Oväntade karriärtipset: ”Konst kan göra dig till en bättre ledare”
Konst och kultur är livet för Susanna Pettersson, ny överintendent på Nationalmuseum. Men yrkeskarriären inleddes på en hamburgerrestaurang.
Konst kan göra dig till en bättre ledare.
Det säger Susanna Pettersson, överintendent för Nationalmuseum i Stockholm. Som chef över ett av Europas äldsta och förnämligaste konstmuseer – grundat 1792, ett år före Louvren i Paris – har hon en underutnyttjad potential av 700 000 konstverk och designföremål att jobba med, samt ambitionen att göra samlingarna betydligt synligare i Sverige och internationellt.
”Konst, musik, litteratur och teater har förstås ett värde i sig, men öppnar också väldigt många dörrar till ämnen som företagsledare behöver vara insatta i för att kunna fatta välgrundade beslut. Genom exempelvis bildkonst blir det lättare att ta in även de största ämnen, som krig, migration och identitet”, säger Susanna Pettersson som närmast kommer från posten som chef för Finlands nationalmuseum Ateneum i Helsingfors, staden där hon också växte upp.
Första jobbet, från 15-årsåldern och framåt, var att steka hamburgare på snabbmatskedjan Carrols.
”Jag blev väldigt snabb i grillen. Men viktigare var att jag lärde mig gruppdynamik. När köerna var långa gällde det att vi i köket kunde lita på och kommunicera med kassapersonalen. Alla jobb var lika viktiga för att helheten skulle fungera. Det gäller för alla organisationer och är en lärdom jag bär med mig sedan dess.”
Att Susanna Pettersson skulle ägna sitt liv åt kulturen var kanske inte så otippat. Farfar var professor i konst-vetenskap, farmor konstnär och pappa arkitekt.
Via sin mamma, lärare och rektor, lärde sig Susanna Pettersson att uppskatta litteraturen. Huvudspåret under uppväxten var att bli författare.
”Men det var innan jag på allvar upptäckte konst. Jag kommer ihåg när jag var 16 år och besökte en utställning med Per Kirkebys fantastiska målningar i Helsingfors. Jag tänkte att det här, är häftigt! Och då började det.”
Susanna Pettersson kom att skaffa sig tunga akademiska meriter som forskare inom konst- och museihistoria, och har till dags dato arbetat inom museivärlden i över 30 år. Medgrundarskapet till ett internationellt nätverk för arkitektoniskt intressanta 1900-talshus och husmuseer, iconichouses.org, hör till det som sticker ut i hennes späckade cv.
”Nätverket är en ganska stor organisation i dagens läge, vars tillkomst jag verkligen är stolt över. Tidigare jobbade dessa husmuseer betydligt mer isolerat.”
En av de mest intressanta perioderna i hennes yrkesliv var den som chef för mäster-arkitekten Alvar Aaltos stiftelse och museum.
”Efter att ha vuxit upp till museimänniska på Ateneum, vars samlingar jag känner bättre än någon annan i landet, kom jag nu in på ett helt annat område. Som konsthistoriker tror man kanske att man känner Aalto, men han var väldigt mångsidig inte bara som arkitekt utan som form-givare, föreläsare och konstnär. Alvar Aaltos levnadsverk går att analysera från så många olika synvinklar, vilket kanske var det som överraskade mig mest, liksom att det internationella intresset fortfarande är så otroligt stort.”
Susanna Petterssons tips:
1) Varje jobb räknas
”Oavsett vad man gör, lär man sig saker.”
2) Bli någon att lita på.
”Gruppdynamiken är ofta avgörande för organisationen, och hur väl det går för dig.”
3) Var aktiv
”Självklart måste man vara aktiv för att skapa kontakter i början. Det lönar sig också att ta reda på ämnen som kompletterar ditt specialområde.”
I dagens värld verkar även museerna i hård konkurrens. Uppdraget som museichef handlar följaktligen i stor utsträckning om profilering, varumärkesbygge och kommunikation. Blir det inte väldigt långt från själva konsten?
”Inte alls. Allt har att göra med konsten, alltid. Mitt jobb är förstås att leda helheten, men konsten står tillsammans med publiken ständigt i centrum.”
Hur ser du annars på ledarskapsrollen inom kultursektorn?
”Jag är väldigt ivrig att utveckla den. Kulturindustrin växer hela tiden, i alla europeiska länder. Men det råder faktiskt brist på starka, kunniga ledare med tillräcklig kompetens att leda stora kulturinstitutioner. Därför har jag tagit initiativ till ett nordiskt- baltiskt utbildningsprogram för att försöka fixa problemet, så att kulturvärlden i fram-tiden ska garanteras riktigt bra ledare.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.