gunther

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.

”Jag går inte och lägger mig med mindre än att 60 000 personer har tagit del av det jag kommunicerat, sju dagar i veckan.”

Günther Mårder har satt ett högt mål för sin aktivitet på sociala medier och han har bara misslyckats en enda dag sedan årsskiftet.

Det ska inte gå en enda helg, inte en söndag, utan att han skapar närvaro och relevans kring sig själv och sitt uppdrag som chef på Företagarna. Och han är övertygad om att de stora följarskaror som han byggt upp främst på Twitter, men även på andra plattformar, var en starkt bidragande orsak till att han fick jobbet som vd.

”Min sedan tidigare starka ställning på sociala medier, trots att jag främst hade kompetens från finansbranschen, förkortade startsträckan för Företagarna att kunna komma ut och påverka.”

För honom är det självklart att följar-skaror på sociala medier kommer att bli en allt begärligare valuta i framtiden. Han tar fotbollsstjärnan Zlatan som exempel som ju blivit en frontfigur för Vitamin Well, där han ger företaget tillgång till sina följare mot att han fått en andel av företaget.

När sociala medier exploderade för knappt tio år sedan och blev en naturlig del av vardaglig kommunikation var Günther Mårder vd på Aktiespararna.

”Intresseorganisationer som Aktiespararna måste vara där människor är. Därför var det självklart att flytta ut en del av kommunikationen som tidigare bara skett i fysiska möten. Och avkastningen har blivit väldigt hög i både medlemsrekrytering och i förutsättningar för det opinionsbildande arbetet.”

När han senare blev ekonomisk talesman för Nordnet upptäckte han att de sociala kanalerna till och med var en starkare kommunikationskanal än traditionella medier. ”I dag skickar vi sällan ut pressmeddelanden. När rapporten Välfärdsskaparna kom för några veckor sedan bjöd vi bara specifikt in de journalister vi ville ha på plats via Twitter.”

Gunther Mårder lägger i dag mer tid på sociala medier än på sin egen mejlkorg. Hans assistent, som han gör av-stämningar med fyra gånger om dagen, svarar på alla hans mejl, bokar möten och resor.

”Många reagerar på att jag har en person som tar hand om allt det där. Vi rationaliserade ju bort den tjänsten när allt digitaliserades och man började göra allt själv, men det frigör tre till fyra timmar om dagen för mig då jag kan skapa högre värden än vad direktkommunikation och allmän administration ger.”

Han fortsätter:

”I ledarskapshänseende har vi historiskt sett lagt för mycket tid på direktkommunikation. Avkastningen är för låg oavsett om det är ett fysiskt möte, telefon eller via e-post. Vi måste se potentialen i delad kommunikation. Tänk att du i samband med ett ledningsgruppsmöte samtidigt kan kommunicera till anställda, media och andra intressenter, berätta om besluten och vad som kommer att hända framöver, det kan till och med bli en ’call to action’. Delad kommunikationen är en katalysator för att åstadkomma det du vill.”

Så lyckas du i sociala medier

1) Ha ett tydligt budskap i en polariserad fråga.

2) Överraska med fakta.

3) Gör enkla visualiseringar som förstärker budskapet.

4) Ha förtroendeingivande källor.

5) Tagga och/eller #hashtagga smart.

6) Tänk på tonalitet.

7) Ha rätt tajmning.

Läs också: Så aktiva är svenska chefer på sociala medier

Gunther Mårder har 29 800 följare på Twitter och ligger bland annat bakom 2016 års mest spridda tweet på Almedalen, med 123 288 -visningar, 602 retweets och 740 gillar.

En lördag i september videosände Günther Mårder, som håller liv i sitt intresse för privatekonomi, en föreläsning under rubriken ”Så blir du miljonär” från en restaurang i Visby. Tolv personer närvarade på plats men 6 500 personer såg sändningen på nätet varav 1 000 personer såg det i realtid och interagerade med honom under föreläsningen.

”Video har förändrat mitt sätt att agera som ledare. Jag kan prioritera helt annorlunda. Nu är förutsättningarna för sändning som uppkoppling, bra scen med ljussättning, viktigare än vilka som fysiskt kan närvara.”

Förra året gjorde han 90 sändningar.

”Främst med Youtube, vilket fortfar-ande är bäst eftersom filmerna ligger kvar och kan sökordsoptimeras. Sedan använder jag Facebook Live, Periscope som är kopplat till Twitter och även Instagrams nya livemöjligheter, men inte i någon större utsträckning för där försvinner filmerna fort och 65–70 procent av mina tittare ser filmerna i efterhand.”

Günther Mårder har blivit skicklig på dessa sändningar. Han modererar ett samtal, samtidigt som han sänder och redigerar i realtid.

Till de 57 procent i Chefs undersökning som inte kan se att deras aktivitet på sociala medier haft någon påverkan, säger Günther Mårder att de kommer att bli tvungna att se sig själva bli irrelevanta på arbetsmarknaden.

”Det är bara att fråga sig om ditt liv som chef har förändrats något sedan den smarta telefonen kom för knappt tio år sedan. Har du förändrat dina beteenden – hur du konsumerar nyheter, hur du handlar, hur du kommunicerar? Först om du har förändrat ditt företag i samma utsträckning kan du vara övertygad om att du förblir en relevant ledare i framtiden.”

Läs också: Hon fick politikerna att vakna med Facebook

Günther Mårder

Gör: Vd Företagarna, samt ekonomisk rådgivare.

Sociala medievanor: På Twitter sedan 2010, 13 800 tweets, 29 800 följare.

Flera Facebooksidor. 5 094 följare på Instagram. Redovisar sin aktieportfölj på Shareville där han har 58 000 följare.

Strategi: Minst 60 000 personer ska ha nåtts av hans budskap varje dag.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

natverk-4
Kommunikation

Nej, nätverkande är faktiskt inte så effektivt

Syftet med nätverksträffar att knyta till sig nya kontakter. Men det kanske inte så effektivt, visar ny forskning.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
janneeez
Beslutsfattande

Därför gör Jannes ledarskap VM-succé

Sveriges första VM-slutspel på 12 år.

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

fallgropar-svara-samtal
Kommunikation

Undvik fallgroparna vid svåra samtal

Alla har vi de där samtalen som vi vet att vi borde ta men gärna skjuter upp. Du som chef har ett ansvar att medvetandegöra saker som inte fungerar på arbetsplatsen. Här är saker du ska undvika vid svåra samtal. 
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
tranare
Beslutsfattande

Vi sätter betyg på ledarstilarna i landslaget!

Ledare för ledare i herrlandslaget. Vi gör en resa från Tommy Svenssons VM-brons 1994 fram till dagens datum. Här är ledarstilarna som präglat landslaget senaste åren.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden