Varuhuset befordrar med VR-teknik

Den amerikanska butikskedjan Walmart har börjat använda virtual reality-teknik för att avgöra vilka anställda som passar bäst för ledarrollen.

Karriär
Publicerad
Varuhuset Walmart rekryterar med VR-teknik

Walmart är USA:s största privata arbetsgivare, med svindlande en och en halv miljon anställda och 4600 butiker. Företaget har nu börjat leta nya potentiella butikschefer med hjälp av ett särskilt VR-headset och tillhörande programvara, båda utvecklade av det kaliforniska utbildningsföretaget Strivr.

Idén bakom rekryteringsprogrammet är att se hur de anställda reagerar i en utmanande situation – presenterad i verklighetstrogen virtual reality. Hur de anställda prioriterar bland uppgifterna de ställs inför i VR-programmet blir tydligt på ett sätt som inte hade visat sig i en traditionell intervju, rapporterar sajten Fastcompany.

Såhär långt har 10 000 av jätteföretagets anställda genomgått VR-utvärderingen, som syftar till att identifiera högpresterande anställda. Walmart hoppas på att genom att ge anställda utökat mandat kring beslutsfattande kunna skära ner antalet mellanchefer och teamledare per butik.

Men än så länge behöver ingen Walmart-anställd behöva oroa sig över att förlora arbetet efter att ha misslyckats med sitt VR-test. Företaget understryker att tekniken bara används som en faktor bland flera i en urvalsprocess, inte för att hitta och straffa underpresterare.

”Vi använder bara tekniken i selekteringen för fyra specifika arbetsroller” säger HR-chefen Beth Nagel. ”Detta är bara en datapunkt bland flera, och används inte för gallring av kandidater överhuvudtaget”.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.