Skyll aldrig på medarbetarna!
Det skandalomsusade Forsmarks VD Lars Fagerberg fick i förra veckan sparken på grått papper.
Det var väl inte mer än väntat. Bristerna i säkerhetsarbetet på kärnkraftverket krävde en syndabock. Frågan var bara på vilken nivå?
Det är just här det blir riktigt spännande. För som debatten kom att hetta till, så började anklagelserna om brister kasta sin skugga över ansvarig minister, i det här fallet Maud Olofsson på Näringsdepartementet.
Den här gången klarade sig regeringen undan genom att den är så ny, och då gled ansvaret över på ägaren till Forsmark. Strålkastarljuset hamnade på Vattenfalls koncernchef Lars G Josefsson. Det upptäckte Vattenfalls egna spindoctors, som lät Rapport få hänga med under dag med Lars G Josefsson i Tyskland, där han blivit förbundskanslern Angela Merkels egen lilla miljöängel. Vem sparkar Sveriges motsvarighet till Al Gore, just i dessa klimattider?
Ja, så var det bara en nivå kvar. Forsmark-chefen själv. Det var nog rätt givet att han inte skulle hålla för medietrycket. Lars Fagerberg gjorde nämligen mängder av klassiska misstag på bara några dagar.
Cheftabbe 1: I ett läge när medierna var fyllda av läckor och larmrapporter, så höll sig chefen borta. Det blev underhuggarna, främst informationschefen, som fick ta smällarna. Förhoppningen var väl att det hela skulle blåsa förbi. Fast internt har hans frånvaro nog uppfattats som fegt.
Cheftabbe 2: Lars Fagerberg insåg inte att mediedramaturgin krävde en sk pudel. Han väntade med att erkänna alla fel och brister. En kris i media är som att dra bort ett plåster. Antingen gör man det fort och snabbt, och lägger allt på bordet. Eller så låter man journalisterna dra av plåstret oändligt långsamt, dag efter dag med nya avslöjanden. Vad svider mest?
Cheftabbe 3: När VD väl visade upp sig, rätt blek om nosen och något simmigt i ögonen, höll han med om kritiken, men skyllde på den rådande företagskulturen. Häpnadsväckande! Är det inte chefen som lägger grunden för kulturen på företaget.
Cheftabbe 4: När Lars Fagerberg trädde fram i mitten på förra veckan var han redan en slagen man. Allmänheten ville se en kraftfull chef som tog tag i det allvarliga läget. Istället spelade han över initiativen till sin ägare, Vattenfall.
Så vad lär man sig som chef av mediekrisen på Forsmark? Ja, vad säger du själv?
Skriv dina kommentarer nedan. Dina synpunkter läggs upp vår hemsida, så att alla våra läsare får del av dem.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.