gunther

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.

”Jag går inte och lägger mig med mindre än att 60 000 personer har tagit del av det jag kommunicerat, sju dagar i veckan.”

Günther Mårder har satt ett högt mål för sin aktivitet på sociala medier och han har bara misslyckats en enda dag sedan årsskiftet.

Det ska inte gå en enda helg, inte en söndag, utan att han skapar närvaro och relevans kring sig själv och sitt uppdrag som chef på Företagarna. Och han är övertygad om att de stora följarskaror som han byggt upp främst på Twitter, men även på andra plattformar, var en starkt bidragande orsak till att han fick jobbet som vd.

”Min sedan tidigare starka ställning på sociala medier, trots att jag främst hade kompetens från finansbranschen, förkortade startsträckan för Företagarna att kunna komma ut och påverka.”

För honom är det självklart att följar-skaror på sociala medier kommer att bli en allt begärligare valuta i framtiden. Han tar fotbollsstjärnan Zlatan som exempel som ju blivit en frontfigur för Vitamin Well, där han ger företaget tillgång till sina följare mot att han fått en andel av företaget.

När sociala medier exploderade för knappt tio år sedan och blev en naturlig del av vardaglig kommunikation var Günther Mårder vd på Aktiespararna.

”Intresseorganisationer som Aktiespararna måste vara där människor är. Därför var det självklart att flytta ut en del av kommunikationen som tidigare bara skett i fysiska möten. Och avkastningen har blivit väldigt hög i både medlemsrekrytering och i förutsättningar för det opinionsbildande arbetet.”

När han senare blev ekonomisk talesman för Nordnet upptäckte han att de sociala kanalerna till och med var en starkare kommunikationskanal än traditionella medier. ”I dag skickar vi sällan ut pressmeddelanden. När rapporten Välfärdsskaparna kom för några veckor sedan bjöd vi bara specifikt in de journalister vi ville ha på plats via Twitter.”

Gunther Mårder lägger i dag mer tid på sociala medier än på sin egen mejlkorg. Hans assistent, som han gör av-stämningar med fyra gånger om dagen, svarar på alla hans mejl, bokar möten och resor.

”Många reagerar på att jag har en person som tar hand om allt det där. Vi rationaliserade ju bort den tjänsten när allt digitaliserades och man började göra allt själv, men det frigör tre till fyra timmar om dagen för mig då jag kan skapa högre värden än vad direktkommunikation och allmän administration ger.”

Han fortsätter:

”I ledarskapshänseende har vi historiskt sett lagt för mycket tid på direktkommunikation. Avkastningen är för låg oavsett om det är ett fysiskt möte, telefon eller via e-post. Vi måste se potentialen i delad kommunikation. Tänk att du i samband med ett ledningsgruppsmöte samtidigt kan kommunicera till anställda, media och andra intressenter, berätta om besluten och vad som kommer att hända framöver, det kan till och med bli en ’call to action’. Delad kommunikationen är en katalysator för att åstadkomma det du vill.”

Så lyckas du i sociala medier

1) Ha ett tydligt budskap i en polariserad fråga.

2) Överraska med fakta.

3) Gör enkla visualiseringar som förstärker budskapet.

4) Ha förtroendeingivande källor.

5) Tagga och/eller #hashtagga smart.

6) Tänk på tonalitet.

7) Ha rätt tajmning.

Läs också: Så aktiva är svenska chefer på sociala medier

Gunther Mårder har 29 800 följare på Twitter och ligger bland annat bakom 2016 års mest spridda tweet på Almedalen, med 123 288 -visningar, 602 retweets och 740 gillar.

En lördag i september videosände Günther Mårder, som håller liv i sitt intresse för privatekonomi, en föreläsning under rubriken ”Så blir du miljonär” från en restaurang i Visby. Tolv personer närvarade på plats men 6 500 personer såg sändningen på nätet varav 1 000 personer såg det i realtid och interagerade med honom under föreläsningen.

”Video har förändrat mitt sätt att agera som ledare. Jag kan prioritera helt annorlunda. Nu är förutsättningarna för sändning som uppkoppling, bra scen med ljussättning, viktigare än vilka som fysiskt kan närvara.”

Förra året gjorde han 90 sändningar.

”Främst med Youtube, vilket fortfar-ande är bäst eftersom filmerna ligger kvar och kan sökordsoptimeras. Sedan använder jag Facebook Live, Periscope som är kopplat till Twitter och även Instagrams nya livemöjligheter, men inte i någon större utsträckning för där försvinner filmerna fort och 65–70 procent av mina tittare ser filmerna i efterhand.”

Günther Mårder har blivit skicklig på dessa sändningar. Han modererar ett samtal, samtidigt som han sänder och redigerar i realtid.

Till de 57 procent i Chefs undersökning som inte kan se att deras aktivitet på sociala medier haft någon påverkan, säger Günther Mårder att de kommer att bli tvungna att se sig själva bli irrelevanta på arbetsmarknaden.

”Det är bara att fråga sig om ditt liv som chef har förändrats något sedan den smarta telefonen kom för knappt tio år sedan. Har du förändrat dina beteenden – hur du konsumerar nyheter, hur du handlar, hur du kommunicerar? Först om du har förändrat ditt företag i samma utsträckning kan du vara övertygad om att du förblir en relevant ledare i framtiden.”

Läs också: Hon fick politikerna att vakna med Facebook

Günther Mårder

Gör: Vd Företagarna, samt ekonomisk rådgivare.

Sociala medievanor: På Twitter sedan 2010, 13 800 tweets, 29 800 följare.

Flera Facebooksidor. 5 094 följare på Instagram. Redovisar sin aktieportfölj på Shareville där han har 58 000 följare.

Strategi: Minst 60 000 personer ska ha nåtts av hans budskap varje dag.

Relaterade artiklar

chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.

Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.
Kommunikation

7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

Fler än någonsin jobbar just nu hemma på många arbetsplatser, och plötsligt behöver vi sköta alla våra uppgifter på distans – från möten till workshops och skapandet av affärsplaner. Här är de digitala verktyg du behöver för att lyckas.
Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin
Kommunikation

Linkedin-chefens 11 tips: Så lyckas du med möten på distans – i coronatider

Från och med i morgon kommer alla medarbetare på Linkedin i Stockholm att jobba hemifrån på grund av coronakrisen. Här är Nordenchefen Lisa Gunnarssons 8 bästa tips för distansjobb och virtuella möten.