Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.

Kommunikation
Publicerad

Lisa Nordenståhl driver fem privata förskolor i Täby och när hon i höstas hittade information på kommunens sida om att de inte skulle höja förskolepengen blev hon både irriterad och frustrerad.

Lisa Nordenståhl skrev en insändare och fick ett sådant gensvar att hon startade en egen Facebok-sida kallad Förskoleupproret i Täby.

”Sidan delades friskt. Snabbare än jag kunde ana hade jag nått ut till massor av kommuninvånare och andra privata utförare som jag annars inte hade kommit i kontakt med.”

Hon fick många förfrågningar om vad hon behövde för support och hjälp. Och eftersom så många var intresserade och delade hennes inlägg började hon gå på politikermöten och skrev om sina reflektioner på Facebook-sidan.

”Både mina medarbetare och människor externt tyckte att det jag skrev var bra. Det gynnar min seriositet som chef och företagsledare.”

Och när politikerna upptäckte att hon hade samlat så många aktiva väljare på Facebook-sidan gick de från att ”klappa henne på huvudet” till att bemöta hennes inlägg.

”Då fick jag hjärtat i halsgropen. Jag svänger mig inte precis med några politiska termer, men de frågor jag fick med mig från andra förskolor och föräldrar visade att de förstod vad jag sa. Och jag märkte att till och med lilla jag kan skriva saker på sociala medier som får inverkan.”

Lokaltidningen kom och intervjuade och politikerna började visa intresse för att förhandla.

”Helt plötsligt kom de på att de hade elva miljoner kronor över som de kunde dela ut och vi fick en sudd pengar att stoppa i alla våra hål i slutet av året. Det tror jag aldrig att de hade gett oss om vi inte startat upproret. Dessutom höjer de nu förskolepengen med 1,37 procent i stället för noll.”

Från början hade Lisa Nordenståhl en privat Facebook-sida och en för sina förskolor. Flera av följarna privat är hennes anställda även om hon själv aldrig frågar sina medarbetare, men hon accepterar gladeligen såväl medarbetare och föräldrar till sina barn som andra kontakter som frågar.

”Jag kände mig redan innan som en offentlig person och lägger inte ut vad som helst. Men jag tror på att vara personlig för att ge tryck åt en text. Jag försöker dock hålla mig från att agera i affekt. I sociala medier behöver man agera med vaksamhet och ansvar.”

Lisa Nordenståhl fick också hjälp från oväntat håll. Hon fick stöd från stora privata aktörer som också drabbades av den sänkta barnpengen men som inte själva kunde gå i täten för aktionen eftersom de även har förskolor i andra kommuner där verksamheten går med vinst. De hade dock resurser att förse henne med material som redan var granskat, så att hon inte behövde göra allt grundarbete själv.

”Helt plötsligt sitter jag på ett jättenätverk, och har nu även blivit kontaktad av Sefif, Sveriges fristående friskolor, som sett att jag har så många kontakter bland alla utövare.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden