Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.

Kommunikation
Publicerad

Självförtroendet är stort i Sverige när det kommer till digitaliseringen. Hela 39 procent av svenska chefer anser att de ligger långt fram i digital teknologi, enligt en undersökning av IDC. En siffra som är högst i hela Europa.

Men studien visar på motsatsen. I stället för att vara i digital framkant har länder som Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien – och Norge – kört om oss. Faktum är att ett av fem företag inte ens har påbörjat sin digitaliseringsprocess.

Vad är problemet då? Enligt undersökningen är det bristen på talang och kompetens som hindrar svenska företag från att bli mer digitala. Efter det kommer kulturellt motstånd och en avsaknad av IT-system. Lägst ner på listan kommer ekonomiska förutsättningar.

En nyckel kan vara att 63 procent av de svenska cheferna anser att rekrytering är HR-avdelningens allra viktigaste roll. Men också att utveckla befintlig personal.

”För att vara framgångsrik i digitaliseringen krävs nya sätt att hantera, motivera och kompetensutveckla medarbetare”, säger Bo Lykkegaard, associate vice president på IDC.

Undersökningen genomfördes med stöd av Cornerstone OnDemand och utgår på intervjuer från 1 469 HR- och linjechefer i 14 europeiska länder.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden