Chef testar Petter Stordalen

Motivation
Publicerad

Han är inte bara kulturbärande för sitt hotellimperium Nordic Choice Hotels ­— han är kulturen. Han tar plats, sprider energi, målar upp visioner och driver på, om han så hissas ner i en diskokula från taket eller bränner av en rökbomb på styrelsemötet. Välkommen till en vanlig dag på jobbet för hotellkungen Petter Stordalens medarbetare.

Det finns tolv tusen his­torier om Petter Stordalen.

Nästan alltid är de skruv­ade och oväntade och tan­gerar gränsen till det galna. Ofta innehåller de pompösa element, som till exempel den om hur den norska hotellkungen hissas ner på scenen i en diskokula vid en presentation. Eller hur han åker motorcykel fram till receptionsdisken på ett hotell som han just har köpt. Eller att han bränner av rökbomber under ett styrelsemöte.

Varje medarbetare i den nordiska hotellkoncernen bär på sin egen historia om sin chef. Nästan samtliga utmanar bilden av hur en chef ska vara.

Ingen annan skandinavisk företags­ledare förenar ledarskapet med rockmyten bättre än Nordic Choice Hotels Petter Stordalen. Hans fester är lika omtalade som påkostade, hans kärlek till scenen lika omvittnad som besvarad. Frisyren, kläderna, brännan. Petter Stordalen skulle kunna matcha Mick Jaggers roll i Rolling Stones.

Och han skulle säkert inte tacka nej om erbjudandet dök upp.

Petter Stordalens livs historia är be­­rättad så många gånger att den utgör en viktig del av Nordic Choice Hotels dna. I sina framträdanden och möten är han utelämnande och bygger upp en förtrolighet genom att tala om sina misslyckanden och succéer.

Han berättar om jordgubbsförsäljningen hemma i Porsgrunn, hur han som helt oprövad 24-åring blev vd för en stor köpcentersatsning i Trondheim, om hur han fick sparken från varuhuset Steen & Strøm i Oslo, om skattesmällen som han åkte på då han la lite för mycket krut på skatte­planering.

Han berättar om sin pappa Knut, livsmedelshandlaren, som lärde honom ansvar och stolthet och att alltid se till det man har och inte det man inte har.

Känslorna är hela tiden närvarande. Den där gränsen mellan det privata och det personliga verkar inte existera hos ­Petter Stordalen.

”Har man varit med ett tag undrar man om det inte ingår i konceptet. Jag säger inte att tårarna är spelade, men mycket är en strategi. Alla tittar på honom, han säger saker som ingen vågar. Han är väldigt skicklig. Det är en del av hans personlighet, men i den ingår också att han är en duktig strateg”, säger en person med lång erfarenhet av ledarskap inom koncernen.

Nu ska det sägas att Petter Stordalen inte är chef i operativ mening. Han lämnade över titeln som vd och koncernchef till parhästen Torgeir Silseth 2006, nästan ett decennium efter att han hade grundat Nordic Choice Hotels. Men han finns kvar som styrelseordförande, ägare, miljökämpe, kulturbärare – och arbetsmyra. Han finns nästan alltid tillgänglig på telefon och dyker ofta upp på kontoret i Oslo.

”Han tar plats och sprider energi, han har med sig hunden eller så slänger han käft med medarbetarna. Han kan måla upp visioner, men ändå stanna upp och lyssna på vem som helst”, säger en person med insyn på Nordic Choice Hotels huvudkontor.

Petter Stordalen lever, andas och sprider ledorden energi, mod och begeistring.

Fråga någon som jobbar på ett av de många hotellen om vad den högsta chefen heter och de kommer sannolikt att svara Petter Stordalen – trots att det gått åtta år sedan han hade en traditionell chefsroll senast.

Relationen mellan styrelseordföranden och vd:n beskrivs som ett klassiskt delat ledarskap med så tydliga roller att de liknar karaktärer i en tv-serie. Torgeir Silseth är ”tråkmånsen”. Petter Stordalen ”galenpannan”. Båda är beroende av varandra. Båda trivs i sina roller.

