maria-2

”Coach är en otydlig titel”

Varför skrev ni den här boken?

”Dels för att vi tyckte att det behövdes en ordentligt djupgående kursbok. Dels för att det finns en okunskap om vad coachning faktiskt är. För den som vill ha ett coachande förhållningssätt går den här boken på djupet, det finns tips på hur du kan träna och den fungerar som en uppslagsbok i coachning.”

Coachning ses som en viktig del av ledarskap i dag, varför är okunskapen ändå så stor?

”Ordet coach kommer från engelskans ’coach’, som betyder tränare. Man har tränat fotbollslaget och tänker att det är samma sak när man är chef. På så sätt är det en otydlig titel.”

Läs också: Chefer hinner inte ge feedback

Vilket är det vanligaste misstaget bland chefer som ska coacha?

”Att man ger råd. Ofta ger man dem utifrån sin egen kunskap och kompetens och erfarenhet, utifrån sina egna referensramar, och det kanske inte alls passar den som ska coachas. Då har man inte ett coachande förhållningssätt, då är man mentor eller rådgivare.”

Läs också: Sluta jobbet med finess

Från och med nästa nummer av Chef är du ny redaktör för den här sidan. Hur viktig är boken som redskap för chefen tycker du?

”Jag skriver själv, så jag tycker naturligtvis om böcker. Jag uppskattar pedagogiska och verktygsaktiga böcker som kan användas i olika situationer som chef. Eftersom jag jobbat med ledarskap och personlig utveckling har jag många böcker hemma att inspireras av.”

Din favoritbok?

”Tänka, snabbt och långsamt av Daniel Kahneman. Jag använder den ofta som grund när jag jobbar med ledarskap själv.”

Läs också: 8 trender att hålla koll på 2017

Relaterade artiklar

Djupsömn skyddar hjärnan mot känslomässig stress.
Hälsa

Ny forskning: Sov gott – lindra din ångest

En sömnlös natt kan höja den känslomässiga stressnivån med så mycket som 30 procent. Samtidigt kan djupsömn mildra ångestsymtom. Det visar en ny amerikansk studie.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
Kvinna med vitt hår som står i höstlöven
Hälsa

Optimism – skyddar mot stress och ger högre lön

En krockkudde mot stress. Finns det? Jo, faktiskt. Allt mer forskning visar att optimism spelar en avgörande roll för din förmåga att hantera effekterna av ditt höga tempo – och dessutom gör dig bättre på ditt jobb. 
En person med långt hår som står framför en mängd klockor
Hälsa

5 strategier – när allt bara är för mycket

Det är lätt att känna sig överväldigad när komplicerade uppgifter och olika åtaganden sköljer över en i ett aldrig sinande flöde. Såhär handskas du med känslan av att inte räcka till.
underso%cc%88kningen-pensionen-till-webben-02
Hälsa

Chefer längtar till pensionen

En majoritet av cheferna i Chefs undersökning ser fram emot pensionen. Betydligt färre har konkreta planer kring hur och när de vill lämna arbetslivet. Det finns också oro över hälsa, ekonomi och sysslolöshet, men de flesta känner ändå tillförsikt.

Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?