skrivbord

Rensa ditt skrivbord: Expertens 8 bästa tips

Andra tipset: Rensa skrivbordet

Expert: Malin Bengtsson, inredningskonsult på Iorganize

Så blir skrivbordet en harmonisk ö:

1. Ta bort allt på skrivbordet.

Läs mer: Planera året: Alexander Holmbergs 4 bästa tips.

2. Städa och torka rent.

3. Gå igenom alla papper. Tillhör papperet ett aktuellt ärende, ett avslutat ärende eller är det skräp?

4. Ha bara aktuella ärenden på skrivbordet.

5. Sortera undan avslutade ärenden. Släng och källsortera allt skräp.

6. Ha en hög för tidningar. Avsätt en timme i veckan då du läser intressanta artiklar. Kasta sedan tidningarna i insamlingen.

Läs mer: Hitta tid till träning: Mårten Nyléns 4 bästa tips.

7. För många post-it-lappar? Använd i stället appen Trello för påminnelser.

8. Ha som mål att städa ditt skrivbord efter varje arbetsdag.

Läs mer: Få ett stressfritt hem: Eva Jarlsdotters 3 bästa tips.

Läs mer: Gå vidare i karriären: Charlotte Hågårds 6 bästa tips.

Relaterade artiklar

staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.