Stort gap mellan arbetsgivare och framtidens medarbetare

Sveriges studenter och arbetsgivare ligger långt ifrån varandra i synen på arbetslivet. Det visar Universums studentundersökning 2025. ”Det råder ett tydligt värderingsglapp på den svenska arbetsmarknaden”, säger Claes Peyron, Employer Branding Expert på Universum – och tipsar om hur arbetsgivare och framtidens medarbetare kan närma sig varandra.

Rekrytering
Publicerad
Porträttbild på Claes Peyron + bild på studenter vid datorn
T.v.: Claes Peyron.

Klyftan mellan studenters värderingar och vad svenska arbetsgivare främst söker hos medarbetare är enorm.

Det framgår av en omfattande studentundersökning från analysföretaget Universum, baserad på över 20 000 svar från 34 svenska universitet och högskolor.

Den höga arbetslösheten förstärker flera redan tydliga trender bland svenska studenter – en grupp som snart kliver ut på en av Europas mest krävande arbetsmarknader.

Porträttbild på Claes Peyron
Claes Peyron.

Medan studenterna står för en trygghetssökande generation som prioriterar stabila anställningar framför prestation och ideal, jagar arbetsgivare resultatorienterade talanger.

Värderingsglapp på arbetsmarknaden

Claes Peyron, är Employer Branding Expert på Universum.

”Det råder ett tydligt värderingsglapp på den svenska arbetsmarknaden”, säger Claes Peyron till Chef.

”Universums undersökningar visar att arbetsgivare i första hand efterfrågar resultatjägare och förändrare, medan studenterna helst vill ha respekt, balans och stabilitet. Det är två olika bilder av vad som är viktigast i början av karriären”, fortsätter han.

Viktigt för unga medarbetare

För att exemplifiera; när studenterna ombeds välja egenskaper hos en framtida arbetsgivare är respekt för de anställda, anställdas välmående och trygg anställning viktigast för 9 av 10.

I botten återfinns högt prestationsfokus – enbart 1 av 10 tycker det är viktigt.

”Arbetsgivare måste bli tydligare med vad de söker, men också visa att prestation inte utesluter balans.”

Samtidigt har mångfald, jämlikhet och inkludering samt hållbarhet tappat i betydelse mot tidigare år.

Svenska arbetsgivare söker däremot medarbetare som är prestation- och resultatjägare, drivna, samt förändringsbenägna och innovativa – medan balans och trygghet hamnar långt ner på listan.

Hur kan studenter och arbetsgivare närma sig varandra i de här olika värderingarna och önskemålen?

”Det krävs rörelse från båda håll. Studenter behöver bli bättre på att visa initiativ, förstå att trygghet ofta kommer med tiden – och samtidigt våga stå för sina drivkrafter. Att hitta en balans mellan vad arbetsgivaren kan göra för mig och vad jag kan göra för arbetsgivaren är väldigt viktigt för studenterna nu”, säger Claes Peyron till Chef, och tillägger:

”Arbetsgivare å sin sida måste bli tydligare med vad de söker, men också visa att prestation inte utesluter balans. Att bygga broar mellan trygghetsbehov och prestationskrav är nyckeln till bättre matchningar på arbetsmarknaden.”

6 tips till arbetsgivare och studenter

kontor, chef och maedarbetare

3 tips till arbetsgivare som anställer unga medarbetare

  1. Var tydlig med vad ni söker och erbjuder. Lyft fram vilka egenskaper som verkligen är viktiga för er – men var också beredd att visa hur ni skapar balans och välmående.
  2. Visa att utveckling och trygghet inte står i konflikt. Visa istället att de kan gå hand i hand. Det skapar både engagemang och långsiktigt förtroende.
  3. Dra inte ner på hr-insatser. Det är lätt att prioritera bort hr när tiderna är tuffa. Men glöm inte att människor behöver tryggheten för att också kunna prestera och göra ett bra jobb.

3 tips till studenter inför arbetslivet

  1. Visa driv och vilja. Arbetsgivare letar efter människor som vill bidra – inte bara trivas. Lyft fram exempel på när du tagit initiativ eller hanterat förändringar.
  2. Se det långsiktiga spelet. Trygghet och balans kommer ofta efter hand. I början av din karriär kan en dos obekvämlighet vara en investering i din framtida trygghet.
  3. Våga lyfta dina hjärtefrågor. Arbetsgivare uppskattar kandidater med engagemang och egna drivkrafter.

Källa: Claes Peyron, Employer Branding Expert på Universum.

Om undersökningen

Universums studentundersökning är Sveriges största studentundersökning och har genomförts i 37 år i rad. Årets undersökning 2025 har besvarats av 20 061 respondenter från 34 olika universitet och högskolor. Den är gjord mellan november 2024 och april 2025.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.