martin_luther_king
Martin Luther King fångar allas uppmärksamhet med orden ”I have a dream”.

7 steg: Så håller du det perfekta talet

Oavsett om du hatar – eller älskar det – kommer du någon gång hamna i en situation där du förväntas hålla tal. Speciellt nu, när avslutningarna nalkas. Här är sju taltips som hjälper dig på vägen.

1. Talets syfte
Tänk genom vad du vill uppnå med ditt tal. Om det är ett hyllningstal kan det vara bra att leta fram årtal, resultat och fakta. Om det är ett argumenterande tal kan det istället vara bra att ha statistik att luta dina argument mot.

2. Dispositionen
Många tal är alldeles för långa. Försök hålla dig under tre minuter och forma ditt tal efter olika byggstenar. Först en inledning, sedan innehåll där du presenterar fakta, berättar anekdoter eller argumenterar och sedan en stark avslutning.

3. Manus och språk
Använd ett enkelt språk, korta meningar och håll en röd tråd genom hela talet. Tänk gärna ut någon öppen fråga du kan ställa för att aktivera de som lyssnar. Lägg extra krut på avslutningen. Den ska förmedla talets budskap och få lyssnarna att komma ihåg talet.

4. Visualisering
För att skapa liv i ditt tal kan du använda dig av dina sinnen. Handlar talet om att du vill tacka dina medarbetare för att de arbetat hårt innan semestern, kan du till exempel beskriva hur det var på kontoret de där stressiga dagarna innan deadline. Hur du kände energin när alla arbetade tillsammans, att det luktade kaffe dygnet runt och att det enda som hördes var ljudet av knapprande datatangenter, till exempel.

5. Fånga intresset
Tänk ut var du ska stå i rummet när du ska framföra talet för att alla ska kunna se och höra dig. För att fånga intresset kan du ta med ett föremål att hänga upp ditt tal på. Det har blivit ett ganska vanligt drag hos politiker att använda sig av rekvisita i debatter. Bland annat Gustav Fridolin (MP) har tagit med sig både kolbitar och tårtbitar för att argumentera för sitt partis hjärtefråga, miljön.

6. Framförandet
Att hålla ett tal är lite som att spela i en teaterpjäs. Det är viktigt att tala högt och tydligt, men variera framförandet och sänk gärna rösten om du ska berätta något spännande. Var inte rädd för att gestikulera och tala långsammare än vad du tror är lämpligt. Titta enskilda medarbetare i ögonen då och då men svep också med blicken över hela din publik så alla känner sig delaktiga.

Tips: Tycker du det är jobbigt att titta folk i ögonen under talet? Titta precis ovanför deras huvuden istället. Du slipper ha ögonkontakt men det ser ut som att du har det.

7. Memorera talet
Att hålla tal utan manus eller stödord förstärker förtroendet för dig som talare. Det blir lättare att komma ihåg det om du tänker talet i form av bilder eller en historia.

8. Träna, träna, träna!
Övning ger färdighet. Be gärna någon lyssna på talet innan och ge dig konstruktiv feedback. Om du vill vara riktigt förberedd kan du filma dig själv när du provtalar. Då ser du om du gör något konstigt, hur lång tid det tog, vad som var bra och vad du kan förbättra.

Tipsen är baserade på råd från kommunikationsrådgivaren Hans Uhrus från kommunikation- och mediehanteringsbyrån Uhrvis.

Relaterade artiklar

Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
anna_hellman3
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Gör dig startklar att leda i förändring

En rejäl kunskapsinvestering – i exakt rätt tid. ”Det är bland det bästa som har hänt mig!”, säger Anna Hellman, vd, om sin Executive MBA från Stockholms universitet.

woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.