”De är som bröder. De har en massa prestige på låtsas, de brukar liksom skuggboxas. Men utan Petters drivkraft, visioner och att han tänker utanför boxen hade vi inte varit där vi är nu”, säger en medarbetare.

”När de står på scenen tillsammans kan Torgeir se förvånad ut när Petter plötsligt lovar något. Men han och alla andra förstår att om Petter lovar något så är det så”, säger en svensk chef inom koncernen.

Under sitt tal på invigningen av Clarion Hotel Post i Göteborg för något år sedan (då den omtalade disko­kulan användes) förklarade Petter Stordalen vrålande, likt en väckelsepredikant på speed, att han ­alltid varit en svensk, i en norsk mans kropp. Och att han egentligen heter Glenn Stordalen. Den som gör något sådant ut­­manar inte bara chefsrollen, utan ber om spö.

Och det är klart att många skakar på huvudet åt Stordalens idéer. I branschen sticker han ut ordentligt. Men inom de egna leden – och även bland dem som har lämnat koncernen – har han förvånansvärt få kritiker. En förklaring kan vara att hans ledarstil är så tydlig och dominant att de som ogillar den vänder redan i dörren.

Även om Petter Stordalen säger sig gilla mothugg är hans ledarstil så stark att de som inte håller med honom väljer att jobba någon annanstans.

”Man måste vara rätt självständig, måste kunna argumentera för sin sak. Det kan bytas strategier fort – gillar man inte den typen av förändringar passar man inte här”, säger en mångårig chef.

”Han talar om hälsa och livskvalitet och så men samtidigt bygger verksamheten på 24 timmars och 365 dagars verksamhet. Har du inte det drivet så passar du inte här.

Han förväntar sig att folk ska brinna lika starkt som han”, säger en annan.

Men hans ledarstil lockar också talanger. Flera av de personer på chefsnivå som Chef har talat med har börjat jobba inom koncernen på grund av sin nyfikenhet på Petter Stordalen.

Andra lockas av karriärvägarna, där det finns goda möjligheter att utvecklas inom de fem varumärkena inom koncernen.

Många påpekar att en del av hans goda resultat ligger i hans förmåga att plocka in rätt människor, sådana som ger honom möjlighet att ha en fri roll.

”Han hade inte varit så framgångsrik om han inte hade varit så framgångsrik i sin rekrytering. Han omger sig med proffsen”, säger en mellanchef.

När det gäller rekrytering på medarbetarnivå är inte Petter Stordalen lika säker som talangmagnet. De omtalade talangjakterna, där rekryterna deltar i en audition inför en jury, har inte fallit särskilt väl ut. Många av de som har anställts har slutat inom kort, enligt flera av Chefs källor.

”Det har inte varit den bästa metoden för rekrytering. De som deltog trodde att de kunde bli Petter Stordalen”, säger en chef.

En av de märkligaste sakerna med de tolvtusen historierna om Petter Stordalen är inte vad de innehåller. Nej, det mest uppseendeväckande är att de alltid – alltid – framförs med ett leende, en skakning på huvudet och ett skratt. Och att Petter Stordalen verkar kunna komma undan med nästan vad som helst.

Han kan runda chefer genom att avslöja affärshemligheter för kunder, han kan behandla chefer som assistenter, han kan ringa och avkräva dem siffror mitt i natten.
Likväl älskar alla honom. Det ingår liksom i konceptet Petter Stordalen.

Bilden av Petter Stordalen som en rockstjärna är också sann såtillvida att bakom de mest framgångsrika stjärnorna och deras glittriga fasad finns oftast ett väl utvecklat sinne för affärer.

”Culture eats strategy for breakfast”, är ett av hans favorituttryck. Han ogillar krångliga strategier och managementkonsulter, utan tror på känslan och sina medarbetare.

Men han är inte så våghalsig som man tror. Att besluten fattas snabbt, utan de djupa analyserna och med hjärtat som kompass betyder inte att han inte har koll.

Tvärtom, hävdar en mångårig medarbetare:

”När svenskarna har räknat färdigt har Petter redan köpt hotellet”, som personen uttrycker det.

