Cissi Elwin: ”Är mellan halleluja – och oro!”
Cissi Elwin inspireras av att fler börjar jobba agilt – men har en oro för en backlash där företag gör om för att nå kortsiktiga vinster. Det skriver hon om i sin nya krönika.
För tre år sen blev Erik Ringertz, vd på it-konsultbolaget Netlight, Årets Chef. Han fick priset för sitt sätt att leda som, enligt motiveringen, lät oss ”ana morgondagens chefskap redan i dag”.
Han pratade om extremdelegering, att de som jobbade närmast kunderna också skulle ha mest att säga till om. Han såg sig som en gängledare, där medarbetarna såväl som kunderna var en del av samma rörelse och delade värderingar. Detta hade gjort Netlight till ett av de mest lönsamma företagen i sin bransch med en årlig tillväxt på 30–40 procent och en vinstmarginal på 30 procent.
Sedan dess har han fått en mängd efterföljare. Agilt ledarskap är ordet för dagen.
(Om du vill veta det senaste om agilt ledarskap har vi sammanfattat den utmärkta boken Det agila företaget av Lennart Francke och Göran Nilsson, fritt tillgänglig i biblioteket för alla med Chefakademin+).
Jag var på ett intressant frukostmöte nyligen där ett gäng tidigare telekom-chefer nu startat en organisation som de kallar för ”Good-accelerator” där de tillsammans med andra vill bygga en plattform med bevis för att detta nya ledarskap både är hållbarare och mer lönsamt. Deras manifest lyder:
Vi tror att framtidens vinnare är organisationer där:
Publiken var entusiastisk och väldigt överens. Det var lite halleluja-känsla i rummet. Men jag satt bredvid en man som när vi skulle samtala två och två såg bekymrad ut.
Jag vill inte sabba den fina stämningen, sa han, men jag har just varit inne i två processer i stora, börsnoterade företag där vi har försökt införa ett mer agilt sätt att jobba, men där ägarna slagit bakut och tvingat oss att återinföra mer kontroll och budgetstyrning.
Jag kände en ilning av den gnagande oro jag burit på senaste tiden, att det känns som om en backlash är på väg. Även om det finns stöd i forskningen för att ledarskap som bygger på tillit till medarbetarnas eget driv och ökat fokus på kunderna ger långsiktigt lönsammare företag och är bättre anpassat till en mer snabbrörlig och konkurrensutsatt marknad, sätter ängsliga ägare käppar i hjulet.
När vinsten på kort sikt är det viktigaste är det lätt att gå tillbaka till ett kontrollsystem, menar Lennart Francke och Göran Nilsson i sin bok.
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen kommenterar i Svenska Dagbladet att banken trots ett enormt stort missnöje bland sina kunder når rekordresultat:
”Det är bara en tidsfråga innan kundernas missnöje börjar påverka lönsamheten. Kunderna måste gilla oss, annars kommer vi inte att överleva.”
Detsamma gäller medarbetarna. Så kanske kommer ägarna också om ett tag att förstå det som allt fler chefer har insett; vi måste göra om våra organisationer och vårt sätt att leda i grunden.
/Cissi Elwin
Jag applåderar just nu:
Miniserien Big little lies på HBO är bland det mest välgjorda och snygga jag sett på länge. Den perfekta ytan i de överdådigt lyxiga villorna i en idyllisk kuststad i Kalifornien döljer bråddjup av svärta.
Hela serien kretsar kring ett gäng medelålders mammor med bl a Reese Witherspoon och Nicole Kidman i huvudrollerna och Alexander Skarsgård i en skrämmande tolkning av en man som betraktas som den mest kärleksfulla och omtänksamma make och pappa man kan tänka sig, men som visar sig ha helt andra sidor när dörrarna stängts. Och genom hela serien dånar havet in. Missa inte!
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.