Vad gör jag med medarbetare som kommer för sent?
Det är en tuff situation du beskriver. Att chefa över nyckelpersoner med förtroendetid är svårt. De låter sig oftast inte styras hur som helst. Jag tror att du i det här fallet som steg 1 ytterligare måste tydliggöra orsakerna till att vissa tider måste hållas. Detta i en tydlig dialog med den här medarbetaren. Du måste vara tuff och tydlig, men också uppskattande!
Han säger att du inte har en aning om vad han gör för kunden. Varför inte forska lite i det? Ta reda på vad han gör. Sannolikt är det bra saker så beröm honom gärna för det!
Som steg 2 får du koppla in den eller de, som han måste samarbeta med. Det brister ju i kommunikationen mellan dem.
Hur kan ni göra för att underlätta den kommunikationen ?
De som är berörda av detta och behöver hans närvaro kan alltså utöva ett grupptryck. Det brukar fungera i andra sammanhang, men kanske inte här. Jag säger »andra« sammanhang eftersom det här verkar handla om en uttalat narcissistisk person som har svårt att leva sig in i hur andra tänker och känner. Sådana behöver extra mycket beröm och uppskattning. Är du beredd att ge honom detta?
Autentisk uppskattning är kanske det som behövs för att han ska känna sig motiverad att gå dig/er till mötes. Vet han till exempel om att du tycker att han är »mycket kompetent och duktig och alltid levererar i tid«?
Genom att ta fram det positiva och vara tydlig med det som inte fungerar bygger du kanske den allians som behövs för en ändring av beteendet. Det är värt ett försök. Som sagt, en svår situation…Lycka till!
Birgitta Ahltorp
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.