atrer

Forskare: Skratta på jobbet – bra för din återhämtning

Känner du dig ofta helt slut när du går hem från jobbet? Ny forskning visar att det finns tre sätt att återhämta sig – under själva arbetsdagen. Det handlar om variation, gemenskap och kontroll.

En studie om vad som får medarbetare att må bra på 26 vårdcentraler visade att inte alla kände sig slitna efter arbetet, trots att vårdcentralerna ofta var underbemannade. Lina Ejlertsson, doktorand i samhälls- och allmänmedicin vid Lunds universitet, gjorde då en uppföljande kvalitativ studie av vad som gav återhämtning på jobbet.

Det första hon fann var att det handlade om variation, inte bara när det gäller arbetsuppgifter utan även i arbetstempo och plats.

stressfarlig

Läs också: Lista: 8 saker som skapar farlig stress på jobbet: ”Otydlighet i ansvar”

”Variera uppgifter som kräver mycket hjärna med mer monotona uppgifter. För mig är det till exempel återhämtning att mata in enkätsiffror”, lyder hennes råd på Forskning.se.

Det andra är gemenskap. Att småsnacka, skratta och uppmuntra varandra visade sig betyda mycket för återhämtningen. Även teambuilding är bra när man inte känner varandra utanför jobbet.

Det tredje och sista är att ha en känsla av kontroll och hanterbarhet. Att få göra klart en uppgift innan man måste påbörja nästa var bland det viktigaste. Ledning och chefer behöver lyssna in och möjliggöra att medarbetaren själv kan påverka sin arbetssituation.

hundpajobbet1

Läs också: Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Relaterade artiklar

oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.