king-kongen-1

Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

En mejlkorg fylld till brädden med olästa meddelanden. Känner du igen dig? Med ett par enkla tips kan du snabbt få kontroll över mejlkorgen – och frigöra tid till viktigare saker.

Ikonen på datorn som visar antal olästa mejl kan lätt kännas obehaglig. För, var ska man egentligen börja? När du väl tvingas ta i tu med mejlen tar det lång tid och stora delar av din arbetsdag går åt att svara på meddelanden.

Men med ett par enkla tips kan du effektivisera din mejlhantering – och få tid över till dina egentliga arbetsuppgifter. Här är effektivitetskonsulten Petra Brask bästa råd för att hur du ska hantera din e-post på rätt sätt.

Här är hennes fyra steg:

1) Sortera mejlen direkt
Här finns det fyra lämpliga kategorier att sortera mejlen i. ”Prioriterat”, lägg till på ”to do”-listan, ”Släng nu” eller arkivera i mappar för senare koll. Det ger dig en bättre överblick.

2) Målbild: En tom inkorg
Det borde i alla fall vara målet. Genom att sortera mejlen rätt och därmed ha en tom inkorg kan du få samma känsla efter en storstädning i hemmet. Det är ordning och reda.

3) Avsätt mejltid i kalendern
Det bästa är att hantera e-posten endast ett fåtal gånger per dag. Då blir du mer effektiv när du väl gör det och slipper avbryta andra arbetsuppgifter.

4) Stäng av mejlsignalen
Varje gång du får ett mejl plingar det till och din uppmärksamhet riktas direkt till mejlkorgen.

Läs också: 5 tips: Så blir du ett mejlproffs

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande