Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.

Kommunikation
Publicerad

Hela 57 procent av cheferna i Chefs undersökning kan inte se att det som de har gjort i sociala medier har påverkat deras yrkesliv.

”Hur kan de inte göra det? Det är otroligt märkligt”, kommenterar Frida Boisen, digital chef på Bonnier och författare till boken Digital succé: Så lyckas du med sociala medier.

Hon, som byggt större delen av sin yrkeskarriär i sociala medier, ger cheferna bakläxa på sitt agerande. Och vill uppmuntra dem till att våga mer då hon tror att det brister framför allt i mod.

”Cheferna måste släppa sargen – och inte bara hänga med andra chefer. Face-book har sex miljoner användare, du måste vara där oavsett vad du är chef för. Hur ska du annars vara relevant för dina medarbetare?”

Men det är inte främst närvaron det brister i. Cheferna i undersökningen finns på de sociala medierna i samma utsträckning som övriga svenskar (enligt den stora nationella undersökningen Svenskarna och Internet som Internetstiftelsen i Sverige, ISS, gjorde 2016).

På en enda plattform skiljer cheferna i undersökningen ut sig, då hela 72 procent av dem använder sig av Linkedin, till skillnad från 26 procent av svenskarna i genomsnitt. Detta är en ökning med tio procent jämfört med när Chef gjorde samma undersökning för fem år sedan.

”Det är ett sundhetstecken att så många chefer är på Linkedin. Det visar på en vilja att hålla sig uppdaterad och att de brinner för sina jobb. De har också förstått att Linkedin inte bara är till för de som vill byta jobb.”

På de fem år som förflutit sedan Chefs förra undersökning i ämnet har chefernas användning av Instagram nästan tredubblats, vilket inte är konstigt eftersom plattformen var ny då. Twittrandet har minskat från 26 procent 2012 till 19 procent i år, vilket också är den allmänna trenden.

Men trots all denna när-varo tycks inte cheferna vara så aktiva. Fortfarande är det endast hälften av företagen som har en policy för hur sociala medier ska hanteras.

”Det borde vara många fler”, säger Mikael Zillén, vd och digital mediestrateg på Box Communications.

”Det är ändå 2017 och en policy behöver inte vara omfattande. Har man inte lagt tid på det så är det hög tid att göra det.”

Mycket tycks handla om chefernas inställning till sociala medier. Det är bara varannan chef som säger att det är viktigt eller mycket viktigt att i sin yrkesroll vara aktiv där. Det är en ökning med knappt tio procent på fem år. Var fjärde chef tycker fortfarande att sociala medier är oviktiga. Och var tredje har ingen åsikt.

”Det är konstigt. Sociala medier skapar sådana möjligheter som inte fanns för några år sedan. Det verkar som alldeles för många är kvar i det förgångna och tror att bra produkter säljer sig själva. Det vittnar överlag om en dålig digitaliseringsnivå, där trycket på förändring kommer nerifrån eller utifrån och inte uppifrån och inifrån företagsledningen”, säger Mikael Zillén.

Frida Boisen kallar cheferna för fönstertittare:

”Medvetenheten börjar vakna till liv. De har konton, men handen på hjärtat, hur många har uppdaterat sina plattformar denna vecka? Det är väl okej om man är privatperson, men detta handlar ju om ledare. Om man är ledare vill man något och då måste man kommunicera det. Och här har de ett kommunikationsverktyg – använd det då!”

Mikael Zillén är inne på samma linje:

”Man måste ge för att få tillbaka. Är man inte aktiv kan man inte påverka. Det krävs en plan för vad man ska göra och inte göra.”

Frida Boisen tillägger:

”Det är på sociala medier som vi tar köpbeslut, hittar inspiration, blir utsatta för varumärken. Det är en viktig chans till kontakt med både kunder och medarbetare”.

Svenskarnas användning av sociala medier har fördubblats de senaste tre åren. I dag lägger vi i genomsnitt en timme om dagen där, enligt ISS.

Men det bör inte stanna vid att knyta nya kontakter och nätverka, vilket är det som cheferna i undersökningen främst hänger sig åt, menar Frida Boisen.

”Det blir inte godkänt betyg. Oavsett om du har 50 eller 2 000 personer i ditt företag är alla dessa medarbetare möjliga ambassadörer. Du måste få dem att säga ’Gud vad jag älskar mitt företag’, ’min chef är suverän’, ’jag är så stolt över vårt resultat’. Tänk vad det skulle vara värt. Men så länge som inte cheferna själva gör det, hur ska vi då inspireras? Jag tycker verkligen inte att cheferna tar ledarskapet i sociala medier.”

Vägen dit är att våga vara personlig, vilket ungefär hälften av cheferna i undersökningen uppger att de är.

Mikael Zillén tar Ola Rollén, vd på Hexagon, som exempel.

”Han har stuckit ut för att nå sina 16 000 anställda och bygga vi-känsla, varit aktiv och personlig. Till och med nu i sitt de-bacle med rättsväsendet har han flera kanaler, ja till och med ett eget Twitterkonto (@OlaRollenTheTruth), där han kan få ut sin egen historia och inte vara hänvisad till det som står i media.”

Ett annat exempel är Günther Mårder, vd på Företagarna (se separat artikel).

”Det som flyger framför allt på Facebook och Instagram är när det blir personligt”, säger han.

Två av tio chefer i undersökningen är inte vänner med eller följare av sina medarbetare. Men lika många tar själva initiativ till att adda och följa medarbetarna. Sex av tio chefer avstår från att själva ta initiativ, men tackar däremot ja om medarbetarna frågar.

”Ur ett företagsperspektiv vill man så klart ha så många som möjligt att sprida ens gospel, och då är det dumt att missa en så viktig grupp som sina anställda. Men det gäller kanske framför allt Twitter och Linkedin. Instagram och Facebook har en mer privat karaktär och det går hand i hand med om man är en sådan person som vill utnyttja det för att berätta sin egen historia”, säger Mikael Zillén.

Frida Boisen har inga som helst skrupler här.

”Jag älskar människor och är nyfiken på berättelser. Jag letar upp varenda människa på sociala medier efter att jag har träffat dem. Det är fritt fram att fråga, sedan tar jag inte illa upp om de tackar nej. Sett till medarbetarna tycker jag att det bygger omtanke, pepp, förståelse och bättre samhörighet i en grupp. För mig är det ett lika naturligt kommunikationsmedel som att säga hej på jobbet, bara ytterligare en kanal att ha en bra kommunikation i”, säger hon och tillägger:

”Här har ni värsta chansen att boosta era jobbrelationer. Tänk dig att du har varit på ett säljmöte med en ny kontakt, direkt efter addar du hen och får på så sätt värsta ingången. Nästa gång ni ses känner du den här personen på ett helt annat sätt. Du vet att hen älskar sin sommarstuga, och precis som du coachar sina barn i fotboll. Helt plötsligt är ni vänner och har en löpande dialog. Klart att det blir bättre affärer av det!”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden