gunther

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.

”Jag går inte och lägger mig med mindre än att 60 000 personer har tagit del av det jag kommunicerat, sju dagar i veckan.”

Günther Mårder har satt ett högt mål för sin aktivitet på sociala medier och han har bara misslyckats en enda dag sedan årsskiftet.

Det ska inte gå en enda helg, inte en söndag, utan att han skapar närvaro och relevans kring sig själv och sitt uppdrag som chef på Företagarna. Och han är övertygad om att de stora följarskaror som han byggt upp främst på Twitter, men även på andra plattformar, var en starkt bidragande orsak till att han fick jobbet som vd.

”Min sedan tidigare starka ställning på sociala medier, trots att jag främst hade kompetens från finansbranschen, förkortade startsträckan för Företagarna att kunna komma ut och påverka.”

För honom är det självklart att följar-skaror på sociala medier kommer att bli en allt begärligare valuta i framtiden. Han tar fotbollsstjärnan Zlatan som exempel som ju blivit en frontfigur för Vitamin Well, där han ger företaget tillgång till sina följare mot att han fått en andel av företaget.

När sociala medier exploderade för knappt tio år sedan och blev en naturlig del av vardaglig kommunikation var Günther Mårder vd på Aktiespararna.

”Intresseorganisationer som Aktiespararna måste vara där människor är. Därför var det självklart att flytta ut en del av kommunikationen som tidigare bara skett i fysiska möten. Och avkastningen har blivit väldigt hög i både medlemsrekrytering och i förutsättningar för det opinionsbildande arbetet.”

När han senare blev ekonomisk talesman för Nordnet upptäckte han att de sociala kanalerna till och med var en starkare kommunikationskanal än traditionella medier. ”I dag skickar vi sällan ut pressmeddelanden. När rapporten Välfärdsskaparna kom för några veckor sedan bjöd vi bara specifikt in de journalister vi ville ha på plats via Twitter.”

Gunther Mårder lägger i dag mer tid på sociala medier än på sin egen mejlkorg. Hans assistent, som han gör av-stämningar med fyra gånger om dagen, svarar på alla hans mejl, bokar möten och resor.

”Många reagerar på att jag har en person som tar hand om allt det där. Vi rationaliserade ju bort den tjänsten när allt digitaliserades och man började göra allt själv, men det frigör tre till fyra timmar om dagen för mig då jag kan skapa högre värden än vad direktkommunikation och allmän administration ger.”

Han fortsätter:

”I ledarskapshänseende har vi historiskt sett lagt för mycket tid på direktkommunikation. Avkastningen är för låg oavsett om det är ett fysiskt möte, telefon eller via e-post. Vi måste se potentialen i delad kommunikation. Tänk att du i samband med ett ledningsgruppsmöte samtidigt kan kommunicera till anställda, media och andra intressenter, berätta om besluten och vad som kommer att hända framöver, det kan till och med bli en ’call to action’. Delad kommunikationen är en katalysator för att åstadkomma det du vill.”

Så lyckas du i sociala medier

1) Ha ett tydligt budskap i en polariserad fråga.

2) Överraska med fakta.

3) Gör enkla visualiseringar som förstärker budskapet.

4) Ha förtroendeingivande källor.

5) Tagga och/eller #hashtagga smart.

6) Tänk på tonalitet.

7) Ha rätt tajmning.

Läs också: Så aktiva är svenska chefer på sociala medier

Gunther Mårder har 29 800 följare på Twitter och ligger bland annat bakom 2016 års mest spridda tweet på Almedalen, med 123 288 -visningar, 602 retweets och 740 gillar.

En lördag i september videosände Günther Mårder, som håller liv i sitt intresse för privatekonomi, en föreläsning under rubriken ”Så blir du miljonär” från en restaurang i Visby. Tolv personer närvarade på plats men 6 500 personer såg sändningen på nätet varav 1 000 personer såg det i realtid och interagerade med honom under föreläsningen.

”Video har förändrat mitt sätt att agera som ledare. Jag kan prioritera helt annorlunda. Nu är förutsättningarna för sändning som uppkoppling, bra scen med ljussättning, viktigare än vilka som fysiskt kan närvara.”

Förra året gjorde han 90 sändningar.

”Främst med Youtube, vilket fortfar-ande är bäst eftersom filmerna ligger kvar och kan sökordsoptimeras. Sedan använder jag Facebook Live, Periscope som är kopplat till Twitter och även Instagrams nya livemöjligheter, men inte i någon större utsträckning för där försvinner filmerna fort och 65–70 procent av mina tittare ser filmerna i efterhand.”

Günther Mårder har blivit skicklig på dessa sändningar. Han modererar ett samtal, samtidigt som han sänder och redigerar i realtid.

Till de 57 procent i Chefs undersökning som inte kan se att deras aktivitet på sociala medier haft någon påverkan, säger Günther Mårder att de kommer att bli tvungna att se sig själva bli irrelevanta på arbetsmarknaden.

”Det är bara att fråga sig om ditt liv som chef har förändrats något sedan den smarta telefonen kom för knappt tio år sedan. Har du förändrat dina beteenden – hur du konsumerar nyheter, hur du handlar, hur du kommunicerar? Först om du har förändrat ditt företag i samma utsträckning kan du vara övertygad om att du förblir en relevant ledare i framtiden.”

Läs också: Hon fick politikerna att vakna med Facebook

Günther Mårder

Gör: Vd Företagarna, samt ekonomisk rådgivare.

Sociala medievanor: På Twitter sedan 2010, 13 800 tweets, 29 800 följare.

Flera Facebooksidor. 5 094 följare på Instagram. Redovisar sin aktieportfölj på Shareville där han har 58 000 följare.

Strategi: Minst 60 000 personer ska ha nåtts av hans budskap varje dag.

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande