Sluta jobbet med finess

Du har funderat över det i flera veckor. Det är dags att göra slut. Med jobbet, alltså. Så här slutar du snyggt.

Karriär
Text: Redaktionen
Publicerad

De flesta som byter jobb tittar framåt och ägnar inte avslutet på gamla jobbet någon uppmärksamhet. Men Sverige är ett litet land. Risken, eller chansen, är stor att du träffar folk från ditt gamla jobb senare i karriären.
Du ska sluta så snyggt som möjligt.

Att sluta på jobbet har dessutom många likheter med att göra slut på en relation. Du har stor nytta av att inse det. Se avslutet som en process som du ska jobba dig igenom för att komma fulladdad med positiv energi till nya jobbet.
Att sluta snyggt är en mental resa. Vi har färdplanen som du behöver.

1. Tveksamheten
Du har chansen till ett nytt jobb. Frågan är: Ska du stanna eller gå?
Du måste vara helt säker på vad du vill innan du pratar med din egen chef eller lovar ett annat företag att du ska börja hos dem. Men tveksamhet och osäkerhet är en av de vanligaste svårigheterna när du funderar över att byta jobb.
”Det är som att göra slut på ett förhållande. Man har trots allt mer vakentid på jobbet än hemma”, säger Fredrik Hillelson som är vd för rekryteringsföretaget Novare Human Capital.
Bestäm dig. Det ska kännas rätt. Men vänta inte på att det fullständigt optimala tillfället för att säga upp sig ska dyka upp. Det finns inte.
”Du kan aldrig karriärplanera i detalj. Livet är fullt av bananskal. Det gäller bara att hoppa på rätt bananskal.”
Vissa människor pressar arbetsgivaren och säger: ”Jag har chans på ett nytt jobb och 40 000 i lön. Här har jag bara 30 000.” Men om man bara försöker använda den nya arbetsgivaren till utpressning bränner man både den relationen och skadar relationen med nuvarande chefen.

2. Tajmingen
Du ska alltid se till att gå till något, inte från något.
Risken om du flyr för att du är missnöjd är att du hoppar på första bästa jobb, ett jobb som du kanske inte alls passar för. Då vill du snart byta igen och riskerar åter att ta första bästa jobb som dyker upp. Vips har du blivit en hoppjerka.
”Att byta jobb ofta får konsekvenser för cv:t. Det är en bluff att påstå något annat. En som hoppar omkring mycket visar ingen uthållighet”, säger Fredrik Hillelson.
Visst kan du byta även när du vantrivs, eller mitt i en kris, bara det inte är enda skälet till att du går. Och bara du inte går i affekt. Du måste ha ett mål, något som du är lockad att komma till.
”Det finns inget som heter att man måste flytta på sig efter fem år. Vissa är färdiga efter fem till sex år, andra efter två år, andra stannar hela livet. Inget är rätt eller fel. Men du ska lockas av det jobb du byter till”, säger Per-Olof Eriksson, karriärcoach på Triolog och rådgivare i Chef.
Bäst är att sluta på topp. Alltså efter att du har åstadkommit det du hade satt som mål från början och när du är nöjd med din insats.
Då har du också störst chans att sluta snyggt eftersom du kan tala med din chef och förklara varför du söker dig vidare, utan att hon eller han känner det som ett misslyckande.

3. Kontraktet
Även om du måste veta vad du vill behöver du inte nödvändigtvis ha skrivit på kontraktet på nya jobbet innan du pratar med din egen chef. Men det minskar risken för att du ska hamna i en jobbig situation där din chef försöker övertyga dig om att stanna fast du egentligen vill vidare.
”Under mina 15 år som personaldirektör har jag varit inblandad i cirka 1 000 rekryteringar. Två gånger har folk skrivit på kontrakt och sedan inte dykt upp. Jag måste utfärda en stor varning för det. Man gör bort sig rejält
och går dessutom över en moralisk gräns”, säger Fredrik Hillelson.
Om du som chef blir övertygad att stanna med hjälp av till exempel höjd lön eller finare titel kan du vara ganska säker på att du förlorar på det i längden. Dina egna chefers förtroende för dig blir naggat i kanten, vilket betyder att du hamnar långt ned på listan över personer de tänker satsa på. Plötsligt åker andra på seminarier, men det blir aldrig din tur att få chansen och de åker på kurser som du inte hör talas om förrän efteråt.

4. Samtalet
Du har alltså bestämt dig. Nu ska det sägas. Då gäller det att hålla tungan rätt i mun.
Du bör inte berätta för dina medarbetare innan du har pratat med din egen chef.
Se chefen i ögonen och berätta att du tänker sluta. Försök vara konstruktiv. Och fundera inte ens på att meddela henne eller honom via sms eller mejl.
Tänk på att ingen är oumbärlig. Gör dig alltså inte för viktig. Säg att du ska sluta men att det finns en lösning. ”Det är dags för mig att gå vidare. Kalle eller Lisa kan ta över mitt jobb.”

