Cissi Elwin: ”Stoltheten i hennes röst gör mig varm”

Krönikor
Text: Cissi Elwin
Publicerad

Det är dags för den årliga revideringen av Chefs affärsplan. Då går vi igenom vad vi sa att vi skulle göra och uppnå för ett år sen, hur det blev och vad vi ska åstadkomma på tre års sikt från och med nu. Vi räknar, samlar in branschfakta, drar slutsatser och känner efter i magen. Vi sätter fingret i luften och örat mot marken. Men det liknar ändå mest rita, gissa, spring.

Det går så fort nu. Det stora webbprojektet Chef Premium som vi ska lansera i höst för alla som prenumererar på Chef har vi ju behövt skruva om flera gånger bara det senaste halvåret för att tekniken har utvecklats och marknaden förändrats på sätt som vi inte hade kunnat förutse. Att då ens försöka sätta siffror på var intäkterna finns om tre år känns ju nästan absurt.

Allt fler pratar om det omöjliga i att ens göra affärsplaner. Den tidigare chefsdesignern på Facebook, Paul Adams, sa nyligen på en konferens att det nu bara är möjligt att förutse vad som händer inom den närmaste månaden. Sex månader framåt kan man försöka planera. Men i övrigt bör man snarare tänka på fem till tio års sikt för att kunna se de stora linjerna. Och trendföretaget The Future Laboratory har gjort en fantastisk tvåminutersfilm som de kallar The age of the long near, där de menar att vi inte ens ska tänka i vår egen livstid utan flera generationer framåt om vi vill skapa framgång i dag.

Men ändå. Här sitter vi nu och ska ha styrelsemöte i nästa vecka. Då ska affärsplanen vara klar. ”Herregud, vi har ju gjort så galet mycket”, utbrister Beatrice som har lyckats med konststycket att öka annonsintäkterna på en krympande marknad.

Stoltheten i hennes röst gör mig varm. Vi gör ju affärsplaner både för att sätta utmanande mål och kolla att vi är på rätt väg, men också för att alla svart på vitt ska få se vad vi faktiskt har gjort. Att få stanna till i det en liten stund och vara nöjda.

Och Kristofers affärsområde som inte ens fanns för ett år sedan och som redan nu omsätter ett par miljoner. Det hade vi inte riktigt vågat tro! Och digitala projekt som alldeles nyss var ett eget område, men som nu griper in i allt vi gör. Även fast det känns som slöseri med tiden att finräkna på hur bolaget ser ut om tre år, gör vi som vi alltid har gjort. Ett år till i alla fall.

Vi håller också på att sätta ihop programmet för Stora Chefsdagen i höst och där blir temat ”Innovation och ständig förändring”. Det ska bli spännande att höra vad några av Sveriges mest intressanta chefer just nu har att säga om hur de gör sina planer och hur de sätter målen i en verklighet där kartan ritas om medan vi kör i 190. Ingen vet hur framtiden kommer att se ut, men gissningarna tar oss närmare våra mål och tvingar oss att tänka framåt och redan där är halva jobbet gjort.

Hur gör du affärsplan eller verksamhetsplan? Hur sätter du dina mål? Skriv till mig och berätta!

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.