Studie: Bästa dieten för stressade chefer

Vilka dieter är bäst – och sämst – för ditt hjärta? Nu finns äntligen analyserad data. Det här är vad ska du tänka på.

Hälsa
Publicerad

Chefer har ofta hög arbetsbelastning och stress, vilket riskerar att leda till hjärt- och kärlsjukdomar. Så det bästa du som chef kan göra är såklart att arbeta mindre och stressa ner, eller?

Men du kan också hjälpa dig själv och förebygga risken för hjärt- och kärlsjukdomar med hjälp av din kost. 

Amerikanska Heart Association har analyserat de mest populära dieterna och rankat dem utifrån vad som är bäst och sämst för ditt hjärta att äta, skriver Washington Post.

Och det ska ses som motåtgärd till all den desinformation om näring som promotas i sociala medier som Tiktok, Instagram och Twitter — där post efter post hyllar keto och paleolitisk kost.

Utan att förlora sig i de specifika dieterna lyder deras råd — som du säkert hört förut men som tål att upprepas, inte minst inför sommaren:

Ät ett brett utbud av frukt och grönsaker, fullkorn som brunt ris, bulgur och steel cut oats (klippta havrekärnor), magert kött tillsammans med olivolja, vegetabilisk olja och fisk och skaldjur, som är proteinrika och innehåller hjärthälsosamt fleromättat fett som omega-3. 

Undvik eller begränsa mat som är salt, söt, processad eller gjord av vitt mjöl och annat raffinerat utsäde, till exempel läsk, vitt bröd, vit pasta, kakor, bakverk och processat kött som korv och kallskuret. 

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden