Egen utveckling viktigare än jobbtrivsel
Det verkar som svenska chefer just nu har det rätt trevligt på jobbet. Majoriteten av de totalt 2 187 som svarat på Chefs undersökning trivs mycket bra eller ganska bra på sina chefsjobb. Som de tre viktigaste trivselfaktorerna rankas inspirerande medarbetare, ett tydligt eget mandat samt goda möjligheter till balans mellan arbete och privatliv.
För de 13 procent som trivs dåligt är bristande ledarskap från den egna chefen den viktigaste anledningen. Men relationen till ledningen är i de flesta fall god: åtta av tio svarar mycket bra eller ganska bra. Och 97 procent menar att deras kontakt med medarbetarna är mycket bra eller bra.
Men att erbjuda en på många sätt trivsam arbetsmiljö verkar inte räcka för att hålla kvar chefen på jobbet. Sex av tio chefer i undersökningen uppger att de har funderat på att söka nytt jobb eller faktiskt har sökt ett nytt jobb under det senaste året.
Alexander Holmberg, ledarskapscoach och Chefs expert, tror att viljan att byta jobb bottnar i att man inte känner att man utvecklas på arbetsplatsen. Orsaken till det är arbetsgivare som inte prioriterar kompetensutveckling.
”En sådan enkel sak som att låta en organisation uppleva måluppfyllelse är ovanligt i dag. Vanligt är i stället att man bara ska fortsätta med nästa mål. Det är inte utvecklande. Jag vågar påstå att utveckling är en viktigare faktor än begreppet trivsel.”
Bland chefer är det inte många som medvetet har ritat upp en mer långsiktig plan för hur de vill utvecklas i sin karriär, säger Alexander Holmberg.
”Det stora flertalet tror att de karriärplanerar – men egentligen har de bara drömmar och önskningar och förhoppningar. Det är väldigt lätt att man sitter på en position och önskar sig någon annanstans. Det tror jag den här undersökningen bekräftar.”
Och det är just nu som de 87 procenten som trivs på sina chefsjobb borde ägna sig åt att dra upp riktlinjerna för karriären. Ett läge där man trivs är nämligen ett gynnsamt tillfälle att göra det.
Hur ska man då gå tillväga? Alexander Holmberg talar om seriös karriärplanering i tre steg:
1. Gör en nulägesanalys.
Vad är bra, vad är dåligt, vad inspirerar mig, vad inspirerar mig inte? Vad fungerar och inte, vad vill jag ha mer och mindre av?
”Det är viktigt att ha koll på sitt nuläge för att det ofta ligger ett missnöje bakom att önska sig någon annanstans. Ibland tar man med sig missnöjet till nästa ställe – det kan faktiskt vara mer motiverande att vara kvar och reda ut, och på så sätt ta ansvar för sin situation.”
2. Sätt mål.
”Ju längre tidsperspektiv du kan ha, desto bättre karriärplanering blir det. Lägg på fler perspektiv än karriärens. Var vill jag vara med min familj efter pensionen? Vilket liv vill jag ha levt?”
3. Motivera.
”Det sista, och kanske viktigaste steget, är att fråga sig: Varför vill jag nå det där målet? Varför är det viktigt och vad handlar det om egentligen?”
Man vinner på att vara väldigt specifik, menar Alexander Holmberg.
”’Jag skulle vilja jobba någon annanstans som inspirerar’ är otroligt generellt, medan specifikt är ’jag tänker jobba på Apples huvudkontor om sex år’. Då plötsligt händer någonting. Det här att vara ospecifik är något kulturellt i Sverige och svenskt näringsliv överhuvudtaget, inte bara hos individer. I väldigt många år har väldigt många chefer fått jobba med väldigt slarvigt formulerade mål som är väldigt generella.”
Hur ofta bör man byta jobb?
”Det är branschunikt, men en planerad längd på ett arbete är det bästa. Att man bestämmer ’jag ska komma så pass högt på den här arbetsplatsen att jag jobbar i ledningsgruppen. För på mitt nästa jobb vill jag vara med och bygga upp en ledningsgrupp från början, för att sedan bli vd’.”
En person som deltog i Chefs undersökning skrev att hen upplever att det egna värdet på jobbmarknaden är väldigt lågt då hen passerat 50. Är det så?
”Det jag har upplevt ofta handlar om en problematik med självförtroende. Man har lärt sig mycket och har mycket erfarenhet men har inte fått stärka sin kompetens. När man är 50 borde man ju vara på toppen av sin karriär. Jag tror att väldigt många företag behöver seniora chefer, framför allt alla de nya entreprenöriella bolagen behöver detta.”
Chefernas 10 bästa tips för att trivas på jobbet
1. Nätverka.
Internt och externt. Få stöd, tips och extra inspiration. Vänta inte på att någon ska komma till dig det är du själv som kan få något att hända.
2. Var snäll mot dig själv.
Bestäm dig för vad som är viktigt att lägga din tid på. Låt det ligga i linje med dina värderingar. Var dig själv och se till att sätta av tid för dig själv.
3. Balansera.
Jobba inte dygnet runt. Stäng av mobil och mejl när du är ledig. Se till att få tid för familj och egentid.
4. Kommunicera.
Uttryck dina behov öppet och ärligt. Uppmuntra alla runt omkring dig att göra detsamma. ”Min dörr är aldrig stängd vilket ger grund till öppen dialog med alla i bolaget.” ”Prata med folk ansikte mot ansikte istället för att bara skicka en massa mejl.”
5. Var tydlig.
Kortsiktiga mål som leder till att uppnå de långsiktiga. Tydlighet i delegering, tydliga mål som vi tillsammans kommit överens om. Jobba med tydligheten både uppåt och neråt för att skapa trygghet och grunda för möjliga förändringar.
6. Välj din chef och arbetsplats.
Gör din research – ta reda på mer om stället innan du börjar. Ta referenser på din chef. Se vilken kultur företaget har, se inte bara till pengar och status.
7. Tänk positivt.
Se möjligheter. Se problem och utmaningar som träning i att bli bättre inför nästa tillfälle. Med ett äkta leende kommer man långt. ”High five” är energikick.
8. Ha roligt.
Ät glass varje dag. Fika. Försök att inte ta jobbet på så stort allvar. Det är bara ett jobb, hur viktigt det än är att vara hängiven. Skratta mycket! Uppmuntra andra till att skratta och ha roligt. Det är viktigt att ha kul på jobbet och det ökar även effektiviteten.
9. Sänk kraven.
Både på dig själv och på omgivningen. Var nöjd med good enough. Inse att du inte kan göra alla glada.
10. Ha förtroende.
Våga delegera och lita på dina anställda. Låt den som kan ämnet ta beslut, det vill säga skapa en platt organisation.
En gång om året bör man revidera sin karriärplan, tycker Alexander Holmberg. Poängen är då att ha ett slags avstämning med sig själv, kolla hur långt man har kommit. Ett tips för den som känner sig ensam i sin roll och har kört fast är att söka upp någon annan på en likartad nivå som känner en ganska väl och låta den personen göra ens plan.
”Jag har jobbat med par där hon har gjort hans plan, alltså vad hon tycker att han ska jobba med, och han har gjort hennes. De hade väldigt intressanta samtal efter det. Då poppar ju förväntningar upp. Outtalade saker som de tycker är bra hos varandra.”
I Chefs undersökning fick deltagarna också svara på frågan om de ville jobba kvar på samma arbetsplats om tre år. Svaren var ganska jämnt fördelade på alternativen ja, nej och vet inte.
”Jag tycker det är tragiskt att en tredjedel inte kan svara på frågan. Den är jätteallvarlig. I min värld innebär det också att de är omotiverade”, säger Alexander Holmberg.
”Jag tror att karriärplanering är det viktigaste man kan göra som chef och ledare, ta ansvar för sin egen utveckling. Kan jag inte ta hand om mig själv, hur ska jag då kunna ta hand om andra?”
