Så peppar du dem som stannar

Motivation
Text: Redaktionen
Publicerad

Varför är det viktigt att även tänka på dem som slipper sägas upp?
»De som blir uppsagda kan bli både förbannade och ledsna, men när de väl har ett besked så vet de vad de ska jobba mot. Men de arbetskamrater som får stanna kan känna sig skyldiga eller få dåligt samvete. Det kan nästan vara en värre situation, eftersom man som chef sällan är beredd på de känslorna.«

Hur hanterar jag de reaktionerna?
»Du får tala med dem som känner så. Men du får kanske vara medveten om att det kommer ta en tid innan dina medarbetare kan acceptera det som händer. Och under den tiden kan man förlora i produktivitet. Ett sätt att hantera skuldkänslorna är att förklara varför det är nödvändigt att skära ner. Exempelvis genom att säga ’på det här sättet ökar vi våra marginaler och vi kan ta marknadsandelar’. För ibland är det ju så att organisationer lätt blir lite för feta i goda tider. Då kan det ju finnas ett behov av att rationalisera.«

Hur peppar jag dem som stannar kvar?
»Genom att berätta för dem varför just de har fått stanna. Det kan vara en viss kompetens, kunskap eller erfarenhet de har som behövs för att företaget ska överleva. Det samtalet ska man helst ta individuellt. Visa för de medarbetarna att de har förmågor som företaget vill fortsätta att utveckla. I samtalet kan du också förmedla företagets långsiktiga planer framåt för den medarbetaren.«
»För dem som stannar kvar handlar det också mycket om att måla upp bilden av en positiv framtid och förklara vad som ska hända härnäst i företaget. Det är viktigt att tvätta bort den förlorarstämpel som varsel ofta ger. Som chef ska du försöka ingjuta mod, tillit och förtroende, både hos dem som får vara kvar och hos dem som måste gå.«

Hur tvättar jag bort »förlorarstämpeln«?
»Genom att du visar företagets mål och hur ni ska röra er mot det målet. Som chef är det viktigt att förmedla en vinnarmentalitet och säga ’vi kommer att vinna den här kampen’. För att göra det måste man ha visioner längre än kvartalet, kanske handlar det om att bli marknadsledande eller världsledande.«

Hur förhindrar jag att folk självmant säger upp sig för att de tappat tron på företaget?
»Innan man lägger varsel, måste man tänka på att de kommer att skapa oro i organisationen. Varslen ökar risken att anställda slutar av sig själva. Därför måste varslen vara väl motiverade och inte större än nödvändigt. När du väl har lagt varslen, se till att du har en strategi för framtiden och lockande utmaningar för dem som är kvar. Sedan tar du in de nyckelpersoner som du verkligen måste ha kvar och håller enskilda samtal med dem. Tala om vad som händer och försök på alla sätt att behålla dem. Jag har också varit med om att vi har gett villkorad bonus till nyckelpersoner som vi absolut ville ha kvar. Då byggde mycket av den nya organisationen på dem.«

Hur hanterar man rykten bland dem som stannar kvar?
»Där har jag gjort lite olika. Under tiden på Telia Data hade vi under en uppsägning en fråga-svartjänst på intranätet där medarbetarna fick ställa vilka frågor de ville och fick svar av någon ur ledningen. Ibland hade vi telefontid för att möta alla rykten. Jag tror också på att en blogg kan vara en bra metod under en uppsägning, för att möta medarbetarnas behov av information och svetsa samman gruppen. Sedan gäller det att rent fysiskt vara där personalen är, i fikarummet eller matsalen. Om man som chef stänger in sig på sitt rum tror alla att man mörkar något.«

Har du exempel på hur ni har försökt höja stämningen under tider av kris?
»På BP hade vi planerat in en större fest på Kolmården under uppsägningstiden. Jag var helt emot det. Både de uppsagda och de som skulle stanna kvar var bjudna. Festen arrangerades mot min vilja. Jag trodde att det skulle gå åt pipsvängen. Flera hundra hade ju precis sagts upp. Men det gick hur bra som helst. Det var väldigt uppskattat och många såg det som ett tillfälle att ta farväl av sina kompisar.«

Är det något att rekommendera i tider av oro?
»Ja, varför inte? Det funkade ju. Jag tror att vi chefer ofta är för rädda. Vi försöker slippa allt det obehagliga och hoppas att tiden ska lösa allt. Men människor är rationella och tycker om att ha kul. Det kan de ha tillsammans även om några är uppsagda.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.