Christopher Engman: ”Basera produkter på problem – inte på idéer”
I en artikel/film på entreprenörsajten Inc.com, som uppmärksammats av flera svenska medier, beskriver Christopher Engman vad han lärt sig av att lyckas och misslyckas som svensk start up-entreprenör på en global arena.
Christopher Engman startade sitt första företag som 25-åring. Som verksamhetschef och grundare av bolaget Vendemore har han byggt upp affärer med bolag som Microsoft, Oracle, Google och IBM – och på nära håll sett de vanligaste misstagen chefer i mer traditionella branscher eller verksamheter gör.
Chef bad Christopher Engman koka ned sina tankar till fem ledarskapslektioner för chefer.
Christopher Engman är verksamhetschef och grundare av Vendemore (del av Bisnode). Han har tidigare grundat bolagen Taxisystem och Retain24, och arbetade tidigare som CIO på Retail and Brands.
Christopher Engmans 5 ledarskapslektioner:
1. Basera nya produkter och tjänster på problem – inte på idéer
”Om du lyckas identifiera ett olöst problem, som delas av många människor, är du en stor affärsmöjlighet på spåren. Det är betydligt mer riskfullt att utveckla något utifrån en smart idé. Ändå är det så de flesta traditionella bolag jobbar.”
2. Låt de bästa ansvara för nya produkter och tjänster
”Alltför många medelstora och stora företag sätter mindre viktiga personer på nya projekt eftersom de inte vill riskera de befintliga affärerna. Eftersom de inte sätter sina bästa resurser på de nya projekten så lyckas de alltför sällan.”
3. Simma inte mot strömmen
”Just nu sker glidningar och digitala transformationer inom många branscher. Många stora bolag har gått under, medan andra på kort tid har blivit störst i världen. Denna utveckling kommer att gå snabbare och snabbare. Men många chefer i mellanstora och stora bolag har en väldigt cementerad bild av vilket företag man är, vad man säljer och till vem – samt vilka konkurrenterna är. Chefer måste våga skrota sina etablerade föreställningar. Det går inte att simma mot de stora makrotrenderna.”
4. Strunta i siffrorna
”Ledare tittar ofta mycket på siffror, då de själva oftast utvärderas så. Min uppfattning är att 95 procent av medarbetarna drivs mer av att veta vart de är på väg och vilken den gemensamma fienden – alltså konkurrenten – är. Tänk att ni befinner er på en resa och beskriv mål i form av bilder, historier och analogier som personalen förstår och bryr sig om.”
5. Var beredd att svänga hårt
”Väldigt få produkter eller tjänster blir som man tänkte från början. Det viktiga är att se det positivt! Att alltför dogmatiskt hålla fast vid en grundtanke gör att man missar värdefull input från kunder, anställda och andra leverantörer.”
Se filmen med Christopher Engman:
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.