»55-åringar förstår ingenting«
När Greger Hagelin byggde upp sitt företag ville han bygga det på den gemenskap och de värderingar som han hade hittat i skateboardkulturen.
Därför döpte han det till We are the superlative conspiracy, WeSC.
En konspiration, alltså. Och företagets vänner kallar han för aktivister.
»Vi ville bygga på en vi-känsla. Det är en konspiration av bra människor som gör bra saker ihop«, sade han när han utfrågades av Dilsa Demirbag-Sten på Kompetensgalans scen.
»Vi gör det negativa till något positivt. Vill jobba med människor som är kreativa, som fotografer, skådespelare och konstnärer. Och ’teamåkare’ passar inte så bra för en konstnär. Då blev det aktivister”, berättade han.
Skejtkulturens värderingar är företagets rättesnöre i en annars väldigt föränderlig bransch.
»Vi bestämde oss tidigt för att vi inte skulle missa för att vi inte hade den bruna kostymen som gällde det året. Goda värderingar och livsstil skulle styra oss. Men produkterna måste ju funka«, sade Greger Hagelin.
Är unga mer föränderliga än andra?
»Folk byter åsikter hela tiden på grund av twitter och facebook. Tjejer köper plagg och stil medan killar håller sig mer till ett varumärke. Förr köpte man en tidning, såg en annons och höll sedan fast vid det varumärket. Nu får vi 7 000 nya personer varje vecka som gillar oss på Facebook.«
För fyra år sedan flyttade Greger Hagelin till USA för att bygga varumärket WeSC där. Då lärde han sig att svenska tjugoåringar i regel är mer vakna än de amerikanska.
»I USA vet man väldigt lite om världen och om det som är viktigt här i livet. Svenskar får all information överallt. Här måste man vara allmänbildad för att inte ses som dum i huvudet. Bor man i Santa Monica så är Santa Monica detsamma som världen«, sade han.
Men hur är det att leda unga amerikaner?
»Svenskar är mer öppna till ledarskap, de är mer ödmjuka. Ska man prata med en amerikan måste man nästan vara lite förbannad för att de ska lyssna. Svenskar vill dra mer åt samma håll, så känns det i varje fall i vårt bolag.”
Du är snart 47 år gammal och har drivit WeSC i elva år. Blir man aldrig trött på tjugoåringar?
»Nej. Det gäller att vara vaken och á jour och lyssna till sina medarbetare. Det är där man får dynamiken. Skulle jag lyssna på mina jämnåriga vore jag helt lost. Jag fick mina värderingar genom att åka skateboard. I dag förstår tjugofemåringarna allt jag säger. 55-åringar förstår ingenting.«
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.