Tre skäl till varför du inte ska sluta
Plötsligt sitter du med färre anställda, en mindre budget och inga resurser till nya projekt. Eller så har din löneförhöjning frusit inne. Då är det lätt att känna att gräset är grönare på andra sidan …
Men tidningen Harvard Business Review ger dig tre saker att tänka på innan du går till din chef och säger upp dig:
1. Relationer är viktigare än pengar
Du kan säkert hitta ett jobb där du får högre lön. Men samtidigt lämnar du en arbetsplats där du har många bra relationer, antingen med kolleger, chefer eller medarbetare. Om du funderar på att sluta, väg också in betydelsen av det nätverk du har på din nuvarande arbetsplats.
2. Det är inte så bråttom som du tror
Personer som är desperata när de söker jobb är sällan grundliga när de granskar sin framtida arbetsgivare. Kom ihåg att det ofta är bättre att vara strategisk och planera för ett jobbyte, än att fly från ett jobb du inte trivs med.
3. Risken är stor att du överskattar dig själv
Forskning visar att de flesta som söker jobb överskattar sin egen kompetens och vilken typ av jobb de kan få. Innan du bestämmer dig för att sluta, var självkritisk när du listar dina erfarenheter. Granska dem på ett objektivt sätt. Då har du en mer realistisk bild av vad du kan erbjuda en ny arbetsgivare.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.