Cissi Elwin: ”Även de högsta cheferna balanserar på slak lina”
Hur leder man i en tid av alltfler och alltmer omvälvande förändringar? I sin nya krönika berättar Cissi Elwin om sina största utmaningar just nu och hur hon gör för att lära sig av de bästa.
Vi förbereder ett strategimöte med styrelsen och vår vice vd Calle plockar fram en tecknad bild på en stackars människa som balanserar på en slak lina över ett stup. Vi blir alldeles tysta och sedan skrattar vi generat. Det är ju faktiskt så det känns. Vi går från en tid då vi hade fast mark under fötterna, när media generellt levde stort på fina marginaler på tidningar (det vi kallar papper i dag).
Det var utbildningsresor utomlands med hela redaktioner. Det var branschkonferenser i New York.
Nu avlöser sparpaketen varandra, tidningar läggs ner eller köps upp och de digitala läsarna ger bara en bråkdel av de intäkter man tidigare fick in på prenumerationer av en papperstidning.
Media är en bransch i total förändring. Vi måste uppfinna oss själva på nytt. När vem som helst kan rapportera direkt från sin telefon och vi spenderar mer tid i vårt flöde på sociala medier än på tidningar och tv, vad är medias roll då? Vad är en journalist? Svarar det vi producerar mot ett behov hos våra läsare?
Och självklart är den allra viktigaste frågan vad som händer med demokratin om ingen har muskler nog att självständigt och utan bindningar granska makten. Det är i de existentiella frågorna man hamnar när man är i en transformation. Och det är just stupet. INGEN vet. Vi går på en lina, försöker undvika att falla och anar vagt fast mark igen där framme.
Jag har haft förmånen att få träffa flera av Sveriges tyngsta chefer och intervjua dem i vår podd Chef Dilemma. Det har varit otroligt spännande att få höra dem berätta med vilken kraft förändringen påverkar ALLA branscher just nu. Och hur man som chef hanterar det.
Hélène Barnekow, Sverige-vd på Microsoft, menar att i en transformation kräver den gamla affären, med vikande siffror, mer tid och kraft av chefen. Affärsutvecklingen för att hitta framtidens affär behöver nya kompetenser och är alltid ett risktagande. När ett nytt ben börjar bära kan man äntligen pusta ut. Men fram till dess befinner man sig på den slaka linan.
Och just där, i transformationens svettigaste fas, befinner sig de flesta bolag i dag. Lotta Lyrå, vd på hemmafixarkedjan Clas Ohlson, berättar i podden om hur medarbetarna i förändringstider vill ha en klar och tydlig vägvisare i sin chef. Och de vill ofta ha ETT svar. Hitåt ska vi.
Men för chefen handlar det ofta om att hålla flera vägar öppna och möjliga och att balansera mellan vägröjande och att hålla liv i det som fortfarande ger intäkter.
På Chef har vi länge jobbat med att utveckla nya områden, event, seminarier, sammanfattningar av ledarskapslitteratur och nu i höstas Chefakademin. Vi balanserar själva på samma lina som många av er andra. Och det är vårt varför. Det är just av den anledningen vi gör Chef.
För att vi vet hur utmanande det är, och hur mycket man behöver få ta del av andras erfarenheter, bästa råd, smartaste genvägar och värsta misstag. Hoppas att detta nummer av Chef gör ditt chefsliv både lättare och roligare. Och lyssna gärna på Chef Dilemma.
För mig har det fungerat som en ledarskapsutbildning. Det är skönt att höra att även de allra högsta cheferna balanserar med oss på samma lina.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.