Så vände hon kris till framgång – helt gratis

Kommunikation
Text:
Publicerad

Vilken har varit din svåraste utmaning som ledare?
”När jag blev chef för Grythyttans Gästgivaregård 1997. Företaget hade det väldigt svårt ekonomiskt. Jag fick ringa till leverantörer och be om anstånd på fakturor, och ringa kunder och be dem att betala tidigare än förfallodatum. Till slut gick det inte längre. I två dagar hade jag och personalen krismöte där alla fick komma på nya idéer för att rädda verksamheten. Idéerna fick inte kosta någonting. Efter ett år kom vi på fötter och efter tre år hade vi ökat omsättningen med 30 procent. Och allt berodde på att vi hade blivit bättre på det personliga bemötandet.”

LÄS OCKSÅ:  Det har chefen lärt sig av krisen

Vilka idéer fick ni fram?
”Vi hade inte råd med renovering av våra slitna rum, så i stället skrev vi personliga välkomsthälsningar till alla gäster, tände ljus, la fram godis i skålar och följde varje gäst till deras rum. Men framför allt blev vi bättre på att hjälpas åt mellan de olika avdelningarna, så att gästerna alltid fick snabb service. Vi förändrade också vårt säljtänk. Vi brydde oss mindre om Stockholmsmarknaden och satsade mer på företag som låg inom tio mils radie från Grythyttan. Vi åkte till och med och hämtade upp dem för att visa upp vad vi erbjöd.”

LÄS OCKSÅ: Alla nominerade till Chefgalan 2013

Nu är du chef på Casino Cosmopol där de flesta jobbar natt. Du ser nästan aldrig din personal. Hur håller du kontakten?
”När jag hade arbetat på kasinot i ett halvår skickade jag ut ett personligt brev till alla 500 medarbetare och förklarade hur viktiga de var för verksamheten. Eftersom vi inte kan prata med varandra varje dag har jag också tryckt upp små ’visitkort’ till alla medarbetare med våra tre viktigaste mål på ena sidan och vår värdegrund på andra sidan. Kortet kan alla ha med sig i plånboken eller fickan. Det har gjort stor skillnad! För ett år sedan kände drygt 60 procent till våra mål. Nu är siffran uppe i över 70 procent.”


Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.