”Man ska inte låta sig luras av hans playboystämpel, han är en sylvass affärskille, snabb i huvudet, kunde ringa mig på kvällen och fråga: ’Hur mycket kommer vi att omsätta om två år?’”, säger en före detta hotellchef.

Mot bakgrund av hans äventyrslusta, hans mer eller mindre galna idéer och hans känsla för detaljer skulle det kunna vara ett helvete att vara chef på ett av de hotell han äger.

Ibland kan det säkert kännas så, då han inte kan motstå frestelsen att lägga sig i.

”Han gjorde sådant mer förut, han var mer spontan då. Men jag tror att han har insett att det blev stökigt”, säger en chef inom Choice.

”Han är väldigt spontan. Men han stöttade mig mycket, han var tydlig med att det var jag som hade hand om butiken och att hans uppgift var att ingjuta energi”, säger en hotellchef.

Ett problem med att vara en så stark kulturbärare och en så personlig företagsledare är att många får stor respekt för honom.

”Man ska inte ha överdriven respekt. Han gillar inte när man överdriver och fjäskar. Man kan säga till honom som ­vilken människa som helst. Han kör inte över folk.

Det blir trovärdigt när han säger att någon annan kan bättre än honom”, säger en person som jobbat på flera positioner.

”Han kan i efterhand riva upp beslut som han har tagit. Han respekterar folk som säger ifrån, bara man har goda argument”, säger en annan.

Petter Stordalens kärlek till människor är en styrka och en svaghet. Han gillar inte att vara ovän med folk och skulle ibland behöva vara tydlig med att säga ifrån.

”Han kan bli förbannad och upprörd, om man trampar på det som är grundvärden för honom eller försöker lura honom. Men det går fort över. Det finns inga dolda agendor”, säger en mångårig, nära med­arbetare.

Petter Stordalens kommunikativa höjd­punkt är den årliga vinterkonferensen (”vk” som den kallas internt) där ett par tusen medarbetare samlas. Då kommer predikant Stordalen fram igen.

Annars låter han Torgeir Silseth stå för informationsspridandet, vilket vanligtvis sker på koncernens intranät. Där finns dock styrelseordförandens tweets och Facebookinlägg väl synliga.

Sett med perspektiv har underdogen nu förvandlats till en stor, nyfiken hund som skäller högt, men som förråds av sin viftande svans.

Under de tre första åren växte Nordic Choice Hotels från ett till hundra hotell. När det gick som allra snabbast köptes ett hotell var fjortonde dag. Han tog sig in på Sverigemarknaden genom att bygga ett hotell i Stockholm ovanför en fyrfilig motorväg där ingen annan sett någon möjlighet.

Nordic Choice Hotels finns i dag re­­pre­senterat i fem länder och på närmare tvåhundra hotell, fördelat över varu­märken som Clarion, Comfort och Quality.

Även om expansionstakten inte verkar avta lyser inte de självsäkra leendena längre lika starkt.

Koncernen är i dag lite mindre annorlunda, lite mindre entreprenörig och lite mer storbolagsaktigt strömlinjeformad än tidigare. Manualerna har blivit fler, strukturen är lite tydligare. Vinterkonfe­­rensen är fortfarande ett väckelsemöte, men temperaturen har sänkts någon grad.

Högst förståeligt, verkar de flesta tycka.

”Det går inte att fortsätta köra lite från höften. Det är stor skillnad från när han började. Det har blivit mycket ekonomi­styrning och delvis ett annat språk”, säger en norsk chef.

Det talas, visserligen i väldigt försiktiga ordalag, om att skillnaden mellan Nordic Choice Hotels och konkurrenten Scandic, för att ta ett exempel, håller på att minska.

”Är man intresserad av att styra ett företag är det kul, men det har blivit för mycket fokus på siffrorna och för lite diskussioner kring hur och varför”, säger en före detta chef inom koncernen.

”Han borde vara mer bevakande över den kultur som han står för. Han skulle bli ännu tydligare med det symboliska ledarskapet – han ska inte lyssna mer utan ta strid för det och slå ner när någon inte följer hans tankar”, säger en annan före detta chef.

