leanhome

Inför lean i ditt hem: Expertens 3 bästa tips

Letar du ständigt efter mobilladdaren, plånboken, nycklarna, eller irriterar dig på högar av smutstvätt? Då är det dags att införa lean hemma.

Fjärde tipset: Få ett stressfritt hem

Expert: Eva Jarlsdotter, författare till boken Lean@home

Letar du ständigt efter mobilladdaren, plånboken, nycklarna, eller irriterar dig på högar av smutstvätt?

Vardagsröran kan göra att du tappar fokus på det som är viktigt, både på jobbet och hemma.

Läs också: Planera året: Alexander Holmbergs 4 bästa tips.

Det insåg Eva Jarlsdotter, före detta kommunikationschef på Astra Zeneca, och skrev boken Från frustration till flow med lean@home.

Som en ren överlevnadsmetod införde hon lean hemma.

”Genom att fokusera på de viktigaste flödena i hemmet och tänka på att göra ständiga förbättringar får du flyt och skapar förutsättningar för känslan av flow i vardagen.”

Tre tips som får tillvaron att flöda:

1. Få koll på aktiviteterna. Ha en whiteboard där ni skriver upp familjens aktiviteter två veckor i taget. I Eva Jarlsdotters familj går man igenom den kommande veckan efter söndagsmiddagen. Det skapar en förutsägbarhet och förväntan i stället för känslan av att vara jagad.

Läs också: Rensa skrivbordet: Malin Bengtssons 8 bästa tips.

2. Få koll på vardagsmiddagarna. Ha ett antal veckomenyer som ni varvar mellan. Bestäm på söndagen vilka rätter ni ska laga i veckan och skriv upp på whiteboarden. Storhandla gärna på söndagen.

3. Få koll på prylarna. Tänk igenom, vilka är de tio saker som du ofta letar efter? Låt dem få en bestämd plats. Ha ett skåp i hallen där du hänger nycklar. Låt varje cykelhjälm ha en bestämd plats. När årstiderna skiftar, häng undan kläder som inte används. Då slipper du lägga tid på att leta.

Läs också: Hitta tid till träning: Mårten Nyléns 4 bästa tips.

Relaterade artiklar

Porträtt på medarbetare
Hälsa

10 kreativa sätt att satsa på medarbetarnas hälsa

Under ett år av oro har en av arbetsgivarens viktigaste uppgifter varit att få medarbetare att må bra. Och det har gjorts på ovanligt kreativa sätt.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

Wivecka Ljungh, Bostadsbolaget Mimer
Hälsa

Företagets nya friskvårdssatsning: ”16 weeks of health”

Extra lång semester om de tränar, hälsocoacher och massage på kontoret – bostadsbolaget Mimer har kommit långt i sin hälsosatsning. Och nu tar de ett steg till.
Två astronauter
Hälsa

Astronaut-träna för hemmakontoret

Att jobba hemifrån kan tära på både relationer och ork. Men nu får hemmajobbare tips från oväntat håll – astronauter.
vaccinationsbild_rityta-1
Arbetsrätt

Experten: Chefen får inte tvinga medarbetare att vaccinera sig

Att vaccineringen mot covid-19 nu rullas ut över hela Sverige innebär inte att vi kan återvända till arbetsplatserna. Arbetsgivaren har inte rätt att kräva att medarbetarna vaccinerar sig. De kan inte ens kolla vilka som frivilligt har valt att göra det, berättar Chefs arbetsrättsjurist Charlotte Forssander.
chefersohalsa1800
Hälsa

Forskning ska kartlägga chefers skenande ohälsa

Chefers sjukfrånvaro ökar kraftigt. Men varför, och vad kan göras för att vända utvecklingen? Ett nytt forskningsprojekt ska gå till botten med frågan genom att undersöka chefers arbetsmiljö inom Helsingborgs stad.
anna_hellman3
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Gör dig startklar att leda i förändring

En rejäl kunskapsinvestering – i exakt rätt tid. ”Det är bland det bästa som har hänt mig!”, säger Anna Hellman, vd, om sin Executive MBA från Stockholms universitet.

Collage av hälsotrender
Hälsa

7 hälsotrender du inte får missa i vår

Trenden för 2021 rör sig allt mer från prestation till helhetstänk. Det är mindre lycra och mer teknik. Mer skog än tidtagning. Och allt mer tar plats på arbetstid.