»Du lär dig inte ledarskap på en kurs«

Krönikor
Text: Redaktionen
Publicerad

Jag älskar äventyr, så jag har alltid trivts med att vara entreprenör. Varje dag ger mig nya utmaningar. Det kan handla om allt från att hitta investerare till att starta en kundtjänst. Varje problem rymmer nya egenskaper och dilemman, och för att lösa dem krävs att man använder sig av både kreativt tänkande och analysförmåga.

I början av karriären är det särskilt viktigt att man som entreprenör kan vara både chef och ledare för att kunna lyckas med sitt företag. Jag fick nyligen några läsarfrågor från den amerikanska tidningen Entrepreneur Magazine på det här ämnet – och jag tänkte beskriva några ledaregenskaper som kan vara värda att utveckla.

Läsarfråga: Vilka är de största stötestenarna du råkat på när du gjort affärer?


— Mike J.

Branson: Jag brukar följa min instinkt när jag tar beslut som gäller affärer, och ibland tar jag beslut som går helt tvärtemot vad alla ledarskapsguruer och branschexperter säger. Det har inneburit att en av mina största utmaningar genom åren har varit att försöka övertyga mina kolleger om att vår nästa satsning är helt rätt, särskilt de gånger vi gett oss in i en bransch där vi inte har haft någon erfarenhet.

Det bästa sättet att testa om din idé håller är om du lyckas övertyga dina kolleger och styrelsemedlemmar. Den här processen handlar inte bara om att ha förberett sig med en grundlig marknadsanalys, utan också om att kunna förklara sin kreativa vision så tydligt att du kan övertyga ditt team och i slutändan alla som ska bidra i projektet, från investerare till butikspersonal, om att ni kommer att bli framgångsrika.

Det är ett tufft test av ditt ledarskap, och det kräver att du är en begåvad kommunikatör och relationsbyggare. Men det kräver också att du har full kontroll på alla detaljer och är en kreativ problemlösare.



När jag presenterade idén att starta flygbolaget Virgin Atlantic för mina kolleger på Virgin Records tyckte de att det lät helt galet och att satsningen var alldeles för riskfylld. Jag var säker på att det skulle fungera, så jag höll fast vid idén. Jag hittade investerare och leasade ett flygplan. Jag bevisade att det gick att genomföra, att vi kunde ta de första stegen på ett framgångsrikt sätt och till slut vann jag över skeptikerna på min sida.

Jag upprepade detta »knep« när jag lanserade flygbolaget Virgin Blue (som nu kallas Virgin Australia), en idé som alla i min ledningsgrupp hade röstat emot. Deras invändningar handlade mest om praktiska frågor, som hur vi skulle kunna konkurrera med två stora inhemska flygbolag, hitta rätt personal, köpa flygplan och så vidare.

När Brett Godfrey (som senare blev bolagets första vd) återkom med svar på alla dessa frågor, ställde jag mig helt bakom hans vision. Trots alla de prövningar som flygindustrin gått igenom, går Virgin Atlantic mycket bra och det drygt tioåriga bolaget Virgin Australia expanderar fortfarande.

Om du stöter på hinder som entreprenör eller chef, utvärdera din idé ytterligare en gång genom att fråga dina mest pålitliga rådgivare. Om du känner dig osäker på din satsning efter att de har pekat ut ett antal svagheter, fråga dig själv om du fortfarande känner stark passion för din idé och om du skulle genomföra den även om du inte tjänar några pengar på den. Tror du verkligen på det du gör? Om ditt svar är »ja« på alla frågorna, kommer du troligen att övervinna de hinder som dyker upp.

Läsarfråga: Hur förbättrar jag mina ledaregenskaper? Finns det några böcker jag borde läsa?
— Sraj

Branson: Du utvecklar dina ledaregenskaper på jobbet, inte genom att gå en kurs eller att läsa en bok. Böcker är användbara redskap när du vill läsa om andra som har haft samma utmaningar som du, men de är inte ett substitut för den tid du måste tillbringa på fabriksgolvet eller på kontoret.

 Oavsett vilken bransch du arbetar inom är de egenskaper du behöver för att lyckas som chef sådana som handlar om relationer: du måste kunna behandla dina kolleger och medarbetare med samma respekt som du har gentemot din familj och dina vänner, oavsett vilken situation ni hamnar i. Det är inte så lätt för alla, men det är nyckeln till framgång i affärer – och i livet.

Viktigast av allt är att komma ihåg värdet av beröm, och det handlar inte bara om att få folk att må bra. Att i grunden förstå vad en människa är bra på och kunna diskutera det i detalj kommer att hjälpa dig att få en klar bild av vad du kan göra för att förbättra din verksamhet ytterligare. Ta till dig det du har lärt dig och agera på det. När människor vet att de är uppskattade, att någon lyssnar på dem, och att de får bekräftelse på sina prestationer, blir de mer avslappnade och öppna för att diskutera vad de skulle vilja förbättra och varför. Tänk på att ett enkelt »tack« eller ett mejl för att fira en särskilt bra prestation kan stärka arbetsmoralen på hela företaget.
Om du verkligen vill läsa en bok om ledarskap kan jag rekommendera boken Business Stripped Bare – jag har hört att författaren är en person som man verkligen kan lita på!

Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate). Richard Branson är författare till boken Business stripped bare.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.