skrivbord

Rensa ditt skrivbord: Expertens 8 bästa tips

Andra tipset: Rensa skrivbordet

Expert: Malin Bengtsson, inredningskonsult på Iorganize

Så blir skrivbordet en harmonisk ö:

1. Ta bort allt på skrivbordet.

Läs mer: Planera året: Alexander Holmbergs 4 bästa tips.

2. Städa och torka rent.

3. Gå igenom alla papper. Tillhör papperet ett aktuellt ärende, ett avslutat ärende eller är det skräp?

4. Ha bara aktuella ärenden på skrivbordet.

5. Sortera undan avslutade ärenden. Släng och källsortera allt skräp.

6. Ha en hög för tidningar. Avsätt en timme i veckan då du läser intressanta artiklar. Kasta sedan tidningarna i insamlingen.

Läs mer: Hitta tid till träning: Mårten Nyléns 4 bästa tips.

7. För många post-it-lappar? Använd i stället appen Trello för påminnelser.

8. Ha som mål att städa ditt skrivbord efter varje arbetsdag.

Läs mer: Få ett stressfritt hem: Eva Jarlsdotters 3 bästa tips.

Läs mer: Gå vidare i karriären: Charlotte Hågårds 6 bästa tips.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden