Företag fokuserar på att överleva
Enligt en undersökning från Ernst&Young är det som prioriteras högst på de globala företagen just att uppnå lönsamhet (enligt 69 procent av respondenterna), att åstadkomma försäljning (51 procent) och att förbättra kundlojaliteten (30 procent).
Ernst and Young har intervjuat 570 företagsledare på globala företag, hälften med en omsättning på över sju miljarder kronor.
»Spelreglerna har ändrats för företagen. Hela 88 procent av de globala företagen anger att de har justerat sina styrmodeller på grund av den finansiella krisen”, säger Jan Birgerson, vd på Ernst & Young, i en kommentar till Dagens Industri.
90 procent av de tillfrågade har genomfört ett kostnadsbesparingsprogram det senaste halvåret, men bara 67 procent anser att de har lyckats med programmet.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.