Skanska: ”Hotline gör det lättare att slå larm”
Offer för sexuella trakasserier låter ofta bli att anmäla det. På byggkoncernen Skanska finns en hotline där anställda anonymt kan berätta om händelser. ”Vi tror det har minskat mörkertalet”, säger Anna Wenner, hr-direktör Skanska Sverige.
Skanskas hotline instiftades för ungefär tio år sedan, kalkerad på koncernens globala uppförandekod för anställda. Allt som bryter mot koden – från sexuella trakasserier till affärsetiska tveksamheter – går att anmäla anonymt, via telefon eller en säker webbplats.
”Över tid har vi sett en ökning av antalet fall av sexuella trakasserier, men det tror vi beror på att det är minskat mörkertal. De fall som kommer upp ser vi som en ökad öppenhet och det förhåller vi oss till som något bra,” säger Anna Wenner.
Telefonlinjen drivs av en tredje part för att anmälaren ska kunna vara helt anonym. Det man anmäler blir ett ärendenummer som sköts via Skanska AB.
”Gäller ärendet till exempel Skanska Sverige får vi en notifikation om det och blir ansvariga för att utreda, baserat på de uppgifter vi har.”
Handlar det om en anonym anmälan kan det innebära extra hänsyn i en utredning. Vem man frågar först, och i vilken takt och ordning utredningen sker är viktigt när det gäller att hålla ärendet konfidentiellt.
Nyanställda på Skanska får alltid gå igenom en två dagar lång introduktion, där uppförandekoden presenteras, liksom information om hur man kan anmäla händelser.
”Men det ska sägas att vi ser vår hotline som den sista utposten. Helst vill vi att ett ärende som rör sexuella trakasserier ska gå chefsvägen. Ju mer som kan det, desto större känsla kring transparens blir det.”
Varför då ens upprätta ett sådant anmälningssystem? Anna Wenner tror att det måste finnas flera vägar – ”en livlina” – och därför behövs även sådana verktyg. Skanskas hotline kan användas av alla som kommer i kontakt med bolaget, även anhöriga och leverantörer.
”Det är ju sällan vi dominerar, sett till antal anställda, på ett av våra projekt, men det är vi som är ansvariga för arbetsplatsen och därför är det våra regler som gäller. Ju fler leverantörsled, desto större utmaning,” säger Anna Wenner.
Förutom introduktionen jobbar koncernen regelbundet förebyggande mot sexuella trakasserier genom till exempel workshops på olika nivåer, som ska leda till en kulturförändring på sikt och även ge chefer stöd i hanteringen. Handlingsplaner för alla regioner blir obligatoriskt nästa år. Dessutom finns ett slags app med diskussionsämnen i form av dilemman som chefer kan ta med sig in i gruppmöte eller kundträffar. Det kan till exempel handla om klotter av rasistisk eller sexuell karaktär på en byggarbetsplats och hur man undviker eller bemöter det.
”Allt syftar till att bygga en kultur där inte bara möjliga offer ska känna sig trygga. När den som står bredvid steppar fram har vi kommit en bra bit på vägen. Det är dit vi vill komma, att vi värnar om varandra.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.