martin_luther_king
Martin Luther King fångar allas uppmärksamhet med orden ”I have a dream”.

7 steg: Så håller du det perfekta talet

Oavsett om du hatar – eller älskar det – kommer du någon gång hamna i en situation där du förväntas hålla tal. Speciellt nu, när avslutningarna nalkas. Här är sju taltips som hjälper dig på vägen.

1. Talets syfte
Tänk genom vad du vill uppnå med ditt tal. Om det är ett hyllningstal kan det vara bra att leta fram årtal, resultat och fakta. Om det är ett argumenterande tal kan det istället vara bra att ha statistik att luta dina argument mot.

2. Dispositionen
Många tal är alldeles för långa. Försök hålla dig under tre minuter och forma ditt tal efter olika byggstenar. Först en inledning, sedan innehåll där du presenterar fakta, berättar anekdoter eller argumenterar och sedan en stark avslutning.

3. Manus och språk
Använd ett enkelt språk, korta meningar och håll en röd tråd genom hela talet. Tänk gärna ut någon öppen fråga du kan ställa för att aktivera de som lyssnar. Lägg extra krut på avslutningen. Den ska förmedla talets budskap och få lyssnarna att komma ihåg talet.

4. Visualisering
För att skapa liv i ditt tal kan du använda dig av dina sinnen. Handlar talet om att du vill tacka dina medarbetare för att de arbetat hårt innan semestern, kan du till exempel beskriva hur det var på kontoret de där stressiga dagarna innan deadline. Hur du kände energin när alla arbetade tillsammans, att det luktade kaffe dygnet runt och att det enda som hördes var ljudet av knapprande datatangenter, till exempel.

5. Fånga intresset
Tänk ut var du ska stå i rummet när du ska framföra talet för att alla ska kunna se och höra dig. För att fånga intresset kan du ta med ett föremål att hänga upp ditt tal på. Det har blivit ett ganska vanligt drag hos politiker att använda sig av rekvisita i debatter. Bland annat Gustav Fridolin (MP) har tagit med sig både kolbitar och tårtbitar för att argumentera för sitt partis hjärtefråga, miljön.

6. Framförandet
Att hålla ett tal är lite som att spela i en teaterpjäs. Det är viktigt att tala högt och tydligt, men variera framförandet och sänk gärna rösten om du ska berätta något spännande. Var inte rädd för att gestikulera och tala långsammare än vad du tror är lämpligt. Titta enskilda medarbetare i ögonen då och då men svep också med blicken över hela din publik så alla känner sig delaktiga.

Tips: Tycker du det är jobbigt att titta folk i ögonen under talet? Titta precis ovanför deras huvuden istället. Du slipper ha ögonkontakt men det ser ut som att du har det.

7. Memorera talet
Att hålla tal utan manus eller stödord förstärker förtroendet för dig som talare. Det blir lättare att komma ihåg det om du tänker talet i form av bilder eller en historia.

8. Träna, träna, träna!
Övning ger färdighet. Be gärna någon lyssna på talet innan och ge dig konstruktiv feedback. Om du vill vara riktigt förberedd kan du filma dig själv när du provtalar. Då ser du om du gör något konstigt, hur lång tid det tog, vad som var bra och vad du kan förbättra.

Tipsen är baserade på råd från kommunikationsrådgivaren Hans Uhrus från kommunikation- och mediehanteringsbyrån Uhrvis.

Handslag och uppvända handflator

Läs också: 5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.