5. Känslostormen
Var beredd på att din chef kan reagera känslomässigt. Hon eller han blir kanske sårad över att du vill sluta. Då kan det vara smart att ha ett kort möte först. Några dagar senare kan du ha en uppföljning när chefen har fått smälta nyheten och kan se mer professionellt på saken.
De flesta som har tänkt igenom och bestämt sig för att sluta glömmer att de har hunnit bearbeta sina tankar i flera veckor. För den egna chefen kommer beskedet ofta helt oväntat.
Om du då pressar på för hårt för att få besked om vilket datum du kan sluta är det extra stor risk för konfrontation.
Kräv inte besked samma dag eller dagen därpå. Ge i stället din egen chef lite tid att ta in att du ska sluta och att finna en lösning.
Ditt jobbyte är inte bara en stor förändring för dig utan ofta för hela organisationen.

6. Informationen 
När du har berättat för chefen finns ingen anledning att hemlighålla att du ska sluta. Medarbetarna känner troligen av att det är något på gång. Prata gärna med dem direkt. Life goes on. Gör det inte för märkvärdigt. Om du skulle ha fått sparken eller om du ska gå till en konkurrent så berätta det. Allt sprids ändå snabbt som en löpeld. Lyssna och ge plats för medarbetarnas reaktioner. Tala om att du finns där om de vill prata i enrum. Passa inte på att säga allt som du tidigare hållit tyst med. Som att du tycker att chefen är en sur jävel. Eller att en av medarbetarna är en riktig slashas.
Men ha gärna ett konstruktivt samtal med en högre chef kring vad som fungerat bra eller dåligt, vad du skulle göra annorlunda om du var vd och liknande. Ett tips är att låta någon annan chef än den närmaste chefen ha en exitintervju. Hon eller han kan från ett neutralt perspektiv fånga upp det som är viktigt.

7. Sorgetiden
Även den som normalt sett inte är en grubblare kan känna sorg när hon eller han slutar på en arbetsplats. Det är fullt normalt och behöver inte betyda att beslutet är fel. Att avsluta en period i sitt liv och gå in i en ny är krävande.

”Det är okej att ha ångest. Det är okej att det gör ont i magen. Det är okej att vara nervös”, säger Fredrik Hillelson.

För att kunna gå vidare är det viktigt att göra ett tydligt avslut. Även om du inte är en vän av avtackningar ska du kanske bita ihop och delta i den som jobbet ordnar. Och om jobbet inte ordnar någon avtackning kan du själv bjuda in dina kolleger på lite avslutningskaffe eller en drink.

Återigen kan du ha nytta av att minnas likheten med när ett förhållande tar slut.

”Det är som en kärleksprocess. Om det tar slut men ditt ex fortfarande har alla sina kläder kvar i skåpen och nyckel till dörren hamnar du i ett vakuum. Då blir det svårt att gå vidare”, säger Håkan Fritz som är vd för rekryterings- och chefsutvecklingsföretaget Assessio.

För att gå stärkt ur sorgeprocessen är det också bra att göra en backspegel. Tänk igenom vad du har lärt dig under din tid på företaget. Vad har gått extra bra? Vad har gått mindre bra? Skriv gärna ned dina viktigaste framgångar och tänk på dem som värdefulla erfarenheter. Då känns det arbete som du har lagt ned som positivt, även om det nu är dags att gå vidare.

Däremot ska du alltid ifrågasätta långa uppsägningstider. Risken är stor att du förlorar på att tvingas sitta kvar länge.

Du är troligen inte lika engagerad som innan du sa upp dig. Om du sitter i tre till sex månader och gör ett halvdant jobb så kommer dina egna chefer och medarbetare att minnas dig på det sättet. Det kan synas på ditt betyg. Dessutom kan företaget förlora på att ha en medarbetare som inte jobbar för fullt.

8. Överlämningen
Innan du drar vidare ska du göra en ordentlig överlämning. Det är dels snyggt gentemot arbetsgivaren, dels ett sätt för dig att bearbeta din tid på företaget. Det känns ofta bra att få veta att det arbete du har lagt ned nu kan förvaltas av någon annan.
Gör överlämningen så genomtänkt och professionell som du kan. Var inte snål med din kunskap.

9. Omladdningen
Att byta jobb är en process som du ska gå igenom. För att komma ut stärkt och redo för nya utmaningar är det viktigt att ha lite ledigt mellan det gamla och det nya arbetet. Minst två veckor, gärna en månad är en vettig tid för att ladda om.
Du behöver andrum och betänketid för att göra klart processen. Sedan kan du köra igång igen.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden