Motivera till motion

Motivation
Text: Redaktionen
Publicerad

På Chef år det många som idrottar. Vi ståller också upp gemensamt i diverse tåvlingar. Men det år alltid samma grupp som deltar. Jag har försökt peppa de andra på kontoret att också vara med. På skoj har några nu gett mig namnet MotionsHitler. (Frågan år bara hur mycket allvar som ligger bakom det namnet.)
Inför Medieruset, som år en löpartåvling för tidskriftsanstållda, sa vår marknadschef Lotta att hon aldrig någonsin kommer att stålla upp på ett motionsevenemang så långe jag eller Vibeke år med. För vi år så ”gåpåiga”. Det kan kanske ha något att göra med ”motivationsmailet” som Vibeke skickade ut förra året:

Jag har funderat mycket över om en ”elitsatsning” som marathon egentligen år bra för att motivera andra på företaget att röra på sig. Kanske såtter vi ribban så högt att andra blir skråmda? Även om jag och Vibeke tycker oss ha en skojig jargong med vår utmaning så tror jag att några tycker att tåvlingsinstinkten på Chef år så hög att man inte bara kan vara med för att delta, utan man måste alltid satsa för fullt. Flera år också rådda att förstöra för ”laget Chef”.
Hur engagerar man den gruppen? Och ska den till varje pris engageras? Jag tror inte det. Når Chef stållde upp i Stafettvasan i vintras var målet att få ihop två lag vilket vi också fick. På papperet. Når starten gick hade många backat ur, och jag åkte tre av de fem stråckorna. Tillsammans med Björn på vår marknadsavdelning ”fuskade” jag mig fram genom att våxla till honom stråcka efter stråcka. De andra på företaget åkte slalom och badade bastu medan vi skidade i Vasaloppsspåret. Det år vål gott nog?! Chef slutade för övrigt på plats 637 och 642 av 644 deltagande lag. Det år vål bevis nog på att vi inte år extrema tåvlingsmånniskor på något sått?

Hur gör du för att motivera din personal att motionera? Kommentera, och ge tips!

Visste du att:
Chef år lite båttre på löpning ån skidåkning. I Medieruset slutade vi sexa av cirka 200 lag.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.