Boktips: Sätt mål – att misslyckas med
Mål är ett bra verktyg men används ofta fel, säger forskaren Stefan Söderfjäll som ihop med Christopher Svensson skrivit handboken i målarbete – En liten bok om mål.
Varför har ni skrivit boken?
”I många organisationer som vi jobbat i visar medarbetarundersökningarna att folk inte är nöjda med hur mål används. De är ofta för många, för otydliga och följs inte upp. Forskning visar att mål är ett effektivt sätt att motivera och inspirera medarbetare. Vi ville visa hur chefer ska bära sig åt för att få ett fungerande mål-arbete.”
Varför ska vi sätta mål?
”Det enkla skälet är att människor mår bättre, blir mindre stressade och prioriterar rätt när det finns tydliga mål. När vi jobbar i grupp är det viktigt att vi har en gemensam ambitionsnivå och bild av vad vi ska uppnå. Mål är ett hjälpmedel för att skapa energi. En guide och en inspirationskälla.”
Vad är viktigast att tänka på när jag som chef sätter mål?
”Målet måste vara tydligt, det är viktigast. Sätt inte målen för långt bort, ha mer kortsiktiga mål. Mål behöver ofta vara mer utmanande än vad de är. Mål ska vara så svåra att nå att du regelbundet misslyckas med att nå dem.”
Behöver vi inte nå målen för att skapa engagemang?
”Det är en feltolkning att vi måste uppnå ett mål. Målen är egent-ligen irrelevanta, det är resultatet som är viktigt. Skapa inte rädsla bland medarbetarna för att inte nå målen. Varje gång vi misslyckas att nå ett mål är ett bra tillfälle att lära och reflektera.”
Hur ska vi sätta mål för teamet?
”Om teamet ska samarbeta runt en gemensam uppgift måste du börja med att sätta mål för teamet och sedan bryta ner det till individuella mål, om det behövs. Du måste alltid börja med gruppens mål innan du sätter de individuella.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.