Därför är sociala medier ditt ”levande cv”

Kommunikation
Text: Calle Fleur
Publicerad
Nina Jansdotter, karriärcoach och författare. Foto: Pressbild.

Många rekryterare och arbetsgivare både googlar och kollar upp arbetssökandes närvaro på sociala medier. Därför är det viktigt att det du skriver på sociala medier stämmer överens med personen du utger dig för att vara på ditt vanliga chefs-cv, menar Nina Jansdotter, karriärscoach och författare:

”Vem som helst som följer dig förstår vilka chefstalanger du har, vilken typ av chef du är och vad du brinner för. Allt du skriver, alla fotografier du lägger upp och alla grupper du är med i bildar pusselbitar kring vem du egentligen är. Det tänker alla inte på i alla lägen. Ditt levande cv på sociala medier kan både hjälpa och stjälpa ditt personliga varumärke som chef.”

Allt fler kandidater kollar också upp din närvaro på sociala medier och nätet för att se vem du är som chef.

”Omvänd referenstagning kommer att bli allt vanligare i framtiden. Kandidater hör med sitt nätverk om referenser på hur du är som chef. Och om du har valt att inte vara närvarande på sociala medier så kommer det att tolkas. För den digitala generationen är det inte alltid så positivt att ha en chef som inte hänger med i den tekniska utvecklingen, medan chefer som integrerar sociala medier i sitt ledarskap kan attrahera både bra medarbetare, kunder och media”, säger Nina Jansdotter.

Hur använder man bäst sociala medier för att boosta sin karriär?
”Man skaffar sig bra ’karma’ på sociala medier genom att ge. Var generös med dig själv, din kunskap och dina erfarenheter. Bjud på intressanta länkar till artiklar, nyheter och annat som du kommer över. Dela och sprid andras inlägg och kommentera andras inlägg. Glöm inte att visa lite från din egen vardag ibland: De som du interagerar med ska lära känna dig lite mer som person.

Vi är sociala varelser – vi är nyfikna på andra människor. Att bjuda på misstag och visa att du inte är perfekt som chef uppskattas mycket. Men våga också visa framgångar och ta plats, det inspirerar andra att göra likadant.”

Nina Jansdotter listar fyra vanliga fallgropar som chefer måste se upp med på sociala medier:

1. Chefen har inte tänkt ut syftet för varför hen är med på en sociala medier-plattform, och vad hen ska göra där.

2. Chefen tänker inte på att allt kan skärmdumpas, delas och spridas med hög hastighet. Det gäller även sådant som chefen skriver till sina ”vänner”. Sociala medier är ingen privat sfär.

3. Chefen skriver saker i affekt i stundens hetta, eller använder ironi vilket lätt kan missförstås – avsiktligt eller oavsiktligt.

4. Chefen underskattar signalvärdet av sitt eget nätverk. Vem chefen är ”vän” med eller inte påverkar hur omgivningen ser på chefen. Det kan ge upphov till sura miner, eller i värsta fall konflikter hos kunder eller medarbetare om chefen är vän med ”fel” personer, eller anses favorisera någon i arbetsgruppen.

Läs mer i Chefs stora undersökning om chefer och sociala medier: Vakna, sociala medier är ett chefsverktyg du behöver.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden