king-kongen-1

Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

En mejlkorg fylld till brädden med olästa meddelanden. Känner du igen dig? Med ett par enkla tips kan du snabbt få kontroll över mejlkorgen – och frigöra tid till viktigare saker.

Ikonen på datorn som visar antal olästa mejl kan lätt kännas obehaglig. För, var ska man egentligen börja? När du väl tvingas ta i tu med mejlen tar det lång tid och stora delar av din arbetsdag går åt att svara på meddelanden.

Men med ett par enkla tips kan du effektivisera din mejlhantering – och få tid över till dina egentliga arbetsuppgifter. Här är effektivitetskonsulten Petra Brask bästa råd för att hur du ska hantera din e-post på rätt sätt.

Här är hennes fyra steg:

1) Sortera mejlen direkt
Här finns det fyra lämpliga kategorier att sortera mejlen i. ”Prioriterat”, lägg till på ”to do”-listan, ”Släng nu” eller arkivera i mappar för senare koll. Det ger dig en bättre överblick.

2) Målbild: En tom inkorg
Det borde i alla fall vara målet. Genom att sortera mejlen rätt och därmed ha en tom inkorg kan du få samma känsla efter en storstädning i hemmet. Det är ordning och reda.

3) Avsätt mejltid i kalendern
Det bästa är att hantera e-posten endast ett fåtal gånger per dag. Då blir du mer effektiv när du väl gör det och slipper avbryta andra arbetsuppgifter.

4) Stäng av mejlsignalen
Varje gång du får ett mejl plingar det till och din uppmärksamhet riktas direkt till mejlkorgen.

Läs också: 5 tips: Så blir du ett mejlproffs

Relaterade artiklar

socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet?