Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Kommunikation
Text: Sara Hasbar
Publicerad
Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.

Krav på resultatförbättringar och medarbetare som ständigt måste hållas på gott humör – att chefen ofta hamnar i kläm är ingen hemlighet. Men ofta finns ingen att prata med: åtta av tio chefer känner sig ensamma på jobbet, visade en undersökning från Chef häromåret. 

Trots att bilden är känd har arbetsgivarna inte tillräckligt kavlat upp ärmarna för att skapa drägligare arbetsvillkor för sina chefer, menar Nema Abdihakim Ali, som med sin bror Ali Abdihakim sjösatt tjänsten Ledarskapsjouren. Eller ett Kry för chefer, som de kallar plattformen.

”Vi såg ett behov av att kompetensutveckla och stödja chefer på ett enkelt, snabbt och tillgängligt sätt. Lika lätt som att boka en nätläkare. Det som finns ute på marknaden idag är antingen väldigt dyrt eller tidskrävande vilket gör att kompetensutveckling och stöd till chefer inte genomförs i verksamheter, framförallt första linjens chefer”, säger Nema Abdihakim Ali.

Ett trettiotal experter, inom bland annat arbetsrätt och med lång chefserfarenhet från både privat och offentlig sektor, är i dag anslutna till plattformen. De finns tillgängliga för videosamtal både för löpande mentorskap och vid akuta behov. Det har visat sig att kniviga personalfrågor hör till det som cheferna oftast behöver hjälp med – åtskilliga har svårt att blotta sig och diskutera sådana problem inom den egna organisationen.

”Det som vi har sett är särskilt svårt är att genomföra förändringsarbete eller omorganisationer när alla medarbetare inte är benägna till förändring. Svårt är också när medarbetare påverkar arbetsgruppen negativt, eller då konflikter uppstår. Att engagera medarbetare att jobba mot samma mål är också en återkommande fråga”, säger Nema Abdihakim Ali.

Idén till Ledarskapsjouren fick Nema Abdihakim Ali när hon gick sista året på tandläkarutbildningen: mentorsstöd borde vara lika enkelt att boka som en nätläkare. Med hjälp av startkapital från Vinnova kunde plattformen dra igång. Först ut att köpa in tjänsten var Höganäs kommun som nu erbjuder den till alla sina vård- och omsorgschefer. Sedermera har även Mölndal anslutit sig. 

”Kollegialt stöd är viktigt, och vi ser inte att denna plattform ska ersätta det. Däremot uttalar många chefer att de vill ha ett nytt perspektiv och ser därför stort värde i att få tala med någon utifrån. Dessutom kan vissa frågor vara svåra att bolla med en kollega eller överordnad chef som också ska bedöma ens prestation. Det vi ser är att chefer får möjlighet att vara sårbara och samla kraft när de får bolla med en extern part”, säger Nema Abdihakim Ali.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.