king-kongen-1

Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

En mejlkorg fylld till brädden med olästa meddelanden. Känner du igen dig? Med ett par enkla tips kan du snabbt få kontroll över mejlkorgen – och frigöra tid till viktigare saker.

Ikonen på datorn som visar antal olästa mejl kan lätt kännas obehaglig. För, var ska man egentligen börja? När du väl tvingas ta i tu med mejlen tar det lång tid och stora delar av din arbetsdag går åt att svara på meddelanden.

Men med ett par enkla tips kan du effektivisera din mejlhantering – och få tid över till dina egentliga arbetsuppgifter. Här är effektivitetskonsulten Petra Brask bästa råd för att hur du ska hantera din e-post på rätt sätt.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är hennes fyra steg:

1) Sortera mejlen direkt
Här finns det fyra lämpliga kategorier att sortera mejlen i. ”Prioriterat”, lägg till på ”to do”-listan, ”Släng nu” eller arkivera i mappar för senare koll. Det ger dig en bättre överblick.

2) Målbild: En tom inkorg
Det borde i alla fall vara målet. Genom att sortera mejlen rätt och därmed ha en tom inkorg kan du få samma känsla efter en storstädning i hemmet. Det är ordning och reda.

3) Avsätt mejltid i kalendern
Det bästa är att hantera e-posten endast ett fåtal gånger per dag. Då blir du mer effektiv när du väl gör det och slipper avbryta andra arbetsuppgifter.

4) Stäng av mejlsignalen
Varje gång du får ett mejl plingar det till och din uppmärksamhet riktas direkt till mejlkorgen.

Relaterade artiklar

linkedina
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
etikett
Karriär

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten och ”glömma” att svara på jobb­ansökningar kan få större konsekvenser än du tror.
maud-2
Karriär

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
smarttweet-2
Beslutsfattande

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.

saveme
Kommunikation

Här är knappen som ska rädda dig från tråkiga möten

Vi har alla varit på ett möte som aldrig vill ta slut. Blodsockret är rekordlågt och allt som åker in i ena örat åker ut genom det andra. Nu ska det bli stopp på det med en magisk knapp.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
ddd
Kommunikation

Så lyckas du med strategisk improvisation – ny bok avslöjar

Släpp planer och kontroll och kommunicera mer i stunden. Lär av improvisatörer och fånga nya möjligheter, uppmanar Katarina Gentzel Sandberg, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden