Ledarskapet – Sveriges digitala försprång

Företagskultur har seglat upp som det främsta hindret för digital transformation, men Sverige har ett försprång internationellt tack vare den svenska ledarskapsmodellen. Det visar en ny stor undersökning i Europa och USA.

Verksamhetsutveckling
Publicerad
Foto: Unsplash (montage)

Sverige är bäst på samarbete och kundfokus. Det visar rapporten ”The Digital Culture Challenge” där Capgemini tillsammans med digitalexperten Brian Solis intervjuat chefer, ledning och medarbetare på 340 företag i Europa och USA. De har ställt frågor utifrån sju olika parametrar som tillsammans definierar en digital företagskultur.

”Företagskulturen är något som ofta glöms bort när digital transformation diskuteras på ledningsgruppsnivå. Vår studie visar att 65 procent av svenska företag tycker att företagskulturen är det största hindret för digitalisering, detta trots att ledare i Sverige på pappret är väl rustade för digital transformation”, säger Anna Karin Vernet, Director People and Organization Transformation på Capgemini Consulting.

Studien visar att sex av tio svenska företag redan har en digital företagskultur.

Mer än nio av tio av de anställda på svenska företag anser sig ha en företagskultur som präglas av samarbete över gränser, och nästan lika många, åtta av tio, anser att deras arbetsplats inte är hierarkisk. Även i innovationsprocessen är svenska företag relativt inkluderande, 67 procent av de anställda upplever att de inkluderas i sådana diskussioner jämfört med bara 37 procent internationellt.

Hälften av de anställda på svenska företag anser att deras arbetsgivare uppmanar modiga, snabba och självständiga beslutsfattande. Lika många tycker att interna arbetssätt är flexibla och förändras när det behövs. Bara 33 procent respektive 31 procent anser samma sak internationellt.

”Förklaringen till försprånget i den digitala företagskulturen har sin grund i den ledarskapsmodell som svenska företag har arbetat med i flera år. Med värden som engagemang, lyhördhet, inkluderande ledarskap. Det ger oss en fördel i konkurrenssituationer”, säger Anna Karin Vernet.

Hon förklarar att paradoxen i att så många har en digital företagskultur och samtidigt anser det vara det största hindret, ligger i den ökade medvetenheten om vikten av gynnsam företagskultur.

Men de svenska företagen är betydligt sämre än sina utländska konkurrenter på externa samarbeten. Den klassiska modellen är att företag har en lista på godkända partners inom olika områden. Företag med en stark digital företagskultur arbetar istället med öppna ekosystem där nya lösningar utvecklas tillsammans med en rad olika externa partners och kompetenser. Rapporten visar att endast två av tio svenska företag jobbar med att öppna upp sitt ekosystem idag, globalt är det fyra av tio företag som bjuder in till samarbete.

Topplista:

De sju parametrarna som definierar en digital företagskultur och som undersökts i studien . Siffrorna visar andelen företag med stort täckning i respektive område är:

Sverige         Globalt

Kundfokus                                              93%             (59%)

Innovation                                              40%             (20%)

Agilt & flexibelt                                       50%             (31%)

Digitalt-first mindset                             53%             (31%)

Öppen kultur                                          20%             (35%)

Samarbete internt                                 93%             (51%)

Datadrivet beslutsfattande                   43%             (25%)

”Svenska företag behöver släppa lite på kontrollen och hitta bra former för innovativa samarbeten med externa partners. Det är den kanske största utmaningen vi har för att ta nästa stora steg mot en helt digital företagskultur”, säger Anna Karin Vernet.

Men de svenska företagen har en annan fördel och det är att företagsledare och medarbetare har en samsyn på den digitala företagskulturen.

”Andra länder har ett betydligt större gap och det var bland annat detta vi ville utreda genom att göra den här undersökningen”, säger Anna Karin Vernet.

I de svenska företagen är ledning och medarbetare överens om att företaget har en digital vision. 67 procent av ledarna och 57 procent av medarbetarna anser dessutom att den är pragmatisk och lätt att omvandla till konkreta projekt och initiativ. Att jämföra med det globala snittet på 69 procent för ledare och 36 procent för medarbetare.

Den största diskrepansen mellan företagsledning och medarbetare finns i synen på datadrivet beslutsfattande. 77 procent av cheferna anser att de investerar, analyserar och visualiserar affärskritisk information medan endast 37 procent av medarbetarna anser att de gör det. Likaså anser 73 procent av cheferna att de använder analys för att identifiera nya möjligheter och förutspå framtida affärsmöjligheter medan endast 43 procent av medarbetarna håller med om det.

”Dels behöver cheferna dela med sig av vad man verkligen gör av sin big data-analys, och dels inrätta specialistfunktioner för att förstärka kompetensen som kan göra och testa mer, och därmed höja intresset i organisationen.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.