5 viktigaste sociala medie-trenderna för ditt företag 2016

Kommunikation
Text: Calle Fleur
Publicerad
Grafik: Victoria Ovmark

I en artikel på Fast Company gör Ryan Holmes, vd för sociala medie-bolaget Hootsuite, en trendspaning kring hur företag kommer använda sociala medier 2016. Det här behöver du som chef förbereda dig på:

Det har saknats verktyg som på allvar har lyckats utmana mejltrådarnas herravälde. Fram tills nu.

1. Sociala nätverk tar över arbetsplatsen
I flera år har trendspanarna förutspått e-postens död, men det har saknats verktyg som på allvar har lyckats utmana mejltrådarnas herravälde. Fram tills nu. Slack har visat sig vara en riktig ”game-changer”, konstaterar Ryan Holmes.

Chatt- och filuppladdningsverktyget Slack har redan 1,25 miljoner aktiva företagskonton – från NASA till Chefs redaktion – och flera andra aktörer försöker bygga upp liknande verktyg (till exempel Facebook).

2. Företag låter medarbetare pumpa ut innehåll
De flesta företag i dag har en aktiv närvaro på sociala medier, men få lyckas nå en stor publik.

Ryan Holmes menar att nyckeln till framgång är att uppmuntra medarbetarna att själva sprida innehåll om företaget: Studier har visat att innehåll som delas av medarbetare själva väcker åtta gånger större engagemang, än det innehåll som läggs ut på mer renodlade företagssidor.

3. Företagen upptäcker meddelande-appar
Meddelande-appar som WhatsApp och Facebook Messenger har redan fler än 4 miljarder användare världen över. Ändå lyckas få företag tränga in i denna sfär, som Ryan Holmes kallar ”dark social”. 2016 blir det ändring på det.

4. Sociala medier blir en ännu viktigare marknadsföringskanal för företag
Sociala medier innebär en träffsäkerhet som traditionella annonskanaler bara kan drömma om. 2017 beräknas annonsering i sociala medier täcka 16 procent av den globala annonskakan, inte minst tack vare nya verktyg som låter mindre företag designa och betala för sociala medie-annonsering genom ett fåtal klick.

5. Social video tar över världen
I USA konsumerar vuxna människor i snitt 66 minuter onlinevideo varje dag. Och 70 procent av amerikanska företag påstår att video är den mest effektiva kanalen för att nå ut med marknadsföring. Räkna med att aktörer som Facebook och Snapchat, i kombination med billigare teknik, kommer att lyfta denna utveckling till nya höjder under 2016.

Läs hela artikeln här: 5 trends that will change how companies use social media 2016

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.