Här är 5 energitjuvar att se upp för

Är du trött i slutet av dagen? I så fall kan du ha vanor på jobbet som slukar energi. Här är fem tips för att öka produktiviteten.

Hälsa
Publicerad

Det är entreprenören Ahmed Safwan som listat upp några av arbetslivets värsta vanor på sajten Entrepreneur. Där kommer han även med lösningar till varje ovana för att bli mer produktiv – och orka hela arbetsveckan.

Här är misstag du ska se upp för:

1) Schemalägga din dag i detalj

Att ha en ”to do”-lista kan vara ett sätt att få struktur och bättre planera din dag. Men en alltför detaljerad planering kan också hämma produktiviteten. Det kan göra så att dagen känns allt för styrd och du blir sämre på att hantera oförutsedda händelser (vilket alltid inträffar).

Lösning: Prioritera bland det du måste göra och våga var flexibel i schemat.

2) Försöka göra allt samtidigt

Försöker du vara framgångsrik på flera områden – samtidigt? Enligt Ahmed Safwan kan det leda till att du blir splittrad och inte lyckas med någonting i stället.

Lösning: Jobba med ett stort projekt i taget. När det är färdigt kan du hämta ny energi från en eventuell framgång och angripa nästa projekt med full kraft.

3) Vara en perfektionist

Visst vill man göra allt så bra som möjligt. Men efter flera månaders slit med ett projekt stannar man lätt upp för att få den sista detaljen perfekt. Detta kan vara något som de utomstående inte ens ser – men som du själv inte kan släppa.

Lösning: Att göra något som är ”good enough” kan räcka. Om det är något som inte blir bra går det ofta att ordna till i efterhand.

4) Aldrig ta rast

Att bara jobba på betyder inte att du får mer gjort, enligt Ahmed Safwan. Istället är det viktigt att ta pauser när du känner att koncentrationen sviker. Du får då tid att fylla på med ny energi.

Lösning: En metod är ”The Pomodoro Technique”. Den går ut på att arbeta intensivt i 25 minuter för att sedan ta rast i 5 minuter. Upprepa detta fyra gånger och ta sedan en längre paus.

5) Vara för hård mot dig själv

Att jobba hårt, men aldrig belöna dig själv kan vara en riktig energitjuv. Det är viktigt att sätta upp mål och fira det på något sätt när du når fram – annars är det stor risk att du tappar motivationen.

Lösning: Dela in arbetsdagen i tvåtimmarspass. Efter två timmar belönar du dig själv, varför inte med choklad eller en film efter jobbet.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.