Helene Hasselskog, vd Antenn: ”Jag väljer min chef”
”Välj din chef” är ett av de vanligaste tipsen för att trivas på jobbet. Helene Hasselskog är vd på omställningsföretaget Antenn. Hennes råd är att vända på anställningsintervjun för att få en bild av vem det är man ska jobba för?”
Hur gör du för att välja din chef?
”Jag intervjuar chefen och tar referenser. Jag kollar i mitt nätverk, finns det någon annan som haft den här personen som chef? Kolla med facket – är det här en chef som folk brukar gilla att jobba för?”
Var det någon speciell situation som låg bakom att du började välja dina chefer?
”Jag satt i reception när jag var 20 år och hade en chef som ställde frågor på detaljnivå och brydde sig om saker som jag tyckte var oviktiga. En viktig sak är att man inser sin egen roll i relationen chef och medarbetare. Jag kan också göra min chef bättre, genom att vara tydlig med vad jag behöver för att kunna göra ett bra jobb. Man kan också be att få byta jobb om man inte trivs.”
Har du valt bort en chef någon gång på förhand?
”Ja, en gång på en intervju för ett hr-chefsjobb kände jag direkt att den här mannen har inga idéer eller visioner om ledarskap. En annan gång kontaktade jag en person som jobbat med den som skulle blivit min chef och frågade: ’Är det här en bra kille?’ Svaret blev: ’Nej, håll dig långt därifrån.’ Då behövde jag inte ens gå på intervjun.”
Omvänt, har du sökt ett jobb som du inte var så intresserad av för att få jobba med en viss person?
”När jag kom till hit till Proffice kände jag, att vara hr-direktör i bemanningsbranschen, är det roligt? Men när jag träffade Lars Kry som då blev min chef tyckte jag att han hade en otroligt härlig vision av vad bemanningsbranschen skulle vara, att det handlade om att få företag och människor att utvecklas och växa och om samhällsnytta.”
Tror du det är lika viktigt för alla att välja sin chef?
”Jag tror att vi alla är väldigt beroende av vilken miljö vi är i. Jag tror att det spelar roll för alla. Ska man få ut det mesta måste man nog ha ett bra ledarskap. Sedan finns det ju människor som är som maskrosor och som växer i vilken miljö som helst. Men jag tycker att alla har rätt att ha en bra chef.”
Ditt bästa tips i övrigt för att trivas på chefsjobbet?
”Försöka hitta det man är bäst på. Att ställa sig den frågan med jämna mellanrum. Jag tror inte att alla är där de är som bäst och alla kanske inte heller vet. Leta efter det lite aktivt.”
Vad är du bäst på?
”Jag är bra på att få saker att hända och på att skapa relationer.”
Eva Swartz Grimaldi, kultur- och medieprofil: ”Stirra dig inte blind på positionen”
Eva Swartz Grimaldi är styrelseordförande för Norstedts och har en lång karriär inom mediebranschen bakom sig. Hon säger att hon gått på känsla, både hjärna och hjärta, i sina karriärval och val av chefer.
Hur har du gjort när du valt dina chefer?
”När jag var vd på Meter blev jag erbjuden samma vecka att gå till SVT eller TV4 och jag kände att jag är ju en riktig public service-person. Sedan träffade jag Janne Scherman, vi åt middag och satt och babblade till halv ett. Då var det liksom solklart att välja TV4 med det som för mig innebar en del utmaningar. Och det var helt rätt val. Ibland säger människor att man bör ha samma grundvärderingar som sin chef. Det tycker inte jag, men man ska ha en acceptans för varandras oliktänkande och därmed kunna byta åsikter och komma fram till något tillsammans.”
”Jag träffar många unga som är ganska imponerade av jobbet i sig eller positionen eller makten. När jag försöker hjälpa vill jag i stället att de berättar om den personen de ska arbeta närmast. Då kanske det blev det mindre företaget eller lite lägre lön. Och det är bättre. Fungerar du bra med din chef kommer chansen att utvecklas att vara så mycket större.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.