Men ännu brinner Petter Stordalen. Ännu har han spektakulära hotellbyggen och än mer spektakulära invigningar framför sig. Ännu kliver han upp tidigt på morgonen för att ta sin joggingrunda.

Och ännu är han vaken mitt i natten – han kallar det vargtimmen – och funderar över livsverkets nästa steg.

Petter Stordalen svarar på Cheftestet: ”Jag är bra på företagskultur”

”Det är alla mina medarbetare som byggt succén Nordic Choice Hotels. Det är de som varje dag tar hand om våra gäster på hotellen och ser till så att de trivs och har det bra.

Jag är bra på att bygga företagets kultur och sedan har jag Torgeir Silseth, som är företagets vd. Han är den bäste jag känner på att driva en hotellkoncern.

Kombinationen bra medarbetare och att aktivt arbeta med företagskulturen har varit väldigt lyckosam för oss.”

/Petter Stordalen, styrelseordf. Nordic Choice Hotels

Hela betyget på Petter Stordalen:

Ledarstil: 4/5
En gränslös entreprenör som ser möjlig-heter i krisen och har sitt mod som främsta verktyg. Är en tydlig kulturbärare som fattar sina beslut snabbt och prestigelöst. Har hjärtat med i alla frågor, oavsett om det handlar om att motivera medarbetare eller värna om miljön.

Delegering: 4/5
Redan som vd var han duktig på att delegera, men har i sin roll som styrelseordförande tvingats bli ännu bättre. Har sinne för detaljer men behärskar konsten att ge chefer och medarbetare ramar som de sedan själva får fylla. Har däremot ibland svårt att hålla hemligheter och kan ibland läcka information och därmed runda cheferna under honom.

Motivation: 4/5
Motiverar med sin blotta uppenbarelse. Nyfiken, uppmuntrande och tydlig med vad han vill. Är duktig på att komma ihåg medarbetare vid namn och får dem att känna sig som kolleger, snarare än medarbetare och ägare. Hans driv kan också få motsatt effekt, uppfattas som pressande, när han förväntar sig att alla ska jobba lika hårt och brinna lika starkt som han.

Konflikthantering: 3/5
Gillar inte att vara i konflikter, även om han väldigt sällan hamnar i dem. Skulle kunna bli både snabbare och lite tuffare med att ta tag i dem. Är inte långsint på dem han hamnar i bråk med.

Kommunikation: 5/5
Verkar vara född på scenen. Talar i tydliga bilder, oftast direkt från hjärtat. Självfallet är det ingen slump att han så generöst delar med sig av sin egen historia, han är en storyteller och en kulturbärare.  

Beslutsfattande: 4/5
Har hjärtat som beslutskompass, ogillar analyser och hinner fatta tre beslut där andra fattar ett. Det betyder inte att han inte lyssnar på andra människors åsikter och väger in dem i sitt beslutsfattande. Om ett beslut visar sig vara felaktigt har han inga problem att riva upp det och sedan fatta ett nytt.

Rekrytering: 4/5
Har en god förmåga att hitta chefer och medarbetare som ger honom möjlighet att ha en fri roll. Gillar att bli motsagd och utmanad, och undviker ja-sägare. Har en aningen gubbtung ledningsgrupp.

Personlighet: 5/5
Det känns som att alla som jobbar inom Nordic Choice Hotels vet allt om Petter Stordalen, om hans barn, om hans äktenskap, om hans drivkrafter. Hans öppna och personliga stil är en starkt bidragande orsak till en framgångsrik företagskultur.

Summa: 33/40

Petter Anker Stordalen

Gör: Styrelseordförande i den skandinaviska hotellkedjan Nordic Choice Hotels.

Ålder: 51.

Bor: Oslo.

Familj: Hustrun Gunhild, tre barn från ett tidigare äktenskap.

Karriär i korthet: Blev som 24-åring vd för Norges största köpcentrum, City Syd i Trondheim. Vd och ägare av varuhuset Steen & Strøm i Oslo. I oktober 1996 tog han över 68 procent av aktierna i den skandinaviska delen av Choice Hotels, som då bestod av åtta hotell. Petter Stordalen lär i dag vara god för omkring 10 miljarder kronor.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.