Cissi Elwin-Frenkel: Men säg det då!

Krönikor
Text: Cissi Elwin
Publicerad

Läs den här meningen: ”De finansiella synergierna är motorn i vår strategi och vi inriktar oss på att öka aktiviteten inom projektutvecklingsverksamheterna.”

Läs den gärna en gång till. Den är tagen ur en vd:s förord till en årsberättelse för ett börsnoterat företag 2012. Berätta nu för mig vad det betyder. Vi ska arbeta mer tillsammans för att spara pengar? Vi ska jobba ännu mer med att utveckla nya projekt?

Varför säger man inte det då?

Jag har funderat mycket över det (inte just den här meningen, men grundproblemet). Precis som alla andra chefer har jag läst otaliga rapporter. Man drunknar i ord, ord, ord. Man behöver ett lexikon för att fatta innebörden. Man får vara en skarpsinnig detektiv om man ska kunna dra några slutsatser av olika ledtrådar och detaljer som inte har ett tydligt samband. Och det kanske är okej i en årsrapport som ju mer är ett svar på ett regelverk än ett försök att kommunicera. Men för chefer är förmågan att berätta vad man håller på med och varför fullständigt central. Och blir allt viktigare. Och ju fler ord du behöver för att beskriva det, desto mer jobb måste du göra.

När du kan formulera vad ni gör, varför, hur marknaden ser ut och vart ni ska på ett par meningar är du framme. Kan du dessutom koppla det till en historia som väcker känslor och får folk engagerade – då är succén given.

Jag lyssnade på skådespelerskan och regissören Sissela Kyle, som berättade om de fem V som skådespelare använder sig av för att hitta karaktären de ska spela. När man väl kan svara på de frågorna kommer man att bottna i rollen, vara trovärdig på scenen och nå ut till publiken. Det är i grunden samma frågor som du som chef måste kunna svara på:

– Vem är jag? (Vad är vårt företag, vad gör vi, vad står vi för?)

– Var är jag? (Hur ser vår marknad ut?)

– Varför är jag där? (Vad är syftet med vår verksamhet, vad är vår mission?)

– Vilken tid är det? (Hur ser konkurrensen ut?)

– Vad vill jag? (Vart ska vi, vad är våra viktigaste mål, vilken är vår vision?)

Jag har en kompis som jobbade på ett it-företag precis innan bubblan sprack. De växte och växte. Det stod om dem överallt. Deras kontor låg mitt i city. Över 100 snyggt klädda, unga genier satt koncentrerade framför sina datorer hela dagarna och sov under skrivbordet på nätterna.

Det var stora planer. Stora pengar. Jättevinster i sikte. Jag frågade min kompis gång på gång vad de egentligen sysslade med och var pengarna kom ifrån. ”Revenue streams”, ”stakeholders” och ”varje klick är värt 17 kronor, jag vågar inte sova för vi förlorar så mycket pengar då”, svarade hon. Och så ritade hon komplicerade modeller på servetterna på de krogar vi besökte. Ju mer hon pratade desto mindre förstod jag.

Och en dag gick företaget i konkurs.

Kanske ska vi chefer alltid ha Esias -Tegnérs kända dikt vid våra tangentbord:

”Vad du ej klart kan säga, vet du ej: med tanken ordet föds på mannens läppar: det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.”

Månadens tips!
En kokbok som har rubriker som smak, kön och känslor och inte innehåller en enda bild sticker onekligen ut. Sällan har jag blivit så lycklig och sugen på att äta, laga, leva som av Lotta Lundgrens underbart roliga och bejakande Tio lektioner i matlagning.

 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.