Bygg ett eget internt nätverk

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

»Ju fler människor du har i din relationsportfölj, desto fler ögon och öron kan ge dig information, skvaller och omvärldsbevaka åt dig«, säger Nina Jansdotter, personlig coach som bland annat undervisar i nätverksbyggande.

Nätverk associeras ofta med formella sammanslutningar och offentliga mingel. Men det handlar i allra högsta grad även om att bygga upp ett informellt kontaktnät internt inom den egna organisationen – din egen hjälparbank.

»Som chef är du utsatt, inte minst arbetsrättsligt. Du kan också känna dig ensam i din roll. Ditt nätverk är ditt skyddsnät«, säger Magnus Sjöbäck, grundare av Shortcut, ett jättenätverk med runt 32 000 medlemmar. Han har stor erfarenhet av att hjälpa företag bygga upp interna nätverk.

Om du har de rätta kontakterna internt blir det lättare att åstadkomma resultat och påverka via de informella beslutsvägarna.
»Majoriteten av alla tjänster tillsätts via kontakter. Tänk på det om du vill klättra internt.«

Första steget är att identifiera vilka personer som är bra för dig att lära känna.
»Det kan vara lättare sagt än gjort, men efter en tid inom företaget brukar man ha lärt sig vilka de är. I annat fall får du fråga dig fram.«

Det behöver inte bara vara de formella maktpersonerna som är rätt kontakter för dig. Det beror på vad du har för syfte. Andra strategiska personer är exempelvis sekreterare, receptionister och personer som har positioner som spindlar i nätet. Att hålla sig väl med dessa är en smart väg för att få del av informell information och att nå andra betydelsefulla personer.

Nästa steg är att närma dig personerna i fråga.

»Se nätverkandet som en arbetsuppgift. Prioritera det och lägg tid på det«, råder Nina Jansdotter.

Sätt gärna mål, som exempelvis att du ska ta ett visst antal nya kontakter på andra avdelningar än din egen under en vecka eller månad.

Att det skulle vara fult att medvetet stifta bekantskap eller använda sig av sina kontakter för egen vinning, avfärdar de båda nätverksexperterna. Det avgörande är din attityd.
»Du ska inte utnyttja ditt nätverk utan nyttja det. Du kan vara både taktisk och strategisk, men du måste kunna se dig själv i spegeln«, säger Nina Jansdotter.

Glöm inte den gyllene nätverksregeln: du måste själv ge för att få något tillbaka. Ett gott råd är därför att fundera på vad du själv har att erbjuda andra i form av kompetens och kontakter. Kanske har du en spetskompetens eller kan utveckla en talang som gör att du blir unik och eftertraktad.

»Det ger dig en attraktionsgloria«, säger Nina Jansdotter.

En bra metod är också att hjälpa till att pussla ihop andra personer som du tror kan ha nytta av varandra.
Lyssna på människor, var nyfiken. Lär dig den magiska frågan: Känner du någon som känner någon som …?

Var alltid tydlig med dina avsikter. Säg till personer som du vill lära känna att det är just det du vill och förklara varför, och hur det kan vara givande för er båda.
Se till att delta och synas i arbetsgrupper, projekt eller liknande. Även genensamma fritidsintressen och privata sammanhang kan vara en väg för att närma dig personer. Ansträng dig, men förställ dig inte.

»Det kan bli krystat om du försöker leta orsaker för att ta kontakt med någon. En annan risk är att du inte hittar något att hänga upp det på och att du därför avstår«, varnar Magnus Sjöbäck.
Därför är det bättre att vara spontan, menar han. Men det kräver mod.

»Det finns inga genvägar. Du måste våga gå utanför din komfortzon, men det behöver inte vara svårare än att du bjuder någon på lunch eller föreslår en fika. Sträck ut en hand så kommer du att märka att du får många tillbaka.«

Det behöver inte vara så att just den person som du hjälpt i dag kommer att hjälpa dig i morgon. Se det mer långsiktigt och bredare. Du kanske får hjälp av någon helt annan som via ditt interna nätverk har hört talas om dig.
»Bygg upp en cirkel av människor runt dig som är skyldig dig gentjänster. Av 50 kontakter kanske ett par blir givande. Så det krävs att du investerar tid för att bygga upp och underhålla ditt interna kontaktnät«, säger Nina Jansdotter.

Å ena sidan kan tröskeln vara lägre för att ta kontakt med någon internt, ’vi jobbar ju ändå på samma företag’. Å andra kan det just därför finnas rivalitet, ni kanske på sikt konkurrerar om samma tjänster.

Därför finns det naturligtvis både risker och svårigheter med internt nätverkande. Mycket handlar om tillit och det kan ta lång tid att bygga upp. Du kan bli lurad, utnyttjad eller få desinformation. Men det hör till spelets regler. Tänk bara på att själv vara ärlig och inte utnyttja folk – som du bäddar får du ligga.

Fotnot: Artikeln publicerades för första gången i Chef nr 4 2004

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.