Tre lärdomar om innovation från Apple
Konsensus – inte din kompis
Ingenting saktar ner en beslutsprocess som att vänta på att alla ska komma överens. När Apple låg i startgroparna inför att lansera Itunes och Richards jobbade mot kända artister lät kunde hon själv fatta beslut och navigera bland personligheter med stora egon, utan att hennes överordnade lade sig i.
Organisationskulturen gjorde att hennes chefer var bekväma med att inte följa varje steg på vägen.
”Teamledare behöver kunna agera självständigt för att möjliggöra innovation i företaget. Och när man fått budget och mandat behöver man också utnyttja dem – utan att stanna upp för att hitta konsensus kring metoden,” skriver Richards.
Spring inte efter feedback
Man behöver inte ständigt godkännande för att experimentera och få innovativa idéer att omsättas i handlingar. Företag som kräver konstanta framgångsrapporter av sina anställda hämmar innovation.
Också här handlar det om företagskulturen, som bör karaktäriseras av tillit gentemot enskilda. Troligtvis krävs ändå en hel del samarbete avdelningar emellan på vägen, vilket kommer att ge alla tillfälle att bidra med just sin expertis på det område som rör dem.
Håll koll på att dina insikter används
Att förändra det rådande läget kan vara tricksigt inom ett företag. Ett välkänt exempel är Kodak, som trots insikten om digitalkamerans framtid valde att inte skifta mot den nya marknaden – och snart befann sig i marginalen.
Fyra strategier för att undvika Kodaks misstag
Kartlägg riskerna för din nuvarande strategi på samma sätt som om du skulle göra en ny affärsplan. Vad tar du för risker om du fortsätter på den inslagna vägen?
Visa hur din rekommenderade strategi kan leda till ökad avkastning – definiera ROI på ett sätt som tilltalar dina överordnade.
Visa på att ni i organisationen behöver komma till ett beslut och hjälp ditt team att bli mer bekväma med att fatta det utan att ha all information på bordet. En bra frågeställning är ”hur mycket behöver vi egentligen veta innan vi fattar beslutet?”
Lös eventuella interna konflikter som kan hålla företaget tillbaka. När nya produkter riskerar att kannibalisera på ursprungsverksamheten blir känslorna ofta upprörda. Men det är ändå bättre om förändringen kommer inifrån än från en konkurrerande verksamhet.
Läs också:
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.