5 steg: Så skapar du ett supereffektivt möte

Ungefär tio procent av vår arbetstid består av möten. Men över hälften av de som deltagit vet inte vad som bestämts efter mötets slut, visar en undersökning.

Motivation
Publicerad
Fyra personer i möte

En svensk tjänsteperson har i genomsnitt 4,7 möten per vecka – och chefer har i genomsnitt ytterligare två i veckan, enligt en undersökning från organisationen Mötesutveckling. Totalt spenderar vi alltså nästan 250 timmar per år och person i möte om varje sådant är en timme långt, vilket ställer krav på en effektiv mötesorganisation.

5 steg – för ett effektivt möte

1. Struktur
Varför ska vi ses? Vad ska vi uppnå? Vad ska vi prata om? Genom att svara på frågorna får du snabbt syfte, mål och agenda för mötet.

2. Underlag
För att alla ska kunna förbereda sig nämner många respondenter vikten av besluts- eller förberedelsematerial.

3. Rätt personer
Bjud in de som berörs av frågorna, och inga andra. Ska ett beslut fattas är det viktigt att mötesdeltagarna har befogenhet att fatta det beslutet.

4. Fokus
Att hålla fokus på mötet handlar om att alla blir involverade och att deltagarna inte håller på med annat, exempelvis mejl, telefon och sms.

5. Avslut
Vilka är slutsatserna av mötet? Vem ska göra vad till när? Ett effektivt möte avslutas enligt respondenterna med att alla vet vilka slutsatser och beslut som har tagits.

Bara en femtedel av de tillfrågade i undersökningen svarar att alla eller nästan alla av deras möten har ett tydligt syfte och mål. ”Att sitta en timme tillsammans i ett konferensrum utan syfte och mål är en väldigt dyr fikapaus”, säger Fredrik Bauer från Mötesutveckling.

Det bästa som kan hända i ett möte är att vi fattar beslut, menar de tillfrågade. Trots det är 54% av alla efter ett möte osäkra på vad som har bestämts när det slutar. Över hälften av de som håller i mötena svarar att de saknar utbildning och ingen tycker sig vara tillräckligt förberedd när mötet börjar.

Studien visar också att i stort sett alla svenska möten hålls i konferensrum, vilket är intressant i en kontext av att många i dag menar att fysisk rörelse och nya miljöer stimulerar kreativiteten och höjer energin. 80 procent har i stort sett aldrig promenadmöten.

En tydlig skillnad syns mellan medarbetare i offentlig och privat sektor: De som arbetar i offentlig sektor tycker att mötena är mycket tråkigare än de som arbetar inom det privata näringslivet.

Bara 8 procent av de svarande menar att alla eller nästan alla av deras möten är effektiva. I undersökningen har man dock ändå tittat närmare på just dem, och vad som gör ett möte verkligt effektivt. Resultatet kan sammanfattas i fem avgörande nyckelfaktorer:

I undersökningen har ett genomsnitt av svenska tjänstepersoner fått svara på drygt 40 frågor om deras mötesvanor och upplevelser. Undersökningen bygger på 519 svarande under januari 2019.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.