Årets Chef 2020: Håkan Lundstedt, vd Synsam
En lagspelare som älskar platta strukturer och som är en fena på att vända förlust till vinst. Möt Årets Chef 2020 — Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.
Det är samma visa varje gång. Från botten till toppen.
Där Håkan Lundstedt dyker upp har historien en tendens att upprepa sig. Sedan 2016 har han lyckats ta Synsam från ett bolag med negativ tillväxt till en av Europas mest framgångsrika optikerkedja med en årlig tillväxt på 15 procent.
När han tog vd-rollen på Kungsörnen var läget mörkt. När han slutade hade förtaget tagit upp konkurrensen med de marknadsledande pastamärken. Och resan Håkan Lundstedt gjorde med Mekonomen innehåller inte heller några överraskningar. Från förlust till vinst.
Är han pojken med guldbyxorna? Nej, Årets chef är en utpräglad lagspelare som har förmågan att se in i framtiden och modet att hitta okonventionella lösningar.
Håkan Lundstedts ledarskap karaktäriseras motsägelsefullt nog både av att han är lyssnande och drivande.
”Jag tror att mina medarbetare tycker att det händer mycket runt mig, att det är roligt för att det aldrig står still.”
Han bygger sina framgångsrika förnyelsestrategier på fakta.
”Jag tillbringar mycket tid i våra Synsambutiker och lyssnar på de medarbetare som möter våra kunder varje dag. Som ledare är det oerhört viktigt att intressera sig för verksamheten på ett ärligt sätt och ständigt ta in feedback och fakta och så att vi kan förbättras.”
Håkan Lundstedt var ung när han fick sitt första vd-jobb. Som 30 tog han sig an Kungsörnen, ett bolag som var i stort behov av nytänkande och förändring.
” I början när jag tog över Skogaholms färskbrödsverksamhet och satt med minus 300 miljoner i knät så kände jag mig ganska liten, men det var en bra skola. För Kungsörnens räkning såg jag att det fanns ett hål att fylla. På den tiden hade hälsotrenden börjar växa sig starkare, men ingen hade i grunden hakat på den. Här såg jag en potential”, berättar han.
Som vd är det en sak att förstå vart man ska, men det är en annan sak att faktiskt få förändringar att hända. För att kunna vända ett bolag måste han att få med sig både ägare, ledning och medarbetare.
”Jag brukar säga att framgång är fem procent strategi och 95 procent genomförande. Många bolagsstrategier hamnar hos bolagsledningen som delar med sig av valda delar. Men om inte hela organisationen förstår vad det är man måste göra och så får man ingen kraft i genomförandet.”
Sin bakgrund har Håkan Lundstedt inom lagidrotten. En gång i tiden satsade han på att bli professionell fotbollsspelare men en skada satte stopp. Samspelet som krävs för att ett fotbollslag ska vinna tycks dock prägla hans syn på framgång i företaget. Kanske är det därför han vågar satsa på den okonventionella strategin att ha en ledningsgrupp som består av hela 19 personer.
”Jag har delat upp ledningsgruppen på en strategisk och en operativ ledning. Den operativa leder den dagliga verksamheten med fokus på det som ska ske den närmaste månaden. Den strategiska fokuserar på vad som ska hända från tre månader till fem år framåt i tiden. De ska utveckla bolaget. För Synsam fungerar det här väldigt bra.”
Och han älskar platta strukturer.
”Jag har svårt för hierarkiska organisationer, de blir ineffektiva, tappar snabbhet och genomförandekraft. Jag delegerar mandat och ansvar till flera personer som får ta egna beslut. Dessutom jobbar vi ofta tvärfunktionellt och sätter ihop team. Kanske en person från ledningsgruppen får jobba i ett projekt med någon från en annan avdelning.”
Håkan Lundstedt utstrålar ett positivt, autentiskt och följsamt ledarskap som i första hand handlar om att lyfta och peppa för att hålla riktning och styrfart. Men visst har det blåst och varit kämpigt många gånger. Som när AXAs ansikte utåt Ludmila Enqvist gick ut offentligt med att hon hade dopat sig. Det uppstod ett ramaskri. Hur skulle det påverka företagets anseende och vad skulle man göra med alla förpackningar med müsli som pryddes av den vanärade atletens ansikte?
”Ingen i min organisation ville ta debatten med media. Men jag blev arg, för vi hade inte gjort något fel så jag tog alla intervjuer själv. Jag kände mig ensam i mediedrevet.”
Företaget hade gjort ett jättesatsning för att utbilda ungdomar och idrottsutövare inom hälsa och kost och spred budskapet med hjälp av kända idrottspersonligheter.
”Det var en ju bra sak. Jag ville inte kommentera Ludmila, det var en personlig tragedi för henne. Men jag gick ut och berättade om vårt hälsoarbete och det föll väldigt väl ut. Jag fick många tack-brev.”
Krisen vändes till en framgång. Och müsliförpackningarna med Ludmilas ansikte skänktes till välgörande ändamål.
En dominerande ingrediens i framgångsreceptet är förbättring och problemlösning. Även på det personliga planet. Som nybliven och sömndepraverad trillingpappa monterade han tre nappflaskor på en pinne så att han kunde mata bebisflickorna samtidigt mitt i natten. Uppfinningen gav honom 20 minuters extra sömn.
”Under åren har jag utvecklats som ledare och det beror på att jag tror på ständig förbättring. Jag vill gärna ha feedback. Min entusiasm kan få mig att prata lite för mycket på workshopar och möten, därför försöker jag hålla mig i bakgrunden och ibland låta bli att delta så att andra kan ta mer plats.”
Men det betyder inte att han är bekväm med att stå i centrum och ta åt sig äran för framgångar.
”Som gammal idrottsman vet jag att när det går bra är det för att laget är bra. Man kan möta ett lag med bättre spelare, men är de sämre som lag kan du även vinna över dem. Min styrka är jag bra på att identifiera rätt typ av lagspelare för att skapa ett harmoni och positivitet i bolaget så att människor kan växa och utvecklas.”
En annan ingrediens är långsiktighet. Om företaget ska hålla måste medarbetarna hålla.
”Hos mig får man inga extrapoäng för att man sitter kvar på kontoret på kvällarna.”
Ledningsgrupperna inleds med gemensamma träningspass. Yoga, aerobics eller stepup förbättrar kvaliteten på mötena. Och varje morgon erbjuds medarbetarna en timmes gemensam promenad då det finns möjlighet att diskutera och lösa olika frågor.
”Jag försöker anpassa mitt ledarskap till individen och är noga att att medarbetarsamtal upplevs som positiva. Därför är uppföljning viktigt. Jag följer ofta upp med ett nytt samtal ganska snart efteråt så att jag får bekräftat att personen förstått vad jag menat. Det är ett eget litet kontrollsystem.”
Sedan Håkan Lundstedt tillträdde på Synsam har företaget blivit marknadsledande och infört en mängd innovativa affärslösningar i branschen. Man parerar retaildöden och satsar på miljö och hållbarhet. Gratis aktivitetsglasögon till barn och bågar i återvunnen plast tycks bara vara början.
”Och jag har inga planer på att gå vidare, vi har många fantastiska år framför oss och där vill jag vara med.”
Håkan Lundstedt är Årets Chef 2020
Gör: Vd/koncernchef Synsam Group
Ålder: 53 år
Familj: Vuxna trillingdöttrar och sambo
Bor: Hus i Rönninge
Håkan Lundstedts reaktion:
”Jag är så hedrad, tacksam och superglad för priset som Årets Chef. Jag vill rikta ett varmt tack till Synsam Groups alla fantastiskt duktiga medarbetare, dem jag har nöjet att arbeta med varje dag för att skapa vår arbetsglädje med kundens ögonhälsa och ögonmode i fokus. Jag vill också tacka juryn vars arbete har varit omfattade med en gedigen process som jag känner stor respekt för, säger Håkan Lundstedt, Synsam Groups vd och koncernchef.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.