Bransons fem supertips för att lyckas som chef

Krönikor
Text: Redaktionen
Publicerad

Krönikan börjar med en fråga från en läsare.
Fråga: »Om du skulle lista de fem viktigaste reglerna för att bli framgångsrik inom näringslivet, vilka skulle de vara och hur viktiga är medarbetarna för att nå framgång?«

Nicki McKenzie, Malaga, Western Australia

Svar: Gymnasieläraren Anette Moran och hennes elever som studerar företagsekonomi i Wavell Heights, Queensland, Australien, har ställt en liknande fråga.

Att medarbetarna är viktiga är tydligt, det märks överallt när jag listar mina fem viktigaste tips för att bli framgångsrik. De är grunden till flera av mina lyckade projekt som entreprenör och eftersom många företagsledare struntar i »den mänskliga faktorn« är det också orsaken till många misslyckanden inom näringslivet.

Den dominerande tanken på handelshögskolor i dag är att allt du behöver för att lyckas som entreprenör är en bra idé kombinerat med fokus, tydlighet och en bra affärsplan. Jag har märkt att det är mycket viktigare att sätta ihop ett team där alla har en stark motivation, övertygelse och mod.


1. Hitta bra människor

Att våra företag Virgin Active, Atlantic, Money och Mobile blev så framgångsrika berodde helt på att vi lyckades skapa en fantastisk ledningsgrupp som hade vision, passion och ansvarstagande.

Vi letar särskilt efter ledare som har förmågan att verkligen lyssna på den feedback de får från medarbetare och kunder – det är avgörande för att en tjänst eller produkt ska hålla sig fräsch och innovativ. Det är vanligt att medarbetare känner sig ignorerade när saker börjar gå fel på ett företag, och då kommer de goda idéerna aldrig att nå upp till högsta ledningen.

Ledare måste vara tillräckligt starka för att kunna ta tuffa beslut, men också att vara passionerade nog att kunna inspirera sina medarbetare och bära dem igenom svåra perioder.

Våra bästa vd:ar brukar sällan bry sig om storleken på deras kontor eller hur tjock heltäckningsmatta de har.


2. Inse att dina medarbetare är ditt företag
En framgångsrikt företag är inte produkten eller tjänsten det säljer, inte sin flödesekonomi eller sin företagskultur. Det är en grupp människor som knyts samman genom ett gemensamt syfte eller en vision. I Virgins fall flyger vi samma flygplan som våra konkurrenter och våra gym erbjuder ungefär samma utrustning som andra gym. Vad är det som skiljer oss från konkurrenterna? Det är våra medarbetare.

Den mest genomtänkta affärsplanen betyder ingenting om den inte verkställs av entusiastiska och passionerade medarbetare. Det gäller särskilt i stunder när allt går fel, ett vänligt och proaktivt team kan ofta förändra människors negativa inställning, undvika en katastrof som lurar runt hörnet eller till och med vända det hela till en fördel.

Tidigare i år fick en Virgin America-flight ändra rutt från New York till en flygplats i Connecticut på grund av dåligt väder. Passagerarna var fast på planet i flera timmar medan den lilla flygplatsen kämpade med att ta emot det stora antalet extra flygplan. Det tog helt enkelt alldeles för lång tid.

Efteråt ringde vd:n David Cush personligen till flera av resenärerna för att be om ursäkt. Det kan ha gett en signal om hur många Virgin-anställda som hade oroat sig för kunderna och arbetat för att lösa situationen.

3. Försök att alltid se det bästa i dina medarbetare

I stället för att fokusera på misstag, måste en ledare varje dag försöka hitta ett exempel på någon som gör någonting rätt. Om man börjar med att införa den här typen av företagskultur, från högsta toppen och neråt kan man radera ut den rädsla för misslyckande som kan förlama många företag, särskilt i begynnelsen.

När misstag inträffar – och det är oundvikligt – brukar jag alltid säga att vi måste lära oss av dem och inte fundera för mycket på vad som gick fel. Det är nästan alltid bättre att inte gå igenom vilka fel som begicks med de inblandade. De vet ju exakt vad som hände.

4. Ta inte dig själv på för stort allvar

Vi på Virgin strävar alltid efter att försöka hitta det roliga i att driva ett företag och göra affärer. Med det menar jag att vi ser till att både våra medarbetare och kunder får ett varmt och kärleksfullt bemötande. 

Jag har personligen försökt leda den utvecklingen. Jag har klätt ut mig, provat alla möjliga sorters påhitt (alla gick inte riktigt som jag hade tänkt mig!) och i största allmänhet försökt visa att jag inte tar mig själv på så stort allvar. Min inställning fungerar inte på alla företag, men att ha perspektiv på saker och att inte låta ledningen bli för distanserad kommer ge dig lojala medarbetare.

För att skapa en miljö där medarbetarna tar ett personligt intresse i kundernas behov är det viktigt att försäkra sig om att alla som jobbar för dig trivs med vad han eller hon gör. Det innebär att alla måste vara stolta över företaget de jobbar på. Det är avgörande för att skapa långsiktig framgång och se till att de tjänster du levererar är lite bättre än konkurrentens.

För att hitta medarbetare som kommer att intressera sig för kunderna letar vi efter människor som visar genuin entusiasm och viljestyrka. Vi har en fördel mot våra konkurrenter, delvis eftersom vårt varumärke och våra rötter handlar om att vi har anställt personer inom musikbranschen, samt flyg- och rymdindustrin. Alla de branscherna attraherar riktiga entusiaster.

5. Bara gör det!

Slutligen, för att lyckas inom näringslivet, måste du ha modet att börja. Att starta ett företag är ett stort risktagande. En entreprenör måste vara beslutsam och övertygad nog att ta sig över de första hindren. De flesta nystartade företag misslyckas inom de första åren, så en viktig framgångsfaktor är förmågan att försöka igen och igen.

Om det ser ut som att ditt företag inte kommer att bli en succé, är det lätt att dina medarbetare börjar tvivla eller tappa modet. I den stunden är det din förmåga att leda och känna människors beteende som kan avgöra om ditt företag lyckas eller misslyckas.

Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate). 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.