gunther

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.

”Jag går inte och lägger mig med mindre än att 60 000 personer har tagit del av det jag kommunicerat, sju dagar i veckan.”

Günther Mårder har satt ett högt mål för sin aktivitet på sociala medier och han har bara misslyckats en enda dag sedan årsskiftet.

Det ska inte gå en enda helg, inte en söndag, utan att han skapar närvaro och relevans kring sig själv och sitt uppdrag som chef på Företagarna. Och han är övertygad om att de stora följarskaror som han byggt upp främst på Twitter, men även på andra plattformar, var en starkt bidragande orsak till att han fick jobbet som vd.

”Min sedan tidigare starka ställning på sociala medier, trots att jag främst hade kompetens från finansbranschen, förkortade startsträckan för Företagarna att kunna komma ut och påverka.”

För honom är det självklart att följar-skaror på sociala medier kommer att bli en allt begärligare valuta i framtiden. Han tar fotbollsstjärnan Zlatan som exempel som ju blivit en frontfigur för Vitamin Well, där han ger företaget tillgång till sina följare mot att han fått en andel av företaget.

När sociala medier exploderade för knappt tio år sedan och blev en naturlig del av vardaglig kommunikation var Günther Mårder vd på Aktiespararna.

”Intresseorganisationer som Aktiespararna måste vara där människor är. Därför var det självklart att flytta ut en del av kommunikationen som tidigare bara skett i fysiska möten. Och avkastningen har blivit väldigt hög i både medlemsrekrytering och i förutsättningar för det opinionsbildande arbetet.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

När han senare blev ekonomisk talesman för Nordnet upptäckte han att de sociala kanalerna till och med var en starkare kommunikationskanal än traditionella medier. ”I dag skickar vi sällan ut pressmeddelanden. När rapporten Välfärdsskaparna kom för några veckor sedan bjöd vi bara specifikt in de journalister vi ville ha på plats via Twitter.”

Gunther Mårder lägger i dag mer tid på sociala medier än på sin egen mejlkorg. Hans assistent, som han gör av-stämningar med fyra gånger om dagen, svarar på alla hans mejl, bokar möten och resor.

”Många reagerar på att jag har en person som tar hand om allt det där. Vi rationaliserade ju bort den tjänsten när allt digitaliserades och man började göra allt själv, men det frigör tre till fyra timmar om dagen för mig då jag kan skapa högre värden än vad direktkommunikation och allmän administration ger.”

Han fortsätter:

”I ledarskapshänseende har vi historiskt sett lagt för mycket tid på direktkommunikation. Avkastningen är för låg oavsett om det är ett fysiskt möte, telefon eller via e-post. Vi måste se potentialen i delad kommunikation. Tänk att du i samband med ett ledningsgruppsmöte samtidigt kan kommunicera till anställda, media och andra intressenter, berätta om besluten och vad som kommer att hända framöver, det kan till och med bli en ’call to action’. Delad kommunikationen är en katalysator för att åstadkomma det du vill.”

Så lyckas du i sociala medier

1) Ha ett tydligt budskap i en polariserad fråga.

2) Överraska med fakta.

3) Gör enkla visualiseringar som förstärker budskapet.

4) Ha förtroendeingivande källor.

5) Tagga och/eller #hashtagga smart.

6) Tänk på tonalitet.

7) Ha rätt tajmning.

Gunther Mårder har 29 800 följare på Twitter och ligger bland annat bakom 2016 års mest spridda tweet på Almedalen, med 123 288 -visningar, 602 retweets och 740 gillar.

En lördag i september videosände Günther Mårder, som håller liv i sitt intresse för privatekonomi, en föreläsning under rubriken ”Så blir du miljonär” från en restaurang i Visby. Tolv personer närvarade på plats men 6 500 personer såg sändningen på nätet varav 1 000 personer såg det i realtid och interagerade med honom under föreläsningen.

”Video har förändrat mitt sätt att agera som ledare. Jag kan prioritera helt annorlunda. Nu är förutsättningarna för sändning som uppkoppling, bra scen med ljussättning, viktigare än vilka som fysiskt kan närvara.”

Förra året gjorde han 90 sändningar.

”Främst med Youtube, vilket fortfar-ande är bäst eftersom filmerna ligger kvar och kan sökordsoptimeras. Sedan använder jag Facebook Live, Periscope som är kopplat till Twitter och även Instagrams nya livemöjligheter, men inte i någon större utsträckning för där försvinner filmerna fort och 65–70 procent av mina tittare ser filmerna i efterhand.”

Günther Mårder har blivit skicklig på dessa sändningar. Han modererar ett samtal, samtidigt som han sänder och redigerar i realtid.

Till de 57 procent i Chefs undersökning som inte kan se att deras aktivitet på sociala medier haft någon påverkan, säger Günther Mårder att de kommer att bli tvungna att se sig själva bli irrelevanta på arbetsmarknaden.

”Det är bara att fråga sig om ditt liv som chef har förändrats något sedan den smarta telefonen kom för knappt tio år sedan. Har du förändrat dina beteenden – hur du konsumerar nyheter, hur du handlar, hur du kommunicerar? Först om du har förändrat ditt företag i samma utsträckning kan du vara övertygad om att du förblir en relevant ledare i framtiden.”

Günther Mårder

Gör: Vd Företagarna, samt ekonomisk rådgivare.

Sociala medievanor: På Twitter sedan 2010, 13 800 tweets, 29 800 följare.

Flera Facebooksidor. 5 094 följare på Instagram. Redovisar sin aktieportfölj på Shareville där han har 58 000 följare.

Strategi: Minst 60 000 personer ska ha nåtts av hans budskap varje dag.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Kommunikation

5 chefer vi minns från TV-reklamen

Du vill inte jobba hela helgen. Det ville inte heller karaktären Åke ­– som gick till historien när han grimaserade mot sin chef i en lottoreklam.

Hållbarhet

11 lärdomar från Stordalens succésamtal

TV + Text. 300 personer i en knökfull lokal – och 500 till utanför som förgäves väntade på att få komma in. Alla kom för att höra Petter Stordalen, Almedalens okrönte kung, i ett inspirerande samtal med Cissi Elwin på Chefs scen. Se samtalet i sin helhet här.

Kommunikation

Annie McKee: ”Odla nära vänskap – på jobbet!”

Hon har kallats ”ledarskapsutvecklingens överste-prästinna” och författat bästsäljande managementböcker. Nu skriver Annie McKee, som varit rådgivare till chefer i USA:s största bolag, om lycka i arbetslivet.
Karriär

4 tips: Kom över din talarskräck på scen

Rädd för att tala inför folk? Då är du inte ensam. Många chefer tycker att det är nervöst. Men med rätt verktyg kan du lära dig att bli både underhållande, trygg och tydlig.

Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

Cissi Elwin i P4 Extra: ”Är en trend bland chefer”

Heta trender bland chefer och utbrändhet. Det pratade Cissi Elwin, chefredaktör och vd på tidningen Chef, om när hon var inbjuden som dagens gäst i P4 Extra med Erik Blix.

Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.
Kommunikation

Här är 7 steg för att hålla det ultimata talet

40-årsfesten, jobbets kickoff eller studentskivan. Oavsett miljö kan det förväntas att du som chef håller ett tal. Genom att följa 7 enkla steg kan du hålla det oförglömliga talet alla pratar om – hur jobbigt det än känns på förhand.