grata
Illustration: Johanna Gustavsson

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

Åtta av tio personer har gråtit på jobbet enligt en undersökning av rekryteringsföretaget Monster. 19 procent grät av personliga skäl, 45 procent anklagade chefen och medarbetarna för tårarna, 16 procent skyllde på arbetsbelastning och 13 procent på arbetsplatsmobbning.

Men vi tenderar att tycka att människor som gråter är mindre kompetenta, enligt forskning från 2017 publicerad i British Journal of Social Psychology.

Vilket torde höra samman med en förlegad syn på kvinnor eftersom de gråter mer än män. Det gäller att inte måla in sig i ett hörn och endast se till undersökningar som visar att glada medarbetare är produktivare, för det kan vara både stigmatiserande och begränsande att förneka negativa känslor.

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Det finns forskning som visar att förväntningar på att du ska bli lycklig på din arbetsplats gör dig känslomässigt krävande och sårbar. Och att lyckliga människor tenderar att bli övermodiga, inte lika benägna att se risker och därför fattar färre adekvata beslut.

”Tårar kan ge värdefull information om vad som behöver förbättras på jobbet”, säger psykologen och affärsstrategen Liane Davey till Fast Company. Som chef bör man därför vara noga med att fånga upp vad det beror på i stället för att avfärda det.

Leah Sharman som publicerat studien ”Using Crying to Cope” i den vetenskapliga tidskriften Emotion menar dessutom att gråt balanserar oss psykiskt. Att gråta en skvätt hjälper till att lugna hela kroppen i en stressande situation.

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!
missnojd

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.