

Förra året gjorde han 90 sändningar.

”Främst med Youtube, vilket fortfar-ande är bäst eftersom filmerna ligger kvar och kan sökordsoptimeras. Sedan använder jag Facebook Live, Periscope som är kopplat till Twitter och även Instagrams nya livemöjligheter, men inte i någon större utsträckning för där försvinner filmerna fort och 65–70 procent av mina tittare ser filmerna i efterhand.”

Günther Mårder har blivit skicklig på dessa sändningar. Han modererar ett samtal, samtidigt som han sänder och redigerar i realtid.

Till de 57 procent i Chefs undersökning som inte kan se att deras aktivitet på sociala medier haft någon påverkan, säger Günther Mårder att de kommer att bli tvungna att se sig själva bli irrelevanta på arbetsmarknaden.

”Det är bara att fråga sig om ditt liv som chef har förändrats något sedan den smarta telefonen kom för knappt tio år sedan. Har du förändrat dina beteenden – hur du konsumerar nyheter, hur du handlar, hur du kommunicerar? Först om du har förändrat ditt företag i samma utsträckning kan du vara övertygad om att du förblir en relevant ledare i framtiden.”

Günther Mårder

Gör: Vd Företagarna, samt ekonomisk rådgivare.

Sociala medievanor: På Twitter sedan 2010, 13 800 tweets, 29 800 följare.

Flera Facebooksidor. 5 094 följare på Instagram. Redovisar sin aktieportfölj på Shareville där han har 58 000 följare.

Strategi: Minst 60 000 personer ska ha nåtts av hans budskap varje dag.

Relaterade artiklar

linkedina
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
etikett
Karriär

10 tips för vett och ettikett på jobbet

Att komma för sent till möten och ”glömma” att svara på jobb­ansökningar kan få större konsekvenser än du tror.
maud-2
Karriär

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
smarttweet-2
Beslutsfattande

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.

saveme
Kommunikation

Här är knappen som ska rädda dig från tråkiga möten

Vi har alla varit på ett möte som aldrig vill ta slut. Blodsockret är rekordlågt och allt som åker in i ena örat åker ut genom det andra. Nu ska det bli stopp på det med en magisk knapp.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
ddd
Kommunikation

Så lyckas du med strategisk improvisation – ny bok avslöjar

Släpp planer och kontroll och kommunicera mer i stunden. Lär av improvisatörer och fånga nya möjligheter, uppmanar Katarina Gentzel Sandberg, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden