Taina Malén: Jag är bäst när det gäller

Karriär
Text:
Publicerad

rollen som global marknadsdirektör för Star Stable är Taina Maléns uppgift att få världens unga kvinnor att upptäcka spelvärlden.

När hon själv var ung drömde hon om att plugga journalistik och bli resereporter. Men en lunch med ett par väninnor som jobbade på rockbandet Europes fanclub fick karriären att ta en helt ny vändning: Hon fick helt enkelt jobb som personlig assistent åt gruppen när den precis hade slagit igenom med The final countdown och skulle ut på sin första världsturné.

I rollen som assistent hade hon hand om det mesta som rörde bandets personliga agenda.

”Det kunde handla om att se till att musikerna kom upp på scenen, att de hade rätt scenkläder på sig, att de kom av scenen och att ta hand om deras scenkläder efteråt. Jag åkte runt med en egen torktumlare och tvättmaskin. Det var sju långtradare på den där turnén”, säger hon.

En av de saker hon minns bäst från åren på turné är känslan precis innan en konsert skulle dra igång, exempelvis vid turnépremiären i Bombay i Indien.

”Att ha sitt första gig ever med ett världskänt rockband, åkande i en skranglig buss till en jättestor scen utan att veta var du är, det går inte att jämföra med någonting annat. Jag kommer ihåg att jag stod vid sidan av scenen när bandet hade gått på och sa till mig själv: ’Taina, du har gjort ett misstag, du kommer aldrig att klara det här.’”

Samtidigt lärde hon sig att hon är bäst när det gäller.

Exempelvis kunde det hända att det saknades ström en timme innan en konsert skulle dra igång. Men även om det var kaotiskt många gånger, löste det sig alltid.

”Det viktigaste jag har med mig från den tiden är grunden till min förmåga att snabbt lösa problem och nerviga situationer. Det går jag igång på. När det verkligen hettar till, det är då jag är som bäst och trivs som mest. Det har jag haft med mig under hela min karriär”, säger Taina Malén.

Arkivfoto från Europe-turnén.

Taina Maléns 3 tips till andra chefer:

1. Du är ingenting utan ditt team, så ta väl hand om dina medarbetare. Se till att du har bra människor omkring dig och var inte rädd för att lyssna på andra.

2. Våga släppa på ditt kontrollbehov. Det är när du inte längre kan kontrollera allt som du och dina medarbetare utvecklas.

3. Var inte rädd för saker du inte kan. Våga utmana dig själv och lär av den yngre generationen om du tillhör den äldre.

Efter den första världsturnén åkte hon med på ytterligare tre, och hennes roll kom så småningom att bli mer och mer inriktad på att sköta kontakterna med pressen.

När hennes sista världsturné var avslutad fortsatte hon inom musikbranschen på skivbolaget BMG och Marie Ledins label, där Taina Malén arbetade med pr. Bland de artister som hon samarbetade med syns flera fortfarande på listorna, bland annat Kent och Petter.

Efter sex år på BMG flyttade hon till Australien där hon först arbetade på EMI och sedan på Universal Pictures i Sydney i några år. När Universal Pictures köpte upp Polygram för att starta sin verksamhet i Skandinavien fick Taina Malén rollen som nordisk kommunikationschef och var med och byggde upp bolaget från grunden.

Några år senare blev hon headhuntad till Canal Plus och rollen som nordisk marknadsdirektör.

Därefter blev hon vice vd på MSL, som är en del av JKL-gruppen, innan hon blev tillfrågad att hjälpa Warner Brothers att omstrukturera företaget. Sedan 2014 jobbar hon som global marknadsdirektör på spelbolaget Star Stable som vänder sig till tjejer i åldern 9 till 16 år.

”Jag fick frågan om jag kunde komma in och titta på deras globala kommunikation. Då var vi 20 personer där. I dag är vi 67 och just nu rekryterar vi 18 personer till. Det fanns inte någon marknadsavdelning eller någon struktur på det sättet, utan den har jag byggt upp. I dag är jag cmo för Star Stable på global nivå.”

Spelet som Star Stable ger ut bygger på en saga om platsen Jorvik och fyra så kallade soul riders. Deras uppgift är att rädda sagovärlden från onda makter som vill komma in och ta platsen ifrån dem.

Precis som under tiden med Europe innebär jobbet mycket resor. Så även om drömmen att bli resejournalist aldrig kom att bli verklighet har hon fått sin beskärda del av resande.

En annan resa som hon har varit med om är digitaliseringen och de förändringar den har inneburit för både film- och musikbranschen.

”Jag har haft förmånen att få vara med i många paradigmskiften och många formatförändringar. Från vhs till dvd, från dvd till blu-ray, från blu-ray till digitalt och från betal-tv till digital-tv och streaming. Det är väl den röda tråden i min karriär som jag ser det. Att jag har följt med i utvecklingen och lyckats bli en del av förändringen.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.