mejla

5 enkla tips: Så blir du ett mejlproffs

Tycker du också att mejlkorgen är ständigt överfylld? Att det tar hela förmiddagen att ens gå igenom den efter helgen? Med ett par effektiva tips kan du återta kontrollen – och bli ett mejlproffs.

Upprörda diskussioner, mötesinbjudningar och långa konversationer där hela din avdelning fått en kopia. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Men det går att bli en bättre mejlare som gör det enklare både för dig själv och dina medarbetare.

Petra Brask har jobbat som effektivitetskonsult i över 20 år och delar här med sig av sina bästa tips för att snabbt bli en bättre mejlare.

brachef

Läs också: En bra chef – viktigaste skälet för att trivas på jobbet

1) Skicka bara till absolut berörda
Undvik att skicka cc (kopia) om det inte behövs. Skickar du en kopia till någon ska det endast vara för att den ska kunna ta del av information.

2) Välj ett ämne per mejl
Varje meddelande ska max innehålla ett ämne. Vid flera olika ämnen blir det rörigt och svårt för mottagaren att uppfatta allting.

3) Ange en tydlig rubrik

Gör det lättare för mottagaren och dig att sortera mejlet.

ingmaritopp

Läs också: ”En chef är till för att bråkas med”

4) Ring vid brådskande ärenden
Ibland kan det ta tid innan någon läser ditt mejl. För att vara säker på att personen fått mejlet kan det därför vara bättre att lyfta luren. Samma sak om ni ska diskutera något.

5) Skriv kort och koncist
Börja varje mejl med det viktigaste. Det kan du vara säker på att personen läser. Håll det sedan kort och koncist för att inte bli långrandig.

stress-bli-van

Läs också: 10 tips för effektivare